آشنایی با اصطلاحات ثبتی املاک

هانیه ولی زاده
2 هفته پیش
آشنایی با اصطلاحات ثبتی املاک

اصطلاحات ثبتی املاک برای افراد عادی ممکن است کمی گیج کننده و تخصصی باشد و امکان دارد در هنگام عقد قرارداد با برخی از اصطلاحات ثبتی آشنا شده باشید، برای اینکه در هنگام معاملات خود دچار مشکل نشوید لازم است معنا و مفهوم برخی اصطلاحات ثبتی املاک را بدانید.

شاید قبل از مطالعه این مقاله نیاز باشد به سراغ مقاله ای تحت عنوان اصطلاحات مشاور املاک بروید و اطلاعاتی هم در این زمینه کسب کنید. دانستن مهمترین اصطلاحات املاک که در مقاله مربوطه معرفی شده است دید بهتری در زمینه خرید و فروش ملک و صحبت با افرادی که ملکی برای خرید و فروش دارند برای شما به ارمغان می‌آورد و به راحتی میتوانید انواع معاملات ملکی خود را با علم و آگاهی مناسب از اصطلاحات و قوانین موجود پیش ببرید.

تعاریف و اصطلاحات ثبتی

اصطلاحات ثبتی دارای چند ساختار اصلی و مهم است و هنگام انجام معاملات املاک با این اصطلاحات مواجه خواهید شد برای درک بهتر این موضوع، در این مقاله از 2نبش قصد داریم به بیان مهم‌ترین اصطلاحات ثبتی املاک بپردازیم.

1- املاک مجهول المالک

یکی از اصطلاحات ثبتی که ممکن است بارها با آن مواجه شده باشید املاک مجهول المالک است. همان‌طور که از نام آن مشخص است درخواست ثبت اینگونه ملک‌ها انجام نشده است اما ملک مورد نظر در دفتر توزیع اظهارنامه به نام شخص معرفی شده است. برای ثبت این ملک‌ها لازم است افراد با در دست داشتن مدارک لازم از جمله قولنامه و سایر مدارک به اداره ثبتی مورد نظر مراجعه کنند.

2- املاک جاری

املاک جاری به املاکی گفته می‌شود که هیچگونه سابقه ثبتی ندارد و برای اینگونه املاک حتما باید محدوده زمین مشخص شود تا بتوانید به دریافت سند مالکیت اقدام کنید.

3- سر قفلی

سر قفلی حقی است قانونی، برای املاکی که استفاده تجاری دارند به کار می‌رود. قانون برای دفاع حقوق مشروع مستاجرین املاک تجاری قانون سرقفلی را وضع کرده است که به مالکین اجاره نمی‌دهد به دلخواه و پس از اتمام قرارداد مستاجر را از ملک تجاری خود بیرون کند. برای فهم بهتر این موضوع پیشنهاد می‌شود مقاله سرقفلی چیست را مطالعه کنید.

4- آگهی نوبتی

آگهی نوبتی برای املاکی است که که مالکیت آن مجهول است و برای اینکه حقوق افراد مدعی برای اینگونه املاک ضایع نشود باید به صورت نوبتی و در چهار نوبت ( اول مرداد ماه، اول آبان ماه، اول بهمن ماه و اول ارديبهشت ماه) برای اطلاع عموم مردم آگهی شود. افرادی که ادعای مالکیت دارند باید تا 90 روز پس از انتشار آگهی، اعتراض خود را ثبت کنند. لازم است بدانید پس از یک ماه از ثبت این موضوع دادگاه تشکیل می‌شود و در رابطه با این موضوع تصمیم گیری می‌کند.

5- اعیان

در اصطلاحات ثبتی ملکی منظور از اعیان، ساختمان یا هرچیز دیگری است که بر روی زمین بنا نهاده شده است. خوب است بدانید اعیان بیشتر برای مواردی به کار می‌رود که بر روی زمینی، ساخت و سازی صورت گرفته و تعدادی آپارتمان یا مغازه ساخته شده است. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌شود مقاله عرصه و اعیان در ملک به چه معناست؟ را مطالعه کنید.

6- سند مالکيت المثنی

سند مالکیت المثنی یکی از مهم ترین اصطلاحات ثبتی املاک است که حتما باید درباره آن بدانید. اگر سند مالکیت ملک شما به علت آتش سوزی، گم شدن، سرقت و... از بین رفته باشد و به آن دسترسی نداشته باشید می‌توانید از طریق اداره ثبت اسنادی که در محل ملک وجود دارد، درخواست صدور سند مالکیت المثنی دهید.

7- تبديل اسناد مالکيت مشاعی به يک جلد

زمانی که فردی اسناد مالکیت مشاعی متعددی داشته باشد و نسبت معینی از آن املاک را داشته باشد یا اینکه سهام مشاعی از طرف مالکان به یک شخص انتقال یابد در این صورت خریدار می‌تواند درخواست صدور سند مالکیت به نام خود را بدهد. برای اینکار لازم است خریدار به اداره ثبت محل خود مراجعه کند و اسناد مربوطه از جمله اسناد مالکیت مشاعی را به اداره ثبت تحویل دهد.

8- تجميع حدود املاكی كه دارای سند مالكيت است

در شرایطی که دو یا چند پلاک بر اثر دیوار کشی به صورت یک واحد در آمده باشد و بهم متصل شده باشند و همچنین مالکان سهام مشاعی داشته باشند، در این شرایط مالک يا مالكين با تسليم اسناد مالكيت خويش می توانند از اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضاي تجميع املاک خود را بنمايند

9- افراز

افراز به معنای تقسیم اجزای مال مشاعی بین دو یا چند شریک است. لازم است بدانید این تقسیم بندی بر اساس سهم هریک از شرکا انجام می‌گیرد. درخواست افراز می‌تواند از طریق هریک از شرکا یا از طریق حکم دادگاه باشد.

10- تفكيک املاک

در صورتيکه ملکی به قطعاتی کوچکتر تقسيم گردد، به اين عمل تفکيک گفته می شود. دراين حالت ملک ممکن است يک یا چند مالک داشته باشد که درصورت تعدد مالک، کليه مالکين بايستی با تفکيک موافقت داشته باشند. لازم است بدانید عمل تفکیک معمولا به دلیل ایجاد سند مالکیت مستقل برای قطعات کوچکتر صورت می‌گیرد.

11- اصلاح حدود سند

هر سند مالکیت دارای بخش های مختلفی است که به آن حدود چهارگانه یا اربعه ملکی گفته می‌شود چنانچه در اثر تغيير وضعيت در مجاورين املاک ثبت شده تغيير در وضع حدود اربعه ملكی كه دارای سند مالكيت می باشد حاصل شود و يا به عبارت ديگر يک يا چند حد از حدود اربعه ثبت شده‌ ای كه قبلا به پلاک شخصی محدود شده در اثر تغيير وضع مجاورين به كوچه محدود شود مالک می تواند با مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضای اصلاح حدود نمايد

12- ماده 149 الحاقي قانون ثبت

بسيار اتفاق افتاده املاكی در گذشته با مساحت معينی مورد معامله واقع شده ولی بعدا معلوم گرديده كه دارای اضافه مساحت می باشد، درصورتيکه اضافه مساحت ناشی از تغيير طول و ابعاد نباشد مالک از اداره ثبت درخواست اصلاح مساحت نموده وپس از پرداخت بهای اضافه مساحت (به نرخ روز معامله) در وجه مالک اوليه با توديع مبلغ در صندوق ثبت، سند مالکيت اصلاح می گردد.

13- اعتبار اسناد مالکيت

اسنادی که مطابق قانون به ثبت رسیده باشند معتبر هستند و به هیچ عنوان قابلیت ابطال ندارند و زمانی این اتفاق امکان پذیر است که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی جعلی بودن سند مالکیت اثبات شود.

14- املاک موروثی

هرگاه فردی كه سند مالكيت بنام او صادر گرديده فوت نمايد، ملک او موروثی محسوب می گردد و وارث او می توانند با ارائه مدارک زیر از اداره ثبت محل وقوع ملك درخواست صدور سند مالكيت نمايد.
الف- تقاضای صدور سند مالكيت
ب – فرم گواهی حصر وراثت
ج – فرم 19 مالياتی
و- اصل سند مالكيت مورث

کلام آخر

 در این مقاله برخی از اصطلاحات ثبتی املاک را معرفی کردیم و تلاش کردیم با زبانی ساده و روان این اصطلاحات را شرح دهیم. اگر هر سوالی در این خصوص دارید در قسمت نظرات مطرح کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
هانیه ولیزاده هستم کارشناسی فیزیک دارم، اول داستان مشغول سروکله زدن با قوانین فیزیک و چالشاش بودم اما بعدش دنبال علاقه ام رفتم و وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدم . مدتی هم هست که تولید محتوای تخصصی در زمینه ملک و آموزش مشاوران املاک رو انجام میدم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.