لطفا صفحه رو مجددا بارگذاری کنید.

بارگذاری
chevron-down
×

بازار املاک سوت و کور شد!

بازار املاک سوت و کور شد! ۲نبش

بازار مسکن  از بزرگترین بازارهای جهان است و تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و عواملی مثل نرخ بهره، تورم، درآمد مردم، تغییرات جمعیتی، تغییرات قوانین و مقررات، تغییرات در بازار سرمایه و سیاست‌های دولتی می‌تواند بر بازار مسکن تأثیر بگذارند.مثلا افزایش نرخ بهره می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای خرید مسکن شود، در حالی که کاهش نرخ بهره می‌تواند باعث بالا رفتن تقاضا و قیمت مسکن شود. همچنین، تورم می‌تواند باعث افزایش قیمت مسکن شود و درآمد مردم نیز می‌تواند بر توانایی آن‌ها در خرید مسکن تأثیر بگذارد و در نهایت، تغییرات در قوانین و مقررات می‌تواند باعث تغییر در بازار مسکن شود، به عنوان مثال، تغییرات در مالیات مسکن می‌تواند باعث کاهش و یا افزایش تقاضا و قیمت مسکن شود.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک ضمن پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آینده گفت: در سال‌های اخیر بعضی واحدهای مسکونی ظاهرا برای فروش با چندین برابر نرخ متعارف آگهی می‌شد. با بررسی موضوع متوجه شدیم واحدهای مدنظر متعلق به بانک‌ها است که صرفا برای آلارم افزایش قیمت بوده، نه برای فروختن. در دو سال اخیر که دولت بانک‌ها را از بنگاه‌داری منع کرده تا حدودی دست بانک‌ها از خرید و فروش ملک کوتاه شده است. بررسی روند بازار مسکن در چهار دهه اخیر نشان می‌دهد تحرکات بازارهای طلا و ارز بر بازار مسکن تاثیر زیادی دارد. پس اگر فردا قیمت دلار کاهش یابد قیمت مسکن نیز متعاقبا پایین می‌آید. اگر بیان شود که دلار روند رو به بالایی را طی می‌کند، فعالان بازار ملک به این نتیجه می‌رسندقرار است بازار راه بیفتد و این اصلا خوب نیست. 

عامل دیگر عدم تعادل بین عرضه و تقاضا بر می‌گردد. از دلایل نوسان شدید بازار مسکن از سال ۱۳۹۷ به بعد کمبود ساخت‌وساز است. عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک،از عوامل دیگر به هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا احتکار مسکن دانست و گفت: تعداد قابل توجهی واحد مسکونی توسط بانک‌ها احتکار شده و بانک‌ها اقدام به بنگاه‌داری می‌کنند که این مسئله اثرات مخربی بر اقتصاد مسکن دارد.

بانک‌ها آپارتمان‌های خود را اگر عرضه کنند بازار مسکن راه می‌افتد

در شهر تهران چندین هزار آپارتمان در اختیار بانک‌ها است که اگر واحدها را عرضه کنند بازار مسکن راه می‌افتد. این قیمت‌های نجومی مسکن که بعضا در سایت‌ها مشاهده می‌شود مربوط به واحدهای متعلق به بانک‌ها است. و اگر متعلق به شخص حقیقی و فروشنده واقعی باشد بالاخره آن فرد مجبور است با نرخ عرف منطقه واحد خود را بفروشد. آگهی برخی واحدهای مسکونی چندین برابر قیمت منطقه مدام تکرار می‌شود. وقتی قضیه را پرس‌وجو می‌کنیم متوجه می‌شویم واحد مدنظر متعلق به یکی از بانک‌ها است و آن را برای نفروختن آگهی کرده صرفا قصد قیمت‌سازی دارد. در دو سال اخیر که دولت بانک‌ها را از بنگاه‌داری منع کرده تا حدودی دست بانک‌ها از بخش مسکن، ساخت‌وساز و خرید و فروش کوتاه کرده است.

عرضه ۱۰ هزار آپارتمان در پردیس به کاهش یک میلیارد تومانی قیمت‌ها انجامید

در ماه‌های اخیر زمانی که ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس به متقاضیان تحویل داده شد قیمت مسکن در پردیس و تهران کاهش پیدا کرد. آپارتمانی که ۳ میلیارد تومان بود در پردیس به ۲ میلیارد تومان رسید. پردیس حاشیه امن تهران است. بسیاری از افراد دیدند نمی‌توانند در تهران خانه بخرند در پردیس اقدام به خرید کردند. در سال‌های اخیر واحدهایی در پردیس آماده شده بود اما به دلیل نداشتن زیرساخت تحویل داده نمی‌شد. برای همین کمبود عرضه در رشد قیمت مسکن اثرگذار است.

پیش‌بینی بازار مسکن

اگر بازارهای موازی کنترل شودو  زمین به میزان کافی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و اگر بانک‌ها از دخالت در بازار مسکن دست بردارند می‌توانیم به افزایش عرضه امیدوار باشیم. اگر عرضه زیاد شود قیمت نیز فروکش می‌کند و متقاضیان مصرفی می‌توانند خانه‌دار شوند. و در آن صورت رونق غیر تورمی بازار مسکن محقق می شود و امیدواریم تا پایان سال و اوایل سال آینده این اتفاق رخ دهد.

تیم 2نبش ۲نبش
تیم 2نبش

ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.

اینستاگرام ۲نبش

دنبال کنید

نظر شما چیه؟ ۲نبش نظر شما چیه؟
اشتراک گذاری مطلب در تویتر ۲نبش اشتراک گذاری مطلب در واتساپ ۲نبش اشتراک گذاری مطلب در تلگرام ۲نبش

میخوای «اشتراک رایگان» داشته باشی و مقاله‌ی بعدی‌مون رو واسه‌ت بفرستیم؟