چمستان کجاست [هر آنچه نیاز است بدانید]

مهرانگیز مجاوری سماک
10 ماه پیش
چمستان کجاست + [نقشه و فاصله چمستان تا تهران]

ایران از نظر تنوع آب و هوایی بیشترین پتانسیل را برای طبیعت‌گردی دارد. در سالهای اخیر استانهای شمالی کشور تبدیل به مهمترین قطب گردشگری کشور بوده است. یکی از شهرهای استان مازندران که بخاطر موقعیت خاص و منحصر به فردی که دارد و مسافران زیادی را جذب می کند، چمستان است. اگر به شهرهای مازندران سفر کرده باشید خوب می‌دانید که چمستان کجاست و چه طبیعت بکر و سرسبزی دارد و چگونه نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در اینجا مطالبی را برای کسانی که چمستان را نمی‌شناسند جمع آوری نموده‌ایم و هدف، انتخاب منطقه‌ای برای گردشگری و بررسی موقعیت سرمایه گذاری ملک و حتی اقامت در این منطقه است.

چمستان کجاست + [هرآنچه نیاز است بدانید]

چمستان شهرستانی خوش آب و هوا با طبیعتی سرسبز و ییلاقی است که در منطقه‌ای خاص از استان مازندران واقع شده است و در احاطه دریا، کوه و جنگل می‌باشد. محبوبیت چمستان بخاطر دارا بودن پارکهای جنگلی معروفی چون کشپل، رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌های آبگرم معروفی چون لاویج می‌باشد و هر طبیعت‌گردی را مجذوب خود می‌کند

موقعیت جغرافیایی چمستان

شهر چمستان مرکز بخش چمستان از شهرستان نور می‌باشد که تقریبا در اواسط استان مازندران واقع شده است. با شهرستان نور 15 کیلومتر و با ساری، مرکز استان 95 کیلومتر فاصله دارد. چمستان از شمال به ایزدشهر، از غرب جنگل‌ کشپل، از شرق شهرستان آمل و از جنوب با بخش بلده و کوهپایه‌های البرز مجاورت داشته و با شهرهای فریدونکنار، محمودآباد و نور فاصله کمی دارد. برای اینکه بهتر دریابید که چمستان کجاست، می‌توانید به نقشه منطقه مراجعه نمایید.

چمستان روی نقشه

در زیر می‌تونید موقعیت جغرافیایی شهر چمستان رو بر روی نقشه ببینید:

راه و مسیر دسترسی به چمستان

1- راه هوایی : نزدیکترین فرودگاه به چمستان، فرودگاه آمل است که 8 کیلومتر با چمستان فاصله دارد. یک راه دیگر پایگاه هوایی بیشه کلا است که فاصله‌اش با چمستان 23 کیلومتر است. فرودگاه بابلسر با چمستان 44 کیلومتر فاصله دارد، فاصله فرودگاه قائمشهر با چمستان 52 کیلومتر و فرودگاه نوشهر فاصله‌اش با چمستان 76 کیلومتر می‌باشد.

2- راه زمینی : از تهران، جاده‌های منتهی به چمستان از سه مسیر امکان پذیر می‌باشد. بزرگراه تهران - چالوس، جاده هراز و محور فیروزکوه. اینکه بهترین راه زمینی به سمت چمستان کجاست، بستگی به فصل مسافرت و مدت زمانی دارد که شما در اختیار دارید.

3- راه ریلی : برای رفتن به چمستان اگر وقت کافی دارید و می‌خواهید که بیشتر از مسیر لذت ببرید، می‌توانید بخشی از مسیر را با قطار از تهران به ساری بروید که یک راه ریلی بسیار سرسبز، بکر و زیبا است و خاطرات زیبایی را برایتان به یادگار باقی می‌گذارد. و سپس ادامه مسیر را از ساری تا چمستان که 95 کیلومتر است از راه جاده با اتوبوس یا سواری طی نمایید.

فاصله تهران تا چمستان

اگر تاکنون به این شهر سفر نکرده و نمی‌دانید که چمستان کجاست و از چه مسیری بهتر است که سفر کنید، باید بگوییم که برای سفر جاده‌ای دسترسی به این شهر از تهران از سه مسیر امکان پذیر است:

مسیر اول جاده چالوس: اگر از طریق جاده چالوس حرکت کنید، 230 کیلومتر مسافت بوده و 4 ساعت و 40 دقیقه طول می‌کشد. از تهران وارد بزرگراه کرج - چالوس شده و بعد از مرزن آباد و چالوس به سمت شرق حرکت کنید پس از عبور از نوشهر، رویان و نور، به چمستان می‌رسید.

مسیر دوم جاده هراز : از تهران به چمستان، مسیر جاده هراز 214 کیلومتر مسافت داشته و 4 ساعت و 10 دقیقه طول می‌کشد تا به این منطقه زیبا برسید. در این مسیر پس از تهران به سمت جاجرود، بومهن و رودهن رفته و سپس آبعلی، مشا و پلور را در پیش رو دارید. 2 کیلومتر مانده به شهر آمل، به منطقه‌ای به نام هلومسر می‌رسید که شما را به کمربندی امامزاده عبدالله و سپس کمربندی آمل به چمستان وصل می‌کند که پس از نیم ساعت به منطقه زیبای چمستان وارد می‌شوید.

مسیر سوم محور فیروزکوه : از محور فیروزکوه تا چمستان، راه کمی طولانی‌تر بوده و 344 کیلومتر مسافت را در 5 ساعت باید طی نمایید. در این مسیر از تهران به سمت پردیس حرکت می‌کنید سپس گیلاوند، امین‌آباد و فیروزکوه را در پیش‌رو دارید. سپس باید شهرهای گدوک، ورسک، دوآب، پل سفید، زیرآب و شیرگاه را نیز پشت سر بگذارید و در نهایت به شهر زیبای آمل رسیده و از کمربندی آمل به چمستان وارد می‌شوید.

تاریخچه چمستان

شهر چمستان که در گویش بومی با نام چماسن یا چمستون نیز خوانده می‌شود، مرکز بخش چمستان شهرستان نور می‌باشد. مردمان این شهر از اقوام طبری بوده و به زبان طبری و گویش کجوری صحبت می‌کنند. در روایات مختلف از جمله در سفرنامه‌های رابینو و ملگنوف از این شهر با نامهای چماستان، چماسان، چمنستان و چمازستان یاد شده و چماز به معنی نوعی سرخس می‌باشد.

جمعیت چمستان براساس سرشماری سال 1395 چیزی بیش از 11000 نفر بوده‌ و وسعت این شهر 1547 کیلومتر مربع مشتمل بر تعداد 96 آبادی می‌باشد. شغل مردمان این منطقه بیشتر کشاورز و دامپرور بوده و محصولات شان برنج، گندم، جو، سیب زمینی، پرورش دام وطیور، عسل و تخم مرغ می‌باشد. به دلیل دارابودن معادن شن و ماسه و زغال سنگ، عده‌ای نیز در این صنف مشغول به کارند.

می‌دانیم که شهرستان نور یک شهر ساحلی است اما چمستان کجاست؟ چمستان دقیقا در بخش جنوبی شهرستان نور قرار گرفته است و ارتفاعش از سطح دریا، نسبت به مناطق اطراف بالاتر است. همین مسئله باعث شده که بتوان آنرا بعنوان یک شهر کوهستانی با پوشش گیاهی و جنگلی دانست و این امر، آنرا به یک قطب گردشگری برای دوستداران طبیعت، تبدیل کرده است.

 آب و هوای چمستان چگونه است؟

آب و هوای چمستان به دلیل ساحلی بودن و مجاورت با رشته کوههای البرز و جنگل‌های هیرکانی، بسیار خاص و منحصر به فرد است. معمولا آب و هوای شهرهای ساحلی استان مازندران در تابستانها، گرم و شرجی است ولی در چمستان مناطقی وجود دارد که حتی در تابستان نیز آب و هوایی ییلاقی و خنک دارد مخصوصا در شبها، هوا بسیار خنک و حتی می‌توان گفت سرد می‌شود و در بعضی از ویلاهایی که در کوهستان بنا شده‌اند باید همیشه لباس گرم، پتو و وسایل گرمایشی در دسترس و آماده باشد.

هنگامی که برای اولین بار قصد سفر به چمستان را دارید، ولی نمی‌دانید که چمستان کجاست و آب و هوایش چگونه است، ممکن است حیرت‌زده شوید و باید خود را برای هرنوع هوایی آماده کنید چون ممکن است بارانهای ناگهانی شما را غافلگیر نموده و در شبهای تابستان نیاز به لباس گرم داشته باشید. که البته این نوع تنوع آب و هوایی در شمال کشور، یکی از جذابیت‌های این منطقه محسوب می‌شود و دلیل حضور گردشگران بسیاری در تمام طول سال در این سرزمین رویایی شده است.

سفر به چمستان در هر فصلی جذابیت‌های خاص خودش را دارد و با توجه به اینکه فاصله زیادی تا تهران ندارد، در هر موقعیت مناسبی که بتوانید از آلودگی و شلوغی رها شوید، توصیه می‌شود که به این شهر زیبا سفر نمایید. اما به دلیل خنک بودن و ییلاقی بودن آب و هوایش، بهار و تابستان، بهترین زمان برای گشت و گذار دراین منطقه زیبای توریستی است.

جاذبه های توریستی و تفریحی چمستان

قبل از هر حرفی میتوانید جهت اطلاعات کامل تر، مقاله جاهای دیدنی چمستان مشاهده کنیداگر بپرسید که بهترین جاذبه‌های توریستی چمستان کجاست باید بگوییم که مهمترین جاذبه توریستی چمستان طبیعت بکر و سرسبز و آب و هوای منحصر به فردش است. دو رودخانه زیبا از دوطرف شهر عبور می‌کنند و کوههای اطرافش بسیار زیبا و باصفا هستند. در اینجا خواستیم بدانیم چمستان کجاست و تا حدودی با این منطقه زیبا آشنا شویم .

  • رودخانه وازرود
  • رودخانه لاویج
  • کوههای طارم، میرخمند، لاویج، واز، گزناسر و رودبارک
  • پارک‌های جنگلی کشپل در ابتدای ورودی چمستان واقع در غرب محور جاده لاویج
  • آب‌گرم معدنی لاویج واقع در روستای لاویج درجنوب چمستان
  • روستای ییلاقی لاویج
  • بازارهای محلی چمستان که معرف سبک زندگی و فرهنگ مردمان منطقه است
  • آبادی هلاپون و شهر فراموش شده واتاشان
  • فیل سنگی در مرکز روستای لاویج
  • بقعه آقاشاه بالو زاهد در روستای آهودشت
  • دریاچه الیمالات
  • جنگل‌های هیرکانی
  • جنگل واز
  • روستای جوربند
  • بهدشت و آهودشت

در اینجا فقط تعدادی از این جاذبه‌های توریستی را فهرست وار نام بردیم ولی در مقاله مجزای دیگری بطور مفصل مناطق دیدنی چمستان لیست کامل مناطق توریستی و تفریحی چمستان را مفصلا تشریح نموده‌ایم.


سرمایه گذاری با خرید ملک در چمستان

برای خرید ملک در چمستان با کمی جستجو و تحقیق به همراه شناسایی دقیق منطقه می‌توان معاملات پر سودی انجام داد. خرید یک ملک مناسب در یک منطقه خوش آب و هوا و توریستی همانند چمستان، در عین اینکه تجربه‌ای خوب و لذت‌بخشی برایتان است، می‌تواند یک معامله پرریسک نیز باشد زیرا این منطقه بخاطر آب و هوا و طبیعت بینظیرش محبوب بوده و مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و مردم عادی برای خرید و فروش ملک قرار گرفته است و گاها قیمت‌ها بصورت کاذب افزایش یافته و در این بین سوء استفاده‌هایی از سوی یک عده افراد صورت گرفته است.

با مطالعه مقاله نکات طلایی خرید ملک در چمستان می‌توانید هوشمندانه تر عمل نموده و معاملات موفق‌تری داشته باشید. البته اگر قصد خرید ویلا در چمستان را دارید، بهتر است که به دنبال مناطق رو به پیشرفت آن باشید و در این میان، روستاهای اطراف چمستان را در نظر داشته باشید.

روستاهای چمستان

در اطراف چمستان روستاهای بینظیری وجود دارد که با طبیعت بکر و سرسبز خود و به دور از شلوغی و آلودگیهای شهرهای بزرگ، می‌توانند بهترین منطقه برای ساخت ویلا باشند که البته در سالهای اخیر بسیاری از این روستاها مورد توجه سرمایه گذاران و پیمانکاران قرار گرفته است. روستاهای لاویج، بهدشت و آهودشت، روستای جوربند، امیرآباد و سعادت آباد، وازده، بنفشه‌ده، سنگین‌ده، خطیب‌کلا و افراسیاب‌کلا از این جمله‌اند. در مقاله بهترین مناطق و روستاهای چمستان مفصلا در مورد هر یک از روستاهای اطراف چمستان صحبت شده است.


جمع‌بندی و نتیجه گیری:

در این مقاله سعی نمودیم برای کسانی که نمی‌دانند چمستان کجاست و تاکنون به این منطقه زیبا نرفته‌اند مطالبی را جمع آوری نموده و سعی کردیم که بسیار مختصر و مفید این منطقه زیبا و دیدنی را معرفی نماییم. چمستان یکی از شهرهای شمالی ایران و مرکز بخش چمستان از شهرستان نور است که مانند نگینی در میان دریا و کوه و جنگل می‌درخشد. این منطقه زیبا که سرشار از طبیعت سرسبز و مناظر خیره کننده بسیاری است، همه ساله عده زیادی از گردشگران را در فصول مختلف سال به خود جذب می‌نماید و در سالهای اخیر مورد توجه سرمایه گذاران بسیاری نیز در زمنیه املاک بوده و اقامتگاه‌ها و شهرک‌های ویلایی و کلبه‌های جنگلی بسیاری برای اقامت گردشگران ساخته شده و همچنان نیز در این زمینه جای توسعه و پیشرفت دارد.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
مهرانگیز مجاوری سماک هستم کارشناس ارشد هوش مصنوعی، با 20 سال تجربه و آموزش در علوم کامپیوتر، وارد دنیای طراحی وبسایت با وردپرس و گوگل سرچ کنسول شده، در دو سال اخیر به تولید محتوای سئو شده مشغولم.
1 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
کاربر مهمان
10 ماه پیش

چمستان جای خوبی برای سرمایه گذاری ، با توجه ملک های زیادی که در این منطقه است، با قیمت باورنکردنی صاحب خانه شوید

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.