5 نکته کلیدی در خرید ویلا

امیر حسین سامانی
3 سال پیش
5 نکته کلیدی در خرید ویلا

به گزارش تجارت‌نیوز، پیگیری‌ها نشان می‌دهد که خرید و فروش ویلا در استان‌های شمالی کشور فعلا متوقف شده است. رئیس اتحادیه املاک بابل می‌گوید: کاهش تقاضا باعث شده که روند معاملات مسکن 15 تا 20 درصد کاهش یابد.

به همین دلیل در این مقاله به مواردی می پردازیم همچون سرمایه گذاری مناسب و کم ریسک در ویلا و انتخاب ویلای مناسب.

آب و هوای خاص شمال باعث شده معاملات بسیاری در بخش املاک اتفاق بیوفته. به همین علت وقتی بحث خرید ویلا میشود اولین شهری که به آن فکر میکنید شمال کشور میباشد. عواملی همچون دریا و جنگل که این بخش کشور رو بسیار زیبا باعث شده تا یکی از خاص ترین شهر های کشور شناخته شود. به همین دلیل اکثر افراد برای سرمایه گذاری روی ملک اقدام به خرید ملک در شمال میکنند.

همچنین افرادی که سرمایه زیادی ندارند بهترین موقعیت را دارند برای سرمایه گذاری روی ویلا های ارزان قیمت.

مسائلی همچون تروم های شدید موجود در این چند سال اخیر باعث شده سرمایه گذاری رونق خاصی داشته باشد، زیرا که در این افراد برای حفظ سرمایه خود روی آوردن به خرید ویلا که باهم قراره نکاتی را بررسی کنیم که رو چه نوع ویلایی سرمایه گذاری کردن مناسب تر میباشد.

برای خرید ویلا در شمال کشور با ارزیابی‌های دقیقی درباره این منطقه انجام دهید. در اولین قدم باید بدانید که خرید ویلا با اجاره ویلا در شمال دو مقوله کاملاً متفاوت هستند، و نکاتی که برای اجاره ویلا راهبردی محسوب می‌شوند، نمی‌توانند برای خرید ویلا هم مفید باشند.

برای خرید ویلا شمال ابتدا باید به این موضوع فکر کنید که ویلا را برای سکونت همیشگی می‌خواهید یا تنها برخی از روزهای تعطیل سال در ویلا سکونت خواهید داشت؟

ویلای ساحلی یا جنگلی؟

قبل از تصمیم به خرید ویلا نکاتی هست که باید بررسی شوند.

یکی از این موارد ساحلی یا جنگلی بودن ویلای مورد نظر میباشد.

شاید با خودتون سوال کنید که این دو ویلا چ فرقی باهم دارند.

زیبایی خاص ویلا ساحلی

ویلاهای ساحلی به ویلاهایی گفته میشود که کنار خط ساحلی و با فاصله‌ای اندک از دریا ساخته شده‌ است.

ویلاهای ساحلی به شما چشم انداز مستقیمی نسبت به دریا میدهد،دسترسی راحت به ساحل و آسان به جاده های اصلی دارید.

دسترسی آسان و راحت به امکانات شهری به علت نزدیک بودن ویلاهای ساحلی به شهر از مزایای ویلای ساحلی می باشد.

به هرحال هرجا و یا چیزی فاقد معایب نیست از عیب های ویلای ساحلی که صحبت کنیم اولین موردی که تو ذهنمون می آید بحث آب و هوا منطقه محسوب میشه. به علت نزدیک بودن ساحل به دریا در ماه های گرم سال هوا به شدت شرجی میشود که برای خیلی ها ممکن است این مورد اذیت کننده باشه.

از دیگر معایب موجود در ویلاهای ساحلی میشود به رطوبت شدید،پیشروی آب دریا تا ویلا،ریزش دیوار های حیاط به خاطر امواج و... هستند.

حالا اگر بپردازیم به ویلاهای جنگلی اولین نکته ای ک میاد تو ذهنمون موقعیت مکانی ویلا میباشد که در مناطق جنگلی و کوهپایه ای احداث شده.

و برعکس ویلاهای ساحلی از سطح شهر دورترند و خب آلودگی کمتر و آرامش بیشتری دارند ویلاهای جنگلی.

از این رو به علت موقعیت مکانی ویلاهای جنگلی قیمت کمتری نیز نسبت به ویلاهای ساحلی دارند.

دوری ویلاهای جنگلی نسبت به سطح شهر باعث شده رفع نیازهای ضروری زندگی دشوارتر باشد، و دسترسی سخت تر به امکانات شهری از معایب دیگر ویلاهای جنگلی میباشد.

در ارتباطات با آب و هوا در ویلاهای جنگلی به علت افزایش برف و باران راه های منتهی به این ویلاها با وضعیت نامناسبی همراه خواهند بود.

دلنشین بودن ویلاهای جنگلی


خرید ملک و زمین ویلایی شهرکی بهتر است یا مستقل؟

ویلاهای شهرکی به ویلاهایی گفته می‌شود که در کنار مجموعه‌ای از ویلاها در زمینی بسیار بزرگ احداث می‌شوند. نقطه‌ مقابل این نوع ویلاها، ویلای مستقل است که سازنده در زمین خودش به صورت مستقل ویلایی منفرد برای خودش می‌سازد

اولین نکته راجع به ویلاهای شهرکی آن است که به خاطر زمین وسیع مورد نیاز برای احداث شهرک، عملا امکان ساخت آن در مرکز شهر وجود ندارد. اکثر شهرک‌های ویلایی در حومه‌ شهر قرار دارند. بنابراین باید ببینید آیا حاضرید در حومه‌ شهر زندگی کنید یا حتما می‌خواهید ویلایتان در شهر باشد

زمانی که برای خرید سراغ ویلای مستقل می‌روید باید بدانید که تمام کارهای مربوط به ساختمان از تأمین امنیت گرفته تا تعمیر و نگهداری بر عهده‌ خودتان است. اما ویلای شهرکی این‌طور نیست. از این نظر زندگی در ویلاهای شهرکی مانند زندگی در آپارتمان است. شهرک‌های ویلایی معمولا نگهبان 24 ساعته دارند که امنیت شهرک را تأمین می‌کنند.

بنابراین اگر قصد اقامت دائمی در ویلا را ندارید از نظر امنیتی ویلای شهرکی مناسب‌تر از ویلای مستقل است. اما از طرف دیگر در ویلای شهرکی همه‌چیز به نظر شما بستگی ندارد. اگر قرار باشد تغییری ایجاد شود باید با نظر تمام ساکنین باشد. ضمن اینکه ویلاهای شهرکی قوانین خاص خودشان را دارند که ممکن است با خلقیات شما جور در نیاید.

اگر به موضوع حریم شخصی اهمیت می‌دهید ویلای مستقل انتخاب مناسب‌تری برای شماست. به هر حال ضرب‌المثل «چهاردیواری، اختیاری» در مورد این نوع ویلا بیشتر صدق می‌کند. ضمن اینکه مطمئنا فضای ویلای مستقل آرام‌تر از ویلای شهرکی است.

 اندازه و طراحی ساختمان ویلا

در امر ساخت و ساز ویلا از طراحی‌های مختلف استفاده می‌شود که من جمله می‌توان به ویلاهای فلت، دوبلکس، تریپلکس و... اشاره نمود. شما نباید تنها به دنبال زیبایی بروید بلکه نیاز خود از داشتن ویلا، تعداد جمعیت خانواده، شرایط خانواده و... را نیز در نظر بگیرید.

برای مثال برای خانواده‌های کم جمعیت و یا خانواده‌هایی که پدر و مادر از کار افتاده دارند، بهتر است برای خرید ویلا در شمال به سراغ ویلاهای فلت بروید. اما اگر می‌دانید که قرار است هر از گاهی با فامیل و یا دوستان به ویلا بروید، بهتر است ویلای دوبلکس و یا تریپلکس را انتخاب کنید.

چه ویلاهایی را نخریم؟

هنگام جستجوی ویلای مناسب مطمئنا به گزینه های مختلفی بر میخورید.توصیه میکنیم قبل از خرید ویلا با ویژگی های زیر کمی بیشتر تامل کنید.

ویلاهای ارزان قیمت؛

بهتر است در خرید ویلا ارزان قیمت در شمال کمی بیندیشید و حقیقت ویلای ارزان شمال را بدانید.

به قول معروف هیچ گرانی بی حکمت و هیچ ارزانی بی علت نیست.

دلیل ارزانی ویلا را جویا شوید 

شاید دلایلی چون

- کیفیت ساخت پایین.

- فاقد اسناد و مدارک معتبر.

- واقع در اراضی منابع طبیعی.

- در مکان مناسبی احداث نشده.

- عدم دسترسی به امتیازات آب، برق، گاز.

چه ویلاهایی در مکان نامناسب قرار دارند؟

- ویلاهای مجاور دکل برق فشار قوی.

- ویلای مجاور رودخانه‌ ب علت وجود مشکل هایی مانند سیل و رعایت نکردن حریم رودخانه.

- ویلاهای نزدیک و تا حدودی چسبیده به دریا.

- ویلاهایی در شیب تند کوه به علت خطر سقوط و یا ریزش.

- ویلاهایی که روی زمین‌های باتلاقی و سست بنا شده‌اند.

- ویلاهایی که در مکان‌های پرت و دور از سکنه اعمار گردیده‌اند به علت کمبود امنیت در این مکان ها.

- ویلاهایی که در مکان‌های پر سر و صدا و شلوغ قرار دارند مانند مدارس، مسجد، زمین‌های ورزشی، باشگاه، ورزشگاه.

- ویلاهایی که در قلب بافت بومی محل واقع شده‌اند.

- ویلاهایی که به علت عودر مسیرهای خاکی و گل و شل قرار دارند (در زمستان و پاییز رفت و آمد سخت است).

چه مدارکی را بررسی کنیم؟

اگر هنوز تصمیم نگرفته بودید سمت چه ویلاهایی بروید یکی از اولویت های ذهنیتون رفتن به سراغ ویلاهایی باشد که دارای سند شش دانگ عرصه و اعیان،پروانه ساخت،پایان کار و سند تفکیکی دارند و از ویلاهای قولنامه ای دور شوید.

هرگز به فکر ساخت ویلای مسکونی در زمین ها و منطقه های غیر از مسکونی نباشید.

فروشندگان معمولا این نوع ویلاها رو به قیمت بسیار پایین تر از بازار به فروش میرسانند تا خریداران را وسوسه کنند چون احداث ساختمان مسکونی در این زمین ها مجاز نمی باشد و در آینده به مشکل خواهید خورد .

پس بهتر است قبل از اقدام به خرید از مراجع معتبر استعلام زمین را بگیرید تا مطمئن شوید که آیا زمین کاربری مسکونی دارد یا خیر.

مدارک لازم برای خرید ویلا شمال

مدارک مکان ساخت ویلا

مجوز های صادر شده  برای ساخت

کد رهگیری ملک که شامل کد پستی،پلاک ثبت اصلی و فرعی

سند شورایی

سخن پایانی

  • با استفاده از این مقاله و مطالب موجود میتوانید در اینده در انتخاب ویلای خود دقت بیشتری داشته باشید. و با استفاده از دانش به دست امده بهترین ویلا مد نظر خود را پیدا کنید، و حتما موقع خرید ملک و زمین ویلایی از اسناد و مدارک آن مطمئن شوید. 

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.