لطفا صفحه رو مجددا بارگذاری کنید.

بارگذاری
chevron-down
×

وعده رئیسی برای ساخت یک میلیون مسکن محقق نشد!

وعده رئیسی برای ساخت یک میلیون مسکن محقق نشد! ۲نبش

در پیش بینی بازار مسکن رکود حاکم له این بازار در نتیجه به کارگیری سیاست های انقباضی است ولی در ماه های پایانی سال به دنبال کسری بودجه , دولت توان کنترل نقدینگی نخواهد داشت و با بالارفتن قیمت مواجه خواهیم شد.

عده ایی این باور را دارند که بازار مسکن وارد شرایط رکود تورمی شده است, تا پایان سال تغییر مختصری خواهد داشت. در این زمینه عضو هیات مدیره انبوه سازان استان تهران آقای حسن محتشم گفت: دولت بعد از افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن, نقدینگی کنترل کرد و به همین دلیل شاهد آن هستیم که حدودا چهار ماه است بازار مسکن در رکود به سر می برد. این رویکرد در دولت های قبلی هم تکرار  شده است به طوری که زمانی که قیمت ارز بالا می رود, از طریق بانک ها نقدینگی کنترل می کنند و اجازه معامله را نمی دهند. زمانی که رکود بر بازار ها حاکم می شود یک عده فروشنده هستند ولی در مقابل خریداری وجود ندارد و به همین علت تا حدودی شاهد برگشت قیمت ها هستیم و مسئولان خبر از ارزانی قیمت  می دهند. چون تولید و عرضه متناسب با نقدینگی رشد نکرده, موقعی که نقدینگی توسط دولت کنترل نشود شاهد جهش قیمت ها هستیم. مثلا از سال 91 تا 96 بازار مسکن در رکود بود و نقدینگی تحت فشار کنترل می شود. وقتی که فنر قیمت ها رها شد, در سه مقطع شاهد افزایش قیمت ها بودیم, دلار از 4 هزار تومان به 50 هزار تومان رسید و به همین میزان هم قیمت مسکن 12 برابر شد. حسن محتشم افزود. فرمول حبس نقدینگی نه در این دولت بلکه در تمام دولت ها تکرار شده و نسخه دیگری برای کنترل تورم ندارد.

موقعی که خانه ارزان می شود مشتری ندارد!

حسن محتشم در این باره گفت متاسفانه یک فرهنگ اشتباه که در ایران نهادینه شده این است که زمانی که با کاهش قیمت مواجه هستیم متقاضیان استقبال نمی کنند اما قیمت ها افزایش داشته باشد به بازار ها  هجوم می آورند و از طرفی عده ایی دست نگه می دارند تا تکلیف رکود بازار مشخص شود و یا به عبارتی منتظر رسیدن قیمت ها به کف هستند. حسن محتشم ادامه داد: حبس نقدینگی به علت کسری بودجه تا آخر سال دوام نمی آورد حتی اگر دولت دست از کنترل نقدینگی بردارد باز به همان نسبت موجب بالا رفتن قیمت مسکن خواهد شد.

رکود چهار ماهه در بازار مسکن و ساخت و ساز:

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران آقای ایرج رهبر گفت: رکود و رونق در مسکن با توجه به قدرت خرید مردم و میزان تقاضا و عرضه یک تا دو بار در سال ایجاد می شود. در حال حاضر چهارماه است بازار مسکن با رکود رو به رو بوده است.

 

تیم 2نبش ۲نبش
تیم 2نبش

ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.

اینستاگرام ۲نبش

دنبال کنید

نظر شما چیه؟ ۲نبش نظر شما چیه؟
اشتراک گذاری مطلب در تویتر ۲نبش اشتراک گذاری مطلب در واتساپ ۲نبش اشتراک گذاری مطلب در تلگرام ۲نبش

میخوای «اشتراک رایگان» داشته باشی و مقاله‌ی بعدی‌مون رو واسه‌ت بفرستیم؟