لطفا صفحه رو مجددا بارگذاری کنید.

بارگذاری
chevron-down
×

مالیات بر خانه های خالی

مالیات بر خانه های خالی ۲نبش
دولت تا 15 شهریور به مالکان خانه های خالی فرصت داد تا خانه های خود را بفروشند یا اجاره دهند تا مشمول مالیات بر خانه های خالی نشوند.

قانون مالیات بر خانه های خالی از آذر ماه 1399 تصویب شد اما به دلیل ضعف در مکانیزم اجرایی هنوز این قانون شکل جدی به خود نگرفت، با این حال مسئولان در روزهای اخیر به مالکان خانه های خالی اعلام کردند که از 15 شهریور امسال با قدرت وارد فاز اجرا خواهند شد. 
طبق آمار سال 1395 حدود 2.6 میلیون واحد مسکونی  خالی در کشور وجود دارد که نیم میلیون آن فقط در استان تهران است.در روزهای اخیر نیز اعلام شد که 65 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در شهر پردیس،45 هزار واحد خالی و در حال ساخت در منطقه 22 تهران و 10 هزار واحد خالی متعلق به بانک ها و ادارات استان تهران است.

خلیل محبت‌خواه ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران: دولت مصمم است برای ساماندهی بازار اجاره خانه های خالی را شناسایی کند و در این راه از آمار شهرداری‌ها، سامانه جامع املاک و اسکان، دستگاههای خدمات‌رسان و… و. استفاده می‌کند و پس از شناسایی قانون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌های لوکس اعمال خواهد شد. به صرف و صلاح موجران است که خانه هایشان را اجاره بدهند.

مالیات بر خانه های خالی چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بر خانه های خالی بر اساس عوامل مختلفی مانند زمان خالی بودن ملک، تعداد خانه‌های خالی و میزان ارزش اجاری ملک محاسبه می‌شود. ضریب مالیات بر خانه های خالی در تهران و سایر شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برای دارندگان ۱ تا ۵ خانه عبارت‌اند از:

  • سال اول: ۶ برابر ارزش اجاری ملک
  • سال دوم: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک
  • سال سوم: ۱۸ برابر ارزش اجاری ملک

ضریب مالیات برای کسانی که بیشتر از ۵ خانه خالی دارند، به شرح زیر است:

  • سال اول: ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک‌ها
  • سال دوم: ۲۴ برابر ارزش اجاری ملک‌ها
  • سال سوم: ۳۶ برابر ارزش اجاری ملک‌ها

مالک خانه در صورت نداشتن اعتراض می‌تواند یک ماه بعد از ارسال برگ تشخیص مالیات، برای پرداخت آن اقدام کند. در صورت دیرکرد در پرداخت مالیات، به‌ازای هر ماه ۲.۵ درصد جریمه به فرد تعلق خواهند گرفت.

تیم 2نبش ۲نبش
تیم 2نبش

ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.

اینستاگرام ۲نبش

دنبال کنید

4 نظر درباره این مطلب

بنیامین دشتی ۲نبش
بنیامین دشتی

اگر درست و‌اصولی اجرا شه عالی میشه ، احتمالا رو کاهش هزینه اجاره ها‌ تاثیر میذاره و امیدوارم شرایط زندگی هموطنامون‌ بهتر شه✅

0
پاسخ
موسی غفوریان ۲نبش
موسی غفوریان

خیلی خوبه ،وچون خانه زیاد میشه اجاره هم ارزانتر میشه

0
پاسخ
محمد شاهسواری ۲نبش
محمد شاهسواری

خیلی خوبه اگه اقدام کنن

0
پاسخ
علی خاکپور ۲نبش
علی خاکپور

عالیه

0
پاسخ
نظر شما چیه؟ ۲نبش نظر شما چیه؟
اشتراک گذاری مطلب در تویتر ۲نبش اشتراک گذاری مطلب در واتساپ ۲نبش اشتراک گذاری مطلب در تلگرام ۲نبش

میخوای «اشتراک رایگان» داشته باشی و مقاله‌ی بعدی‌مون رو واسه‌ت بفرستیم؟