نکات خرید خانه قولنامه ای و قوانین مربوط به آن

هانیه ولی زاده
4 روز پیش
نکات خرید خانه قولنامه ای و قوانین مربوط به آن

در خرید و فروش خانه همواره مشکلاتی به علت عدم استعلامات لازم از ملک مورد معامله به وجود می‌آید، مواردی نظیر در رهن و اجاره بودن خانه، قولنامه‌ای بودن ملک مورد معامله، ازجمله مواردی هستند که قبل از هرگونه اقدام برای خرید خانه قولنامه‌ ای مورد نظر باید به آن توجه کنید. در این مقاله از 2نبش قصد داریم مهمترین نکاتی که در خرید خانه قولنامه‌ ای باید به آن توجه کنید را برایتان شرح دهیم. 

خرید خانه قولنامه ای با کد رهگیری

موضوع تهیه مسکن یکی از مهم ترین مسائلی است که همواره دغدغه عموم مردم است و همان‌طور که اطلاع دارید بخش عمده ای از درآمد هر خانواده صرف تهیه مسکن می‌شود، با توجه به شرایط فعلی اقتصادی خرید مسکن بسیار دشوار است، از این رو لازم است در هنگام خرید خانه نهایت دقت را به کار ببرید چون ممکن است با یک اشتباه شما تمام سرمایه ای که با تلاش بسیار برای خرید خانه جمع آوری کرده اید از دستتان برود.

از این رو یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید خرید خانه قولنامه‌ ای با کد رهگیری است. دقت داشته باشید هر خانه ای که قصد خرید آن را دارید باید در آخر کد رهگیری به آن تعلق بگیرد و بدون دریافت کد رهگیری معامله‌ای انجام ندهید. شاید برایتان سوال شده باشد که اصلا قولنامه چیست؟ در بخش بعدی به این موضوع پرداخته می‌شود.

قولنامه چیست؟

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در خرید خانه قولنامه‌ ای باید به آن توجه کنید موضوع قولنامه است. قولنامه در لغت به معنای عهد، پیمان و در محاوره به معنای قرار بین دو شخص است. لازم است بدانید در قانون چیزی تحت عنوان قولنامه بیان نشده است اما در بین بنگاه داران املاک و مردم عادی این موضوع بسیار رواج دارد و بسیاری از شکایت ها مربوط به عدم اجرای تعهداتی است که در متن قرارداد قولنامه آمده است.

در حقیقت قولنامه یک نوع قرارداد موقت است که بین خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد. مهم ترین مسئله که در هنگام خرید خانه با قولنامه باید به آن توجه داشته باشید استعلام ملک قولنامه ای از شهرداری است در این مقاله به طور کامل درباره آن توضیح می‌دهیم.

 برای ثبت رسمی ملک نیاز به گواهی هایی مانند پایان کار شهرداری، گواهی آزاد بودن ملک برای خرید و فروش است که دریافت این گواهی ها بسیار زمان بر و گاهی غیر ممکن است.

سند قولنامه‌ای چیست؟

در بخش قبلی مقاله درباره قولنامه صحبت شد، همان‌طور که می‌دانید در کشور ما دو روش برای خرید ملک وجود دارد.

1- ملک مورد نظر سند (تک برگ، منگوله دار، شش دانگ یا سه دانگ) داشته باشد.

2- یا به صورت قولنامه ای معامله می‌شود.

بهترین و مطمئن ترین راه، خرید خانه با سند قطعی است. هرچند بسیاری از افراد تمایل دارند ملک قولنامه ای به دلیل قیمت پایین تر و... خریداری کنند، در این حالت در خرید خود باید دقت بسیاری داشته باشید و نکاتی را در نظر داشته باشید. در ادامه این مطلب به برخی از مهم ترین نکات برای خرید خانه قولنامه‌ ای اشاره می کنیم.

چه ملک هایی قولنامه‌ای معامله می شوند؟

به طور کلی ملک هایی که قابلیت انتقال به سند رسمی را ندارند به صورت قولنامه ای معامله می شوند. مواردی مانند خلافی ساختمان که در بخش های مختلف ساختمان مشاهده می‌شود، عدم جانمایی اصولی پارکینگ برای واحدها، ساخت و ساز  یک واحد در طبقه همکف، پیشروی بیش از حدساختمان و ساخت طبقه غیر مجاز مواردی هستند که باعث می‌شوند تا ملک مورد نظر نتواند گواهی پایان کار را دریافت کند و در نتیجه برای ملک مورد نظر امکان دریافت سند رسمی ندارد.

بد نیست بدانید قرار گرفتن در طرح های شهرداری مانند بافت فرسوده، تعریض خیابان، خانه های ساخته شده در زمین با کاربری غیر مسکونی از موارد هستند که موجب می‌شود ملک مورد نظر تخریب شود.

 استعلام وضعیت ملک قولنامه ای به چه صورتی است؟

یکی از نکاتی که در خرید خانه قولنامه‌ ای باید به آن توجه کنید استعلام وضعیت خانه مورد معامله از شهرداری است. شما می‌توانید از مقدار بدهی های ساختمان، وضعیت تخریب و سایر اطلاعات ضروری در خصوص خانه مورد نظر خود اگاهی لازم را کسب کنید. با داشتن این اطلاعات مهم احتمال ضرر و زیان تا حد زیادی کاهش می یابد.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که توجه به تفکیک حدود خانه است. یک سری از املاک تفکیک کمتر از حد قانونی دارند، در این شرایط لازم است به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید و از صحت خانه باخبر شوید.

خطرات خرید خانه قولنامه‌ ای

از مهم ترین نکاتی که در خرید خانه قولنامه‌ ای باید به آن توجه کنید خرید خانه در حاشیه شهرهای بزرگ است. مرز محدوده شهری را کمیسیون ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی مشخص می کند. توجه داشته باشید هر خانه ای در داخل این مرز باشد جزئی از محدوده شهری است.

هر ملکی خارج از این مرز باشد جزئی از حاشیه شهر محسوب می‌شود ممکن است خارج از مرزی که دولت تعیین کرده است ساخت و ساز غیرقانونی صورت گیرد، در این صورت از آنجایی که برای این مناطق در شهرداری هیچ بودجه‌ای تعریف نشده است؛ هیچ خدماتی هم به اینگونه مناطق تعلق نمی‌گیرد. واضح است که این املاک به صورت قولنامه ای معامله می شوند و لازم است در هنگام خرید اینگونه ملک‌ها دقت لازم را داشته باشید.

 خانه قولنامه ای بخریم یا نه؟

مسلم است که خرید ملک سند دار بهترین انتخاب است. باید در نظر داشته باشید که ممکن است بتوانید خانه ای با شرایط بهتر در منطقه ای بالاتر و از همه مهم تر با قیمت پایین تر اما به صورت قولنامه ای خریداری کنید. آنچه در خرید خانه قولنامه‌ ای باید به آن توجه کنید درنظر گرفتن نکات حقوقی است که در این مقاله درباره آن توضیح داده شد

اگر در شرایط بالا قرار گرفتید، سعی کنید نکات حقوقی و قانونی مربوط به قولنامه را به خوبی بشناسید و استعلام های مربوطه (در بالا ذکر شد) را از شهرداری منطقه اخذ کنید. اگر تمام نکاتی که در این مقاله برای شما عنوان کردیم را به کار بگیرید احتمال ضرر و زیان شما به حداقل می رسد.

کلام آخر

اگر در مورد موضوع این مقاله سوالی دارید یک نفر قبلا در انجمن پرسش و پاسخ 2نبش تیکتی را در این زمینه ایجاد کرده است که حتما برایتان مفید است، علاوه بر آن می‌توانید سوال خود را در همین تیکت مطرح کنید. جهت مشاهده این صفحه روی لینک زیر کلیک کنید

لینک : فروش ملک قولنامه ای با کد رهگیری

 

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
هانیه ولیزاده هستم کارشناسی فیزیک دارم، اول داستان مشغول سروکله زدن با قوانین فیزیک و چالشاش بودم اما بعدش دنبال علاقه ام رفتم و وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدم . مدتی هم هست که تولید محتوای تخصصی در زمینه ملک و آموزش مشاوران املاک رو انجام میدم.
23 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
علیرضا هادیان
3 ماه پیش

با سلام من واحد آپارتمانی خریدم بعد از یکسال فهمیدم خونه غیر مجاز ساخته شده قولنامه‌ای خریدم به شرط پروانه ساخت پایان کار ولی با ترفند حقه بنگاه دار و فروشنده معامله سر گرفت فقط داخل قولنامه این متن نوشته هر گونه ادعای شخصی به عهده فروشنده می باشد بقیه به عهده خریدار میتوانم شکایت کنم؟ چطوری؟

بهنام بهمنی
3 ماه پیش

با سلام من یه خانه سند دار به صورت وکالتی خریدم متاسفانه خانه حکم تخریب داشته که نه فروشنده اطلاع داده و نه بنگاهی و در جریان معامله هم بنگاهی وکالتی رو بهانه کرد و از دادن سند برای استعلام از شهرداری طفره زد.از فروشنده شکایت کرده ام آیا میتوانم از بنگاهی هم به اتحادیه شکایت کنم؟

کاربر مهمان
9 ماه پیش

سلام یک واحد بدون سند را خریداری کردم پول براش زدم ولی قولنامه رو به نام خانمم نوشت الان به مشکل برخوردیم آیا میتوان خونه رو برگردوند؟ خودم به عنوان شاهد امضا کردم ولی خانمم پولی به حساب فروشنده نزد

مجید بهروز
12 ماه پیش

واحدی به نام سازنده به صورت قولنامه ای پنج دست چرخیده است در این بین در انتقال دست دوم به سوم، نفر سوم بدهی خود را با نفر دوم تسویه نکرده و در عین حال مبادرت به فروش واحد به شخص چهارم کرده و نفر چهارم هم به نفر پنجم فروخته است الان هم بنده این ملک رو در املاک قولنامه کردم بدون اطلاع از وضعیت قبلی و فقط به قولنامه نفر آخر اطمینان کردم. البته املاک و فروشنده از مشکل خبر داشته اند اما چیزی نگفتند. حالا باید چکار کنم؟

حسن علی
8 ماه پیش

اگر شما قولنامه ای که از خریدار دیدی که ملک به او واگذار شده بدون اینکه بدهی خاصی در قولنامه ذکر شده و سپس به شما واگذار شده که نباید مشکلی وجود داشته باشد احتمالا شما در چک‌کردن اسناد فروشنده کوتاهی کرده اید

ایمان
2 سال پیش

سلام و وقت بخیر، خسته نباشید می خواستم بدونم میزان متراژ و فضایی که برای پارکینگ در قولنامه قید شده، قابل استناد هست یا میشه نسبت به اون اعتراض کرد؟ ما در یک مجتمع 6 واحدی زندگی می کنیم که هر واحد به صورت قولنامه ای خریداری شده و ما نسبت به وضعیت پارکینگ مون معترض هستیم. می خواستم بدونم راهی وجود داره که بتونیم وضعیت را تغییر بدیم یا خیر؟ با تشکر

حسین موسوی
3 سال پیش

سلام من حدود یکسال یک واحد آپارتمان قولنامه ای خریدم چند وقت پیش برام عوارض سالیانه شهرداری اومد آیا نیاز به پرداخت هست ایا اگه پرداخت نکنم مثل ملک های سند دار هنگام فروش به مشکل برمیخورم ممنونم اگه پاسخ بدید

مریم داسدار
3 سال پیش

مختصر وعالی بود

یلدا زمانیان
4 سال پیش

آیا خانه قولنامه‌ایی که به اسم مرد است را میتوان به نام زن زد؟ اگر میشه قانون قبول داره؟

حسام
10 ماه پیش

بله صدرصد

محمد
4 سال پیش

سلام، من فروشنده هستم و به خریدار اعلام کردم ملک مورد نظر از نظر شهرداری و آستان قدس و مغازه ها و تجارتی اشکال دارد و خریدار قبول کرده با این شرایط بخرد، چه متنی کافی از ایشان بگیرم. ممنون.

عبدالحسین فتوحی
4 سال پیش

من از وراث سبزعلی فتوحی هستم. میخواهم بدانم مالیات دادیم ولو سند به نام من هست یا نه؟ کیانشهر پلاک 58! چطور میتونم بفهمم؟ (به نام من سند مالکیت سبزعلی فتوحی خورده)

عبدالفتاح مفتولی
7 ماه پیش

خدا رحمت کنه سبزعلی رو دوست خوبی واسم ،ما باهم بزرگ شدیم.خاطرت جمع باشه عمو جان سند بنام خودته

آقای بنده خدا
12 ماه پیش

اسم پارک محلتون چیه عزیز

کاربر مهمان
4 سال پیش

حالتون خوبه؟

عادل لطفی
5 سال پیش

سلام. آیا مشاور املاک میتواند بدون دیدن مدارک ملک، ملک را بفروشد؟

اکرم محمدی
5 سال پیش

سلام. کد رهگیری ساختمان در حال ساخت قولنامه ای رو چه زمانی میدن؟ با تشکر.

غلام رضا رضایی
5 سال پیش

باسلام یعنی شهرداری به زمین های قولنامه ای داخل روستا جواز ساخت نمیده.ممنون

محسن باقری
5 سال پیش

با سلام چه مدرکی برای استعلام خرید ملک قولنامه ای از شهرداری مورد نیاز است؟

سعید نظری
6 سال پیش

سلام و خسته نباشید. برا استعلام از شهرداری با چه مدرکی باید برم استعلام بگیرم و بگم استعلام چه چیزی رو بده که بدونم آپارتمان قولنامه ای مشکلی برای خرید نداره. حدود 17 الی 18 سال ساخت هست. ممنون

بهروز ر
2 ماه پیش

سلام می‌خوام خونه قولنامه ای در حومه مشهد می‌خوام بخرم .خواهشمندم راهنمایی فرمایید که آین آپارتمان مشکلی برام از نظر شهرداری و یا فروش به شخص دیگری و...نباشد چکار کنم. لطفا راهنمایی فرمایید .تشکر

کاربر مهمان
7 ماه پیش

برای خرید خانه قولنامه ایی به چه مدارکی به شهرداری برای اطلاع از ملک مورد معامله لازم هست همراه داشته باشم

یاسر اسفندیار
املاک لزور
6 سال پیش

جالب بود ممنون

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.