راهنمای خرید ملک و خانه

امیر حسین سامانی
3 سال پیش
راهنمای خرید ملک و خانه

با توجه به شرایط موجود در بازار این روزهای املاک به نظر می‌رسد که فکر کنید سرمایه‌گذاری در این بخش کار درستی نباشد. اما در همین وضعیت موجود در بازار املاک و رکود، موجود افرادی هستند که با سرمایه‌گذاری‌های مناسب توانستند سود‌های کلانی بکنند.

این اتفاق تنها حاصل سرمایه‌گذاری صحیح، در زمان مناسب و موقعیت مناسب است. برای موفقیت در سرمایه‌گذاری نیازمند صبر و حوصله و نیز سرمایۀ مناسب هستیم. ولی خب اگر سرمایۀ اولیۀ مناسبی هم نداشته باشید، میتونید با گرفتن وام این مشکل را رفع کنید، تا از لحاظ مالی به مشکل برنخورید.

برای سرمایه‌گذاری موفق و مناسب نیاز هست که بتواند شرایط موجود رو درک کنید و بر اساس سرمایه موجود موقعیت‌هایی رو بررسی کنید تا از لحاظ مالی دچار مشکل نشوید و بتوانید سرمایه‌گذاری کم ریسکی داشته باشید. بحث در این خصوص نیاز به بررسی و ریشه‌یابی علمی و تجربی از جانب مسئولان، صاحب نظران و دیگر کارشناسان حوزۀ املاک و مسکن دارد که در ادامه به بررسی نظرات کارشناس در ملک‌های مختلف میپردازیم.

ویژگی‌های ملک و خانۀ مناسب برای خرید

در خرید ملک و خانه نکات کلیدی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرند، تا بتوانید با استفاده از شرایط مورد نظر بهترین ملک رو بر اساس سرمایه و اطلاعاتی که دارید فراهم کنید. حال به چند تا از نکات مهم و کلیدی میپردازیم؛

1_همسایه‌ها

همسایه‌ها یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکاتی هستند که در خرید ملک و خانه حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد. همسایه می تواند نقش مهمی داشته باشد در جهت ایجاد فضایی گرم و آرامش‌بخش. برای اطمینان از فضای مطلوب بین همسایه‌ها میتوان با جستجو و پرسیدن سوالات خود از اطرافیان آن محل نسبت به این موضوع مطمئن بشوید. داشتن همسایه خوب از خود خانه مهم تر میباشد.

2_ دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی

نکتۀ قابل توجه بعدی که تاثیر زیادی در هنگام خرید ملک دارد، دسترسی افراد به وسایل حمل و نقل عمومی، همچون اتوبوس‌های شهری و مترو میباشد. دسترسی به این موارد یک نکتۀ مثبت و امیدوارکننده میباشد، بنا به هر دلیلی ممکن است شما خودروی شخصی داشته باشید ولی بخواید با حمل و نقل عمومی رفت و آمد داشته باشید. بنابراین دسترسی به حمل و نقل عمومی میتواند نکتۀ مثبتی به حساب آید.

3_ سیستم سرمایش و گرمایش: یکی از مسائلی که ذهن هر انسان را به مراتب درگیر میکند بحث گرمایش و سرمایش خانه میباشد که به علت تغییرات آب و هوایی باعث نگرانی هر فرد میشود. در هنگام بررسی خانه حتما مسائلی همچون کولر آبی یا بخاری را در صورت وجود مورد بررسی قرار دهید تا از استاندارد بودن آن و باز و بسته بودن مجاری آن‌ها مطمئن شوید.

نکاتی برای سرمایه‌گذاری بدون خطر در بازار املاک

سرمایه‌گذاری در ملک یکی از کار‌هایی می باشد که در صورت رعایت نکات مناسب میتواند یک سرمایه‌گذاری مناسب و پرسود باشد. بر این اساس که بازار ملک اکثر مواقع بنا بر دلایل گوناگون در حال تغییر میباشد، گاهی ممکن است برای مدت زیادی راکد بماند. ممکن است اولین سوالی که به ذهن شما بیاید بعد از بررسی موقعیت ملک این است که به چه نکاتی برای سرمایه‌گذاری موفق باید توجه کرد.

یکی از مسائل قابل بررسی علاوه بر موقعیت مکانی که میتواند یکی از نکات کلیدی باشد، امکانات رفاهی آن مکان می باشد. زیرا ناحیه ای که فاقد امکانات رفاهی باشد، میتواند در آینده بر ملک تاثیر مثبتی بگذارد. مسائلی دیگر همچون نورگیر بودن ملک، زیبایی ساختمان، نقشۀ ساختمان، معماری ساختمان موجب مناسب‌تر شدن ملک برای سرمایه‌گذاری میباشد. با رعایت نکاتی که گفته شد، ریسک ضرر در سرمایه‌گذاری و خرید ملکرا کاهش می‌دهید.

نکات مهم و کلیدی که در سرمایه‌گذاری ملک باید بررسی کنید؛

_به موقعیت ملک توجه داشته باشید.

_توجه به سهولت فروش یا اجارۀ ملک در آینده.

_در صورت موقوفی و سند‌های مشکل‌دار از خرید ملک دوری کنید.

_متکی بر خود نباشید و سعی کنید از کمک خود و اطرافیان و افراد خبره در این حوزه استفاده نمایید. و مواردی دیگر...

از صفر تا صد راهنمای خرید ویلا

مسائلی همچون تورم‌های شدید موجود در این چند سال اخیر باعث شده سرمایه‌گذاری ملک رونق خاصی داشته باشد. در واقع افراد زیادی هستند که برای حفظ و افزایش سرمایۀ خود دست به سرمایه‌گذاری روی ملک و ویلا می‌زنند و اغلب هم با توجه به نکات اصولی سود زیادی را به دست می‌آورند.

یک نکتۀ مهم برای راهنمای خرید ویلا

یکی از موارد مهم در خرید ویلا برای سرمایه‌گذاری نوع آن ویلا به لحاظ ساحلی یا جنگلی بودن آن است. شاید با خودتون سوال کنید که این دو نوع ویلا چه فرقی با هم دارند.

انواع ویلاهای ساحلی مناسب سرمایه‌گذاری

ویلاهای ساحلی به ویلاهایی گفته میشود که کنار خط ساحلی و با فاصله‌ای اندک از دریا ساخته شده‌ است. ویلاهای ساحلی به شما چشم انداز مستقیمی نسبت به دریا میدهد، دسترسی راحت به ساحل و به جاده‌های اصلی دارید.

به هرحال هیچ چیزی هم بدون عیب نیست، از عیب‌های ویلای ساحلی که صحبت کنیم، اولین موردی که تو ذهنمون میاد بحث آب و هوای منطقه محسوب میشه. به علت نزدیک بودن ساحل به دریا در ماه‌های گرم سال، هوا به شدت شرجی میشود که برای خیلی‌ها ممکن است این مورد اذیت‌کننده باشه. از دیگر معایب موجود در ویلاهای ساحلی میشود به رطوبت شدید، پیشروی آب دریا تا ویلا، ریزش دیوار‌های حیاط به خاطر امواج و... اشاره کرد.

انواع ویلاهای جنگلی مناسب سرمایه‌گذاری

حالا اگر بپردازیم به ویلاهای جنگلی اولین نکته ای که میاد تو ذهنمون موقعیت مکانی ویلا میباشد که در مناطق جنگلی و کوهپایه‌ای احداث شده. برعکس ویلاهای ساحلی، ویلای جنگلی از سطح شهر دورترند و خب آلودگی کمتر و آرامش بیشتری دارند. از این رو به علت موقعیت مکانی ویلاهای جنگلی، قیمت کمتری نیز نسبت به ویلاهای ساحلی دارند. دوری ویلاهای جنگلی نسبت به سطح شهر باعث شده رفع نیازهای ضروری زندگی دشوارتر باشد و دسترسی سخت تر به امکانات شهری از معایب دیگر ویلاهای جنگلی میباشد.

چه ویلاهایی را برای سرمایه‌گذاری نخریم؟

هنگام جستجوی ویلای مناسب، مطمئنا به گزینه‌های مختلفی بر میخورید. توصیه میکنیم قبل از خرید ویلا به ویژگی‌های زیر کمی بیشتر توجه کنید. حتما موقعیت مکانی ویلا را بررسی کنید و سمت ویلاهایی با موقعیت مکانی خطرناک مانند؛ مکان‌هایی که حریم رودخانه را رعایت نکردند و یا در زمین‌های سست بنا شدند، نروید. یکی از مسائلی که برای خیلی از خریداران ویلا مهم است، سر و صدا در اطراف ویلا میباشد. موقع بررسی ویلا مد نظر خود، موارد حقوقی ویلا را حتما بررسی کنید و مطمئن شوید از نظر حقوقی مشکلی ندارد؛ مخصوصا ویلاهایی که زیر قیمت بازار به فروش میرسند.

چه مدارکی را قبل از خرید ویلا بررسی کنیم؟

اگر هنوز تصمیم نگرفتید سمت چه ویلاهایی بروید، یکی از اولویت‌های ذهنیتون رفتن به سراغ ویلاهایی باشد که دارای سند شش دانگ عرصه و اعیان، پروانه ساخت، پایان کار و سند تفکیکی دارند و از ویلاهای قولنامه‌ای دور شوید. کمتر به فکر ساخت ویلا مسکونی در زمین‌ها و منطقه‌های غیرمسکونی باشید، چون چالش‌های زیادی برای آن وجود دارد. فروشندگان معمولا این نوع ویلاها را به قیمت بسیار پایین‌تر از بازار، به فروش میرسانند تا خریداران را وسوسه کنند.

چون احداث ساختمان مسکونی در این زمین‌ها مجاز نمی باشد و در آینده به مشکل خواهید خورد . پس بهتر است قبل از اقدام به خرید از مراجع معتبر، استعلام زمین را بگیرید تا مطمئن شوید که آیا زمین کاربری مسکونی دارد یا خیر.

راهنمای کامل خرید آپارتمان برای خریدار

خرید آپارتمان هزینه‌هایی مثل هزینه سند، دفتر ثبت اسناد، پایان کار، مالیات و کمیسیون املاک را در بر دارد که باید در هنگام خرید خانه در نظر بگیرید. هنگام خرید آپارتمان ماده‌ها و تبصره‌های متن قرارداد و مبایعه نامه خرید را دقیق بخوانید. بررسی نمای ساختمان را فراموش نکنید و در نگاه اول نگاهی به نمای ساختمان بندازید. به مواردی همچون دوام و زیبایی همزمان دقت کنید. نما ترجیحا از سنگ‌های مختلفی مانند سنگ گرانیت و...باشد که شستشو و تمیز نگه داشتن آن‌ها هم ساده‌تر و هم کم هزینه‌تر باشد.

توجه و بررسی طراحی نقشه‌های معماری و کمک گرفتن از متخصصین در این حوزه، برای اطمینان از ارتباطات صحیح بین اجزای مختلف هر واحد از ساختمان. از مسائلی همچون عدم اتلاف انرژی در ساختمان، عایق صوتی داشتن یا راه‌های کاهش صدا به داخل ساختمان و یا بررسی ملک در مورد عاملی مانند نوردهی آن و عوامل محیطی دیگر غافل نشید.

مزایا و معایب پیش خرید خانه

پیش خرید خانه یکی از مسائلی میباشد که میتواند ریسک کمتری داشته باشد. برای سرمایه‌گذاری هنگام پیش خرید، شما هزینه کمتری پرداخت میکنید تا هنگام خرید خانه آماده و کامل. حالا یک سری از مزایا و معایب پیش خرید کردن خانه را با هم بررسی می‌کنیم.

مزیت‌های پیش خرید ملک برای خریدار

پیش فروش آپارتمان به دلیل عدم تکمیل شدن آن، قیمت کمتری دارد نسبت به آپارتمانی که آماده تحویل میباشد. میتوانید آپارتمان را پیش خرید کنید و سپس پس از اتمام پروژه آن را به قیمت بالاتر بفروشید. هنگام پرداخت مبلغ قرارداد، در حالت عادی خریدار باید حداکثر ظرف مدت 2 ماه طبق قوانین این روند را طی کند. ولی اگر ملک را پیش خرید کند مبلغ قرارداد طی چند مرحله پرداخت میشود. در پیش خرید، خریدار حق تغییر در طراحی و اجزای داخل ملک را دارد و میتواند تمام مراحل ساخت و کیفیت مصالح را خودش حضورا ببیند.

معایب پیش خرید ملک برای خریدار

_عدم تحویل به موقع ملک

_امکان فروش ملک به چندین نفر

_امکان عدم اخذ مجوز پایانکار و عدم پرداخت خلافی به شهرداری که باعث میشود این هزینه به گردن خریدار بیفتد.

_امکان اخذ وام‌های کلان بانکی روی سند مادر و عدم تسویه، که در صورت عدم پرداخت، اقساط می‌بایست توسط اشخاص خریدار پرداخت شود.

نکات مورد توجه در قرارداد پیش فروش ملک

در قرارداد پیش فروش باید موارد زیر به صراحت عنوان شود:

_اطلاعاتی همچون مساحت اعیانی، تعداد اتاق‌ها، طبقه، شمارۀ واحد، پارکینگ و انباری. _مشخصات فنی و معماری ساختمانی واحد مورد نظر مانند موقعیت، کاربری و مساحت کل عرصه و زیربنا، تعداد طبقات و کل واحدها، نما، نوع مصالح مصرفی ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش و سایر مواردی که در پروانه ساخت و شناسنامۀ فنی هر واحد قید شد است.

_تنظیم سند رسمی انتقال قطعی و زمان تحویل واحد ساختمانی

_تعیین تکلیف راجع به خسارات، تضمین‌ها و قرداد بیمه، تغییر قیمت و تغییر مشخصات مورد معامله.

راهنمای کامل خرید زمین

هدف از خرید زمین از دو حالت خارج نیست. 1-خرید زمین برای ساخت و سکونت 2-خرید زمین برای سرمایه‌گذاری و سودآوری در آینده

خریدن زمین و ملک اصول خاصی دارد و نیاز به آگاه بودن و داشتن اطلاعات نسبت به منطقۀ مورد نظر و موقعیت زمین، آیندۀ آن، کاربری زمین، موانع قانونی، شناسایی مالک واقعی، مذاکره با افراد بومی و همسایگان و مواردی دیگر که تازه باعث میشود شما قدم اول یعنی تصمیم به خرید زمین را بگیرید. در مرحلۀ بعدی نوبت به مذاکره با فروشندۀ زمین و رسیدن به توافق و نقطۀ مشترک میرسد.

در مرحلۀ سوم به مهمترین قسمت معامله یعنی نوشتن قرارداد یا تنظیم مبایعه نامه میرسید که لازم است در این مرحله یک دستیار حقوقی یا وکیل امور قراردادها را با خود در جلسات مذاکره و عقد قرارداد به همراه داشته باشید. عدم توجه به مفاد قرارداد و نکات خرید زمین نتیجه‌ای جز زمین گیر کردن شما را در پی ندارد.

چون که اگر فروشنده یک فرد شیاد یا کلاهبردار باشد و متوجه بی تجربگی شما بشود، از شگردها و تکنیک‌هایی در قرارداد نویسی استفاده میکند که نه تنها مدتی بعد از معامله به صورت اتوماتیک قرارداد فسخ میشود بلکه پول و سرمایه شما نیز در دست اوست و کاری از دستتان برنمیاید. تا بخواهید به نتیجه مثبت و پولتان برسید باید صبر ایوب و عمر نوح داشته باشید!

ویژگی‌های خرید واحد مناسب در برج

مدرن‌ترین امکانات ساختمانی را این روزها می‌شود در برج‌ها پیدا کرد. خانه‌هایی که فرقشان با هتل ناچیز است. داشتن لابی و سالن لانژ و مجموعۀ ورزشی از یک طرف، امکانات خود سازه به حساب می‌آیند اما از سوی دیگر امکانات رفاهی دیگری مانند خدمات لابی، نگهبان و رستوران زندگی امن‌تر و راحت‌تری برای ساکنانش فراهم می‌کند. اما قبل از بازدید حضوری بهتر است با چند استاندارد لازم برای یک برج آشنا شوید.

استخر

سونا جکوزی موتورخانه و تهویۀ برجی را که استخر دارد، باید بررسی کرد. بعضی از استخرها با شرایط خوبی ساخته نشده و یا برای مثال تصفیه‌کننده آب هندی یا چینی دارند که کیفیت استخر را کاهش می‌دهد.

آسانسور

ساختمان‌های بلند باید سه تا چهار آسانسور داشته ‌باشند. معمولا ساختمان‌های پنج و شش طبقه دو آسانسور دارند؛ یکی برای حمل اسباب و یکی برای افراد. اسباب‌کشی به برج مثل طبقه اول نیست که وسایل خانه را روی کول گرفت و بالا برد.

تراس

برج مثل آپارتمان چهار طبقه نیست که نداشتن تراس را با پشت‌بام بتوان جبران کرد. اندازه تراس به متراژ برج بستگی دارد؛ اگر واحدی زیر 100 متر باشد، اندازه‌ای که یک بند رخت‌ در آن جا بگیرد کافی است اما خانه‌ای با متراژ 300 متری باید تراسی داشته‌ باشد که در آن یک میز و صندلی جا شود.

لابی

مشتری‌ها هنگام خرید برج اول از هر چیز به لابی آن دقت می‌کنند. برخی از برج‌سازان برای لابی سقف 6 متر را می‌پسند تا آن را مجلل‌تر کنند. اما چیزی که لابی را با اهمیت می‌کند حضور لابی‌من یا نگهبان لابی برای افزایش امنیت ساختمان به شکل 24 ساعته است. تعداد واحدها بعضی از برج‌ها ممکن است دارای 30 واحد باشند و برخی دیگر 100 واحد. دسته‌ای از مجتمع‌های ساختمانی هم دارای چند بلوک برج هستند. برای این موضوع باید ببینید که ساختمان با چه جمعیت سکنه‌ای را ترجیح می‌دهید؟

پنت هاوس

پنت‌هاوس اوج هنر یک برج‌ساز است. مساحت پنت‌هاوس معمولا به خاطر حیاطی که دارد کمتر از واحدهای زیرین است. متراژ پنت هاوس باید بدون در نظر گرفتن تراس از 200 متر شروع شود و پنت‌هاوسی که کمتر از این متراژ یا تراس آن کوچک باشد فقط اسم پنت‌هاوس را یدک می‌کشد. مقاومت در برابر باد برج‌ها به دلیل ارتفاع بلندشان باید در برابر باد مقاوم باشند.

هر منطقه یک ضریب باد و زلزله دارد که این ضریب تجربی به دست آمده‌است. برج‌ها از قبل با رعایت این نکته مجوز ساخت گرفته‌‌اند. برج باید همچنین دارای پله اضطراری و راهروهای جانبی منتهی به آن باشد. دسترسی به این پله‌ها معمولا با خطی قرمز مشخص شده‌است.

راهنمای خرید باغ و باغ ویلا

بذارید اول از دلایل و مزیت‌های داشتن یک باغ یا باغ ویلا در اطراف شهر بگوییم تا بعد به جزئیات خرید آن بپردازیم.

حریم خصوصی

فضایی بزرگ و سرسبز را در نظر بگیرید که شما و نزدیکانتان آزادانه و با خیال راحت بتوانید به استراحت و تفریح بپردازید بدون اینکه خبری از همسایه ها و افراد غریبه باشد.

هوای پاک

هیچ چیز بهتر از این نیست که روزهایی از سال را به دور از ترافیک و آلودگی‌های شهری بگذرانیم. باغ ویلاها این امکان را به شما میدهند که علاوه بر استنشاق هوای پاک بتوانید فضای سبزی از درختان و گل‌های مورد علاقه‌تان خلق کنید.

سرمایه‌گذاری مطمئن

تضمینی‌ترین سرمایه‌گذاری که هر شخصی میتواند انجام دهد، خرید باغ و زمین است. علاوه بر اینکه میتوانید از امکانات فوق العادهاش استفاده کنید ، ارزش زمین و باغ پس از چندین سال افزایش میابد .

بررسی منطقه

وظیفه یک خریدار ملک این است که تحقیقات لازم را در مورد منطقه انجام بدهد. برای مثال اگر در حاشیۀ رودخانه قصد خرید ملک را دارد، میتواند از افراد محلی در مورد وضعیت آب و هوایی، مخصوصا در پاییز و زمستان، پرس و جو کند. چون برای مثال خیلی از ویلا‌های مناطق شمالی کشور در معرض خطر آب‌گرفتگی و سیل هستند. لذا باید ویلایی انتخاب کنید که ارتفاع لازم از سطح زمین را داشته باشد. بررسی منطقه فقط منحصر به شرایط آب و هوایی نمیشود. یکی دیگر از مواردی که باید اطلاعات کافی در مورد آن، قبل از سرمایه‌گذاری داشته باشید، رشد اقتصادی ملک است. خیلی از خریداران، خرید باغ ویلا را نه برای برطرف کردن نیاز به سرپناه، بلکه برای سرمایه‌گذاری آینده میدانند.

تعیین بودجۀ موردنظر

بعد از مشخص کردن انتظارات و لیست نیازها، زمان آن فرا رسیده که هزینه مالی که حاضرید برای رسیدن به ویلای مورد نظر بپردازید را، مشخص کنید. این نکته را بدانید که معاملۀ ملک، علاوه بر هزینه‌ای که بابت خرید میپردازید، هزینه‌های دیگری نیز در پی دارد که باید آنها را نیز در محاسبات خود در نظر بگیرید. هزینۀ کارهای اداری و ثبت سند در محضر و غیره هزینه‌های جدایی دارد.

به غیر از موارد بالا هزینه‌هایی مانند بازسازی آشپزخانه، رنگ کردن اتاق‌ها، نگهداری از استخر و ... وجود دارند که از قبل باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده باشید .

به سراغ مشاورین املاک معتبر بروید

مشاور املاکی که درک درستی از منطقه و قیمت‌ها داشته باشد، قطعا می تواند خریدار را به درستی راهنمایی کند. بهتر است به سراغ مشاور املاکی بروید که وبسایتی به همراه جزئیات و تصاویر کاملی از ویلا داشته باشد که بتوانید راحت تصمیم بگیرید. حتما از مشاور املاک، اطلاعاتی در مورد قیمت کلی املاک منطقه و رشد اقتصادی آن دریافت کنید. حتی می توانید نتایج را با تحقیقات قبلی که انجام داده بودید، تطبیق بدهید .

اگر در حال خرید باغ ویلا هستید، تا لحظه نوشتن قرارداد کتبی خود را مالک ندانید و بر روی قول و قرار‌های شفاهی حسابی باز نکنید. صرفا نوشتن قولنامه شما را صاحب ملک نمیکند و قولنامه فقط همان قول و قراری است که بین خریدار و فروشنده به صورت مکتوب در آمده است. در صورتی که نوشتن قرارداد، مبایعه نامه است که تضمین می کند شما صاحب ملک هستید.

باغ ویلا بدون سند نخرید

امکان ندارد که سایت‌ها و روزنامه‌های خبری را مطالعه کنید و خبری از کلاهبرداری‌های این چنینی نباشد. نبود سند مخصوصا برای ملک‌های نوساز، میتواند نشانگر این باشد که سازندۀ ملک به دلایل مختلف، مبلغی را به شهرداری بدهکار است و نتوانسته است تسویه کند و تاییدیه‌هایی مانند پایان کار و ... بگیرد. البته این اتفاق معمولا برای املاک نوساز رخ میدهد و اگر حداقل دو سال از ساخت ملک گذاشته باشد کمتر با چنین مشکلاتی رو به رو است .

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
1 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.