راهنمای مشاورین املاک در زمان کرونا

فرهاد آذیش
4 سال پیش
کرونا و مشکلات مشاورین املاک در معاملات بازار مسکن

کرونا و مشکلات مشاورین املاک

آیا مشاورین املاک در دوران کرونا میتونن کسب و کارشون رو پیش ببرن و فروش خوبی داشته باشن؟ در این مقاله قراره در مورد این موضوع صحبت کنیم؛ از چالش های مشاورین املاک در هنگام انتشار ویروس کرونا بگیم، این چالش ها رو بررسی کنیم و بهترین راه حل های ممکن رو به مشاورین املاک ارائه بدیم تا بتونن معاملات، و کسب و کارشون رو زنده نگه دارن.

تاثیر کرونا (کووید-19) بر بازار مسکن ایران

شیوع ویروس کرونا (کوید-19) تاثیر زیادی بر روی معاملات بازار مسکن گذاشته. بعد از شیوع این ویروس در اسفند ماه سال 98، طبق آمار رسمی، حجم معاملات مسکن کاهش چشمگیری داشته.

حجم معاملات مسکن چقدر کم شده؟ رئیس اتحادیه املاک تهران در یک مصاحبه اعلام کرده که حجم معاملات املاک و مسکن در فروردین ماه سال 99 نزدیک به صفر بوده و این یعنی تقریبا هیچ معامله ای انجام نشده!

مشاورین املاک کشور هم از تاریخ 19 اسفند سال 98 مجبور به تعطیلی کارشون شدن و همین قضیه باعث شده که حجم معاملات اسفند ماه 98 در مقایسه با اسفند سال 97، 38 درصد کاهش داشته باشه.

مهمترین چالش های مشاورین املاک در زمان کرونا

در ادامه قراره ببینیم مشاورین املاک در زمان کرونا چه چالش هایی دارن و بعد از اون سعی میکنیم برای هر کدوم یک راه حل یا توضیحی مفید ارائه بدیم.

بازدید از خانه ها متوقف شده

اولین چالشی که بررسی میکنیم، چالشی هست که مشاورین املاک در معاملات اجاره یک ملک واسه‌شون اتفاق افتاده؛ مستاجرینی هستند که اجازه بازدید از خانه ها رو به دلیل وجود ویروس کرونا نمیدن. اگر منطقی باشیم تصمیم‌شون عاقلانه و درسته!

خانه نشینی مشاورین املاک و مالکان

دومین چالشی که این روزها مشاورین املاک رو درگیر کرده، مربوط به مالکان و خود مشاورین املاک میشه. مشاورین املاکی که مجبور شدن از اواسط اسفند کارشون رو تعطیل کنند و حالا معامله ای روی میز ندارن!

تنها خونه هایی که این روزها اجازه بازدید داشتن، خونه های خالی بوده، اما در همین موارد هم، در بهترین حالت، تنها به نوشتن یک قولنامه بسنده شده و ثبت سند رسمی و انجام بقیه کارها به بعد از اتمام قرنطینه و کرونا موکول شده. 

کسی پای قرارداد نمی‌آید!

این روزها صاحب‌خونه‌ها و مردم هم به دلیل بیماری کرونا ترجیح میدن خونه بمونن و ترسی که از این ویروس دارن باعث شده که کسی پاش رو خارج از خونه و در بنگاه املاک نذاره. در نتیجه و با وجود این اوضاع کسی حاضر نیست پای معاملات املاک بره و عملا این سومین چالش این روزهای مشاورین املاکه.

بستن قرارداد امکانپذیر نیست

چالش چهارم شاید بزرگترین چالش این روزهای مشاورین املاک باشه. حتی اگه زمانی امکان بازدید از خونه ها فراهم باشه، و مشاورین و مالکان هم پای قرارداد بیان، هنوز هم یک مشکل بزرگ وجود داره! خیلی از ادارات و سازمان ها، مثل اداره ثبت اسناد، دارایی، شهرداری و... تعطیل کردن و کارهایی مثل استعلام و ثبت سند جدید وجود نداره و عملا معامله ای نمیتونه شکل بگیره.

مشکلات مشاورین املاک شمال در زمان کرونا

وضعیت معامله در شمال، نسبت به سایر شهرها کمی فرق میکنه. طبق بررسی های تیم 2نبش، مشاورین املاک شمال (غالبا برای خرید و فروش ویلا) در مواردی که ملک فاقد سند رسمی و قولنامه ای هست، خرید و فروش انجام میدن. هر چند این شهرها هم با محدودیت هایی مواجه شدن.

راهکارهایی برای مشاورین املاک در روزهای قرنطینه و کرونا!

مشاورین املاک یک سری مشتری تلفنی دارن. این آمار این روزها که مراجعه حضوری وجود نداره بیشتر هم شده و احتمالا تماس بیشتری نسبت به قبل دارن. اولین راهکاری که وجود داره اینه که اطلاعات افرادی که به دنبال خونه هستن و بهتون زنگ میزنن رو بگیرین، و اون رو برای خودتون ذخیره کنین.

مشاورین املاکی که از ما در «سایت 2نبش» اکانت خریدن، میتونن این اطلاعات رو در قسمت «مشتریان» پنل‌شون و برای هر مشتری به صورت مجزا ثبت کنن. این قابلیت رو میتونید در تصویر زیر ببینید:


1- اولین راهکار؛ حفظ مشتریان

وجود این گزینه باعث میشه مشاورین املاک یک لیست کامل از تمامی مشتری‌هاشون داشته باشن و هر توضیحی که لازم دارن به طور اختصاصی برای اون‌ها بنویسن. شما به عنوان یک مشاور املاک میتونید «ملک ها» و «درخواست» های هر کدوم از مشتری هاتون رو ثبت کنید و اگر عکس یا فایلی مرتبط با اون مشتری دارین به لیست اختصاصی خودتون ضمیمه کنید.

2- ثبت و دریافت اطلاعات ملک به صورت آنلاین

راه حل بعدی‌ای که مشاورین املاک در ایام کرونا باید از اون استفاده کنن، «ثبت اطلاعات ملک» به صورت آنلاین هست. حتما ارتباط خودتون رو با مشتری هاتون حفظ کنید.

اگر مشتری بالقوه ای دارین که دنبال خرید یا فروش خونه هست، اطلاعات اون فرد و ملکش رو بگیرید. ازش بخواین عکس و ویدئوهای ملک خودش رو واسه‌تون بفرسته. در قدم بعدی این فایل ها رو در سامانه های خرید و فروش ملک قرار بدین و اگر مشتری ای برای این ملک ها پیدا کردین، اطلاعات مشتری های جدید رو برای خودتون ثبت کنید.

با انجام این کار، به محض پایان دوران قرنطینه، کلی مشتری در پنل خودتون دارید و میتونید تعداد زیادی معامله انجام بدید.

در تصویر زیر میتونید بخش «مشتریان» یک مشاور املاک در «سامانه 2نبش» رو ببینید. همونطور که میبینید مشتری های شما به عنوان یک مشاور املاک به دو گروه تقسیم شدند؛ «خریدار» و «مالک». همچنین با امکان «ستاره‌دار کردن» میتونید مشتری هایی که جدی تر هستن و امکان معامله با اون‌ها بیشتره رو به بالای لیست خودتون بیارین.


3- خرید و فروش ملک های خالی از سکنه

راهکار بعدی خرید و فروش خونه های خالی هست. البته کمی بالاتر گفتیم که روند این معاملات به دلیل تعطیلی اداره ثبت، دارایی و شهرداری، نمیتونه کامل پیش بره. اما مشاورین املاک میتونن این خونه ها رو قولنامه کنن و بعد از اتمام کرونا، به سراغ رسمی کردن و ثبت سند برن.

یک اتفاق خوب که مشاورین املاک باید از آن استفاده کنند!

کرونا باعث ایجاد اتفاقات ناراحت کننده زیادی شده. این ویروس مردم و مشاورین املاک رو خونه نشین کرده. این خونه نشینی باعث شده تا مردم خیلی بیشتر از قبل به استفاده از ابزارها و خدمات آنلاین رو بیارن. استفاده از عکس، ویدئوها و سایت های آنلاین خرید خانه و آپارتمان بیشتر شده و افراد بیشتری به مشاهده آنلاین املاک در سایت های معتبر رو آوردن.

برای آنلاین شدن معاملات املاک آماده باشید!

ایده ای که این روزها خیلی از مشاورین املاک خواستار اون هستن، آنلاین شدن فرآیند خرید و فروش املاک و ثبت اسناده.

البته هنوز بستر مناسب این کار از سمت سازمان دارایی و ثبت اسناد و شهرداری فراهم نشده. اما وجود یک اپلیکیشن یا سایت، میتونه اقدام موثری از سمت این سازمان ها باشه، تا روند خرید و فروش و معاملات املاک راحت تر و امن تر از قبل پیش بره.

آیا کرونا باعث کاهش قیمت مسکن میشه؟

یک سوال پرتکرار که این روزها ذهن خیلی ها رو درگیر کرده قیمت مسکنه! شاید خیلی ها منتظر کاهش قیمت مسکن در اثر شیوع ویروس کرونا و کاهش حجم معاملات مسکن بودن، اما این اتفاق هنوز نیوفتاده و کرونا تاثیر چشمگیری بر روی قیمت مسکن نذاشته.

رئیس اتحادیه املاک تهران اخیرا در یک مصاحبه گفته: «با کاهش روند معاملات مسکن هیچ افزایش قیمتی در مسکن مشاهده نمیشود، پیشبینی ما این است که کاهش قیمت مسکن در سال 99 ادامه دار است.»

پیشنهاد مشاورین املاک متخصص در این روزها چیست؟

شما به عنوان یک مشاور املاک متخصص با چه چالش هایی رو به رو هستید؟ راه حل پیشنهادی شما برای این چالش ها چی بوده؟ اون ها رو در آخرِ این متن و در قسمت «کامنت»ها برای ما و سایر همکاراتون بنویسید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
1 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
علیرضا ملکی
املاک ملکی
2 سال پیش

سلام وعرض ادب 2نبش برنامه جامع وتقریبآ کامل ولی از نظر شناخت مردم مانند دیوار وشیپور جا نیافتاده همکاران محترم 2نبش تدبیری در امر تبلیغات از طریق رسانه ها چه داخلی وخارجی انجام شود موفقیت بیشتر است .پیروز باشید

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.