مزایا و معایب شغل مشاور املاک

فرهاد آذیش
3 سال پیش
مزایا و معایب شغل مشاور املاک 【در سال 99】

مشاور املاک کیست؟

طبق تعریف آمده در ویکیپدیا، یک مشاور املاک شخصی است که نماینده فروشندگان یا خریداران املاک و مستغلات است. اگر چه ممکن است یک کارگزار به شکل مستقل هم کار کند، اما مشاوران معمولا تحت پوشش یک کارگزار مجاز، به عنوان نماینده مشتریان کار میکنند. کارگزاران و مشاوران، از طرف دولت مجوز دارند که در خصوص قراردادهای فروش مذاکره کنند و اسناد لازم برای انعقاد تراکنش های ملکی را مدیریت نمایند. معمولا به خریداران و فروشندگان توصیه میشود که با یک مشاور املاک حرفه ای و مجوزدار مشاوره کنند. اگر قصد دارید وارد حوزه مشاوری املاک و مستغلات شوید، بهتر است با وظایف یک مشاور املاک و مزایا و معایب این شغل آشنا باشید. در ادامه از وظایف و مزایا و معایب این شغل خواهیم گفت.


وظایف مشاور املاک

قبل از آن که به وظایف مشاور املاک بپردازیم، پیشنهاد میکنیم برای ارتقا و تبدیل شدن به یک مشاور املاک حرفه‌ای مقاله‌ی «مشاور املاک» را بخوانید. در آن مقاله از صفر تا 100 تبدیل شدن به یک مشاور املاک گفته‌ایم.

وظیفه اصلی مشاور املاک

در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که وظیفه یک مشاور املاک دلالی و خرید و فروش ملک است! اما اگر دقیق تر به قضیه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که وظیفه اصلی یک مشاور املاک فراتر از یک دلال ساده است؛ چرا که هر مشاور املاکی باید با یادگیری و آموزش موارد مورد نیاز در این حیطه، به یک متخصص تبدیل شده و مشاور و راهنمای فروشنده و خریدار در تمام مراحل خرید و فروش ملک باشد. یک مشاور املاک باید روابط اجتماعی قوی ای داشته و در روابط اجتماعی خود خوب ظاهر شود.

احراز هویت طرفین معامله

مشاور املاک باید در یکی از اولین اقدامات در یک معامله، هویت طرفین معامله را بررسی و از صحت آن مطمئن شود تا از کلاهبرداری های بعدی جلوگیری کند. بررسی کردن «ممنوع المعامله» نبودن طرفین قرارداد یکی از اقدامات مهم در این راستا میباشد. به هنگام بستن قرارداد نیز حتما باید شناسنامه و کارت ملی طرفین معامله را دریافت و بررسی کند. در گامی دیگر، باید از اهلیت دو طرف معامله مطمئن شود تا مشخص شود که از لحاظ عقلی در صحت کامل به سر میبرند. (اهلیت به معنای توانایی قانونی شخص برای داراشدن حق یا اعمال و اجرای آن است.)

بررسی کامل ملک

مشاور املاک باید رسمی بودن سند ملک را بررسی کند؛ سند ملک باید بدون خط خوردگی باشد و در صورتی که توضیحی در آن اضافه شده حتما مهر و امضا داشته باشد. اطلاعات سند ملک از نظر جغرافیایی باید کاملا درست بوده و سند ملک با بنچاق مطابقت داشته باشد. ملک مورد معامله نباید در رهن یا توقیف باشد. مشاور املاک باید پایان کار ساختمان را بخواند و از صحت اطلاعات درج شده در آن اطمینان حاصل کند.


مزایای شغل مشاور املاک

  • از هر قشر و که باشید میتوانید وارد این شغل شوید و آن را امتحان کنید!
  • میتوانید در این زمینه مدرک بگیرید و در کمتر از یک ماه کار خود را شروع کنید.
  • درآمد یک مشاور املاک معمولا خیلی خوب است! با افزایش ساعت کاری، این میزان رشد زیادی نیز خواهد داشت.
  • میتوانید در زمان های آزاد خود برای این کار وقت بگذارید و حتی به صورت پاره وقت کار کنید.
  • مدیر کسب و کار خود هستید و کنترل کارتان در دست خودتان است و تصمیم گیرنده نهایی شمایید!
  • در نهایت و با انجام هر معامله حس خوب و مثبتی خواهید گرفت و برای معاملات بعدی سرشار از انرژی خواهید شد.
  • مردم شما را به چشم متخصصی که با مدیریت معقولانه خود برای خرید مسکن آن ها را راهنمایی کرده میشناسند.

معایب شغل مشاور املاک

  • باید نسبت به آموزش مشاورین املاک اقدام کرده و در خرید و فروش و معاملاتی که بر عهده شماست، با موفقیت عمل کنید.
  • برای موفقیت در این شغل باید در این مسیر سرمایه گذاری کنید و وقت و پول و تلاش خود را صرف آن کنید.
  • باید با روش های بازاریابی آشنا باشید و کسب و کار خود را بشناسید، مشتریان خود را درک کنید و کار خود را به درستی مدیریت کنید.
  • ممکن است آخر هفته و زمانی که مشغول استراحت هستید، یک مشتری با شما تماس بگیرد و مجبور شوید وقت خود را برای پرداختن به کار او خالی کنید!
  • درآمد شما در ماه های مختلف سال متفاوت است و ممکن است بر اساس شرایط جامعه و بازار مسکن، دوره ای پیش بیاید که کمترین معامله را داشته باشید.
  • کار مشاور املاک، کاری پراسترس است و ممکن است در این مسیر با نارضایتی مشتریان خود رو به رو شوید.

سختی های مشاور املاک

در شغل مشاوری املاک، سختی های کار نیز وجود دارد که شما میتوانید تا حد زیادی آن ها را کنترل کنید و این موارد وابسته به خودتان میباشد. در اولین قدم باید اصول کار مشاوری املاک را فرابگیرید تا مشاور املاک موفقی شوید، البته بعد از آن هم تضمینی برای موفقیت شما وجود ندارد و همه چیز وابسته به تلاش های بعدی خودتان است! باید به «تکنیک های یک مشاور املاک موفق» مسلط باشید و در معاملاتی که دارید، رضایت دو طرفِ فروشنده و خریدار را جلب کنید.

درآمد مشاور املاک

عمده درآمد مشاورین املاک تازه کار از «کمیسیون املاک» در موارد «خرید و فروش»، و «رهن و اجاره» املاک است. اگر تازه کار باشید، هیچ تضمینی برای درآمد ماه های اول کارتان وجود ندارد و هر اتفاقی ممکن است بیوفتد!


انواع مشاور املاک

مشاورین املاک در ابعاد تخصصی به چند دسته تقسیم شده که هر کدام جداگانه به مشاوره و بازاریابی ملک میپردازند و مشتری را راهنمایی میکنند. به طور کلی مشاورین املاک به دسته های «مشاور فروشنده»، «مشاور خریدار»، «مشاور دو طرفه» و «کارگزار ملک» تقسیم میشوند. در ادامه به تشریح وظیفه هر کدام میپردازیم.

مشاور فروشنده

مشاور فروشنده فردی است که زمانی که یک فرد تصمیم به «اجاره یا فروش» ملک خود دارد، برای راهنمایی، مشاوره و بازاریابی ملک وی، به آن فرد کمک میکند.

مشاور خریدار

مشاور خریدار فردی است که به افرادی که قصد خرید ملکی را دارند، مشاوره میدهند تا آن فرد ملک مورد نظر خود را پیدا و خریداری کند.

مشاور دو طرفه

یک مشاور دو طرفه همزمان به خریدار و فروشنده مشاوره میدهد و نسبت به دو گروه قبلی کار سخت تری را پیش رو دارد. وی باید در رفتار و راهنمایی خود با صداقت کامل برخورد کند و از دو طرفِ «فروشنده» و «خریدار» بخواهد که یک قرارداد نمایندگی دو طرفه امضا کنند. در بعضی از کشورها مشاوره دو طرفه را در شرایطی میتوان به کار برد که یک کارگزاری نماینده خریدار و فروشنده باشد. به این صورت که یکی از مشاوران کارگزاری یک ملک برای فروش داشته باشد و یک مشاور دیگر از کارگزاری، به دنبال ملکی برای یک خریدار بگردد. در این حالت اگر دو طرف معامله مایل به معامله باشند، نمایندگی دو طرفه اتفاق می‌افتد.

کارگزار معاملات

یک کارگزار معاملات نماینده خریدار و فروشنده هست و تعهد محرمانه ای با هیچ یک از طرفین معامله ندارد. او بدون در نظر گرفتن منافع طرفین به صورت قانونی به آن ها کمک میکند که این کار با امضای توافق نامه ای بین خریدار و فروشنده شکل میگیرد.


توصیه هایی برای مشاورین املاک تازه کار

اگر یک مشاور املاک تازه کار هستید، باید این را بدانید که ممکن است چندین ماه درآمدی که انتظار دارید را نداشته باشید؛ بر اساس شرایط بازار ارتباطات خود را بسازید و آن را گسترش دهید. از تجربه مشاورین املاک باتجربه غافل نشوید، آن ها سردی و گرمی بازار را چشیده اند و از پیچ و خم کار آگاهند. صداقت، امانت و رعایت عدالت را در نظر بگیرید و در معاملات خود بیطرف باشید تا از ایجاد اختلاف بین طرفین معامله جلوگیری شود.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
کپی شد
9 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
کاربر مهمان
10 ماه پیش

مطالب تخصصی و جالبی ارائه گردید. به نظر کسی که وارد این شغل می شود باید بهره هوشی متوسط و تحصیلات قابل قبولی داشته باشد.زمانی که به لحاظ تئوری همه چیز مشخص و درست به نظر می رسد چرا در عمل آن چه می بینیم تطابقی با آن ندارد؟ در چند سال اخیر و انبوه سازی، تعداد دفاتر معاملات املاک نیز رشد بی سابقه و نادرستی داشته اند.نادرست از این جهت که عده ای با سودای درآمد راحت و بی زحمت و با میزان بالایی از دروغ و ریاکاری و دیگر هیچ، قدم در راه اخذ مجوز و با همراهی افرادی مشابه خود در باز کردن دفتر املاک تعجیل نموده اند، هر محله کوچکی بیش از بقالی شاهد دکه های املاکی شده اند! لازم است در جهت بهبود ارائه خدمات شرافتمندانه و سلامت در تمام مراحل اخذ مجوز تا شروع به کار و ادامه آن نظارت سخت گیرانه باشد.

محمد علی کامران نسب
12 ماه پیش

من میخوم املاکی کار کنم برای تمیز کاری برای پیدا کردن خانه و شغلی داشته باشم خیلی ممنون که این کارا برای من پیدا کردین تشکر

امید
3 سال پیش

با سلام امید هستم با عشق و امید به این کار نگاه میکنم حس خوبی برای فضای کاریم تدارک دیدم ولی یه ترسی از مسولیت سراغم میاد

علی
8 ماه پیش

من حس میکنم این که تو استخدامی ها میزنن فیکه مگه میشه ادم مشاور باشه بعد ماهی 30 ملیون 40 ملیون در بیاره اگه انقدر راحت بود پس چرا بقیه نکردن ؟؟

محمد
2 سال پیش

منم تازه میخوام وارد این کار شم ولی ترس دارم نمیدونم چرا

امیررضا
2 سال پیش

دوست دارم بدونم امروز در چه مرحله ای هستی و همچنان در همین کار هستی

سلام، من عباس هستم.
4 سال پیش

من چند سال است که می خوام وارد این کار بشم، اما استرس زیادی دارم. با خواندن این مطلب و یادگیری تکنیک های مختلف و برقراری ارتباط با دیگران، می توان به یک مدیر موفق و با انگیزه تبدیل شد. از شما ممنونم.

مرتضی صمدی
8 ماه پیش

باسلام سعی کن منصف باشی بامشتری

ایمان رستم زاده
املاک سرزمین شمالی
4 سال پیش

مرسی مهندس! سبک سایت شما، مثل یه ایده‌ی اروپایی و نو است. شما از تمامی فضا، برای کسب درآمدتون استفاه کردید. بهتون تبریک میگم.

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.