پیمانکار ساختمان کیست [ همه آنچه باید بدانید ]

تیم 2نبش
10 ماه پیش
پیمانکار ساختمان کیست؛ وظایف، هزینه و قیمت پیمانکار ساختمان

همه آنچه باید درباره پیمانکار ساختمان بدانید

قدمه یکی از واژه‌هایی که در زمینه ساخت و ساز، به‌خصوص ساخت و سازهای ساختمانی با آن بسیار برخورد می‌کنیم، پیمانکار ساختمان است. اما پیمانکاری یعنی چه؟ پیمانکار کیست؟ پیمانکار چه وظایفی را در حوزه ساخت و ساز برعهده دارد و چه ارتباطی با مالک یا مسئول پروژه دارد؟ این سوالات و نکاتی دیگر، مواردی‌اند که در ادامه درباره آن‌ها بیشتر گفتگو می‌کنیم.

برای دریافت اطلاعاتی جامع و کامل درمورد پیمانکار ساختمان با ما همراه شوید.


پیمانکار ساختمان کیست؟

پیمانکار ساختمان به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که برای انجام یک پروژه ساختمانی با کارفرما قرارداد امضا می‌کند.

ممکن است پیمانکار شما یک شرکت ساختمانی شامل مهندسین و متخصصین حوزه ساخت و ساز باشد یا یک فرد که در این حوزه علم و تجربه کافی دارد.

اینکه پیمانکار چه مراحلی از ساخت و ساز را برعهده داشته باشد، به نوع قرارداد و خواست کارفرما بستگی دارد. اما معمولا پیمانکاری ساختمان از مرحله صفر تا تحویل نهایی را پوشش می دهد. به‌این معنی که پیمانکار طرف قرارداد، تمامی مراحل تهیه مصالح، حمل و نقل، تخریب اولیه (درصورت نیاز) و ساخت را برعهده دارد و در کلیه مراحل نیز با کارفرما ارتباط خود را حفظ می‌کند و گزارش مراحل پیش رفته را ارائه می‌کند.

همچنین پیش از انجام هر بخش از پروژه، با کارفرما صحبت‌های لازم را خواهد داشت و درنهایت طرح‌های مختلف در هر بخش با نظر کارفرما اجرا می‌شوند.


وظایف پیمانکار ساختمانی چیست؟

گفتیم که قرارداد پیمانکاری ساختمان که بین پیمانکار و کارفرما عقد می‌شود، مشخص می‌کند که پیمانکار مسئول انجام کدام بخش از پروژه است. اما این قرارداد شامل هر مورد یا مواردی که باشد، در وظایف اصلی پیمانکار ساختمانی تغییری ایجاد نمی‌شود.

این وظایف عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی دقیق برای شروع و پایان پروژه به‌شکلی که زمان‌بندی کامل مراحل مختلف ساخت در این برنامه‌ریزی مشخص شده باشد.
  • انجام تمامی مراحل ساخت طبق برنامه و زمان‌بندی اعلام شده به کارفرما
  • ارائه گزارش‌های منظم به کارفرما اعم از پیشرفت‌های صورت گرفته در کار، مشکلات ایجاد شده و تغییراتی که ناگزیر باید در برخی مراحل ایجاد شود
  • پایندی به نقشه فنی و اجرایی پروژه
  • بررسی نقشه‌های فنی به‌منظور اطمینان از نبود مشکلات اجرایی و مطرح کردن هرگونه مشکل با کارفرما پیش از شروع کار
  • آگاهی کامل از قوانین ساخت و ساز در منطقه‌ای پروژه در آن اجرا می‌شود و پایبندی کامل به این قوانین در تمامی مراحل
  • حضور در محل پروژه در تمامی مراحل و نظارت بر حسن انجام کار از نزدیک
  • تامین امنیت کارگران و امکانات خدماتی و حفاظتی برای آن‌ها

پذیرش مسئولیت درمواقع بروز حوادث و مشکلات دقت داشته باشید، این موارد باید در قرارداد پیمانکاری ساختمان ذکر شده باشد. درهر صورت پیمانکار ساختمان طبق قوانین فنی و حقوقی ساخت و ساز متعهد به انجام موارد بالا است.

قیمت پیمانکاری ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت پیمانکاری ساختمان یا درصد پیمانکار معمولا با توجه به ابعاد پروژه، نوع و شرایط قرارداد متفاوت خواهد بود. به‌طور معمول با بزرگتر و سنگین‌تر شدن پروژه، درصد و قیمت پیمانکار ساختمانی نیز افزایش می‌یابد. اما به‌طور معمول قیمتی که برای پیمانکاری در پروژه‌های ساختمانی معمولی اعلام می‌شود چیزی حدود 10 تا 17 درصد است.

این مبلغ در پروژه های ویلایی به حدود 15 تا 22 درصد افزایش می‌یابد. آنچه این درصد را تغییر می‌دهد شامل موارد زیر می‌شود:

  • توافق بین کارفرما و پیمانکار
  • نوع نقشه‌های اجرایی و پلان ساختمان
  • شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که پروژه در آن اجرا می‌شود

گاهی نیز پروژه خارج از شهر و محل مسکونی عمومی است. این مورد نیز از موارد تاثیرگذار بر درصد پیمانکار خواهد بود. به‌طور کلی باید درنظر گرفت که درصد درنظر گرفته شده برای پیمانکار در پروژه، حقوق پیمانکار ساختمانی را تامین کرده و حقی از او ضایع نکند.


سخن پایانی

سپردن یک پروژه ساختمانی به پیمانکار، بهترین و منطقی‌ترین کار برای پیشبرد موفق و منظم آن است. پیمانکار ساختمانی، با داشتن تجربه کار، شناخت جزئیات مهم قانونی، آگاهی از قیمت مصالح و کیفیت آن‌ها و اصول اجرایی کار می‌تواند پروژه شما را به بهترین و ساده‌ترین نحو ممکن به‌ سرانجام برساند. اما یک نکته مهم نیز انتخاب پیمانکار مناسب است.

درنظر داشته باشید که پیش از عقد قرارداد با پیمانکار مورد نظر خود، سوابق کاری او را بررسی کرده و از نمونه‌ کارهای پایان یافته آن‌ها بازدید داشته باشید. گفتگو و دریافت نظر کارفرمایان پیشین پیمانکار نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین پیمانکار ساختمان را برای پروژه خود پیدا کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.