تعریف پلاک ثبتی (اصلی و فرعی + روش استعلام پلاک ثبتی)

هانیه ولی زاده
3 ماه پیش
تعریف پلاک ثبتی (اصلی و فرعی + روش استعلام پلاک ثبتی)

پلاک ثبتی یا نماد ثبتی، علامتی است که بر روی محصولات یا خدمات یک شرکت یا سازمان نشان داده می‌شود و نشانگر ثبت و حقوق مالکیت آن است و معمولاً شامل نام و لوگوی شرکت، شعار، علائم تجاری و سایر اطلاعات مورد نظر است. این پلاک به عنوان یک علامت تجاری برای تشخیص و تفاوت دادن محصولات مشابه استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با پلاک ثبتی ملک و ضرورت وجود آن آشنا کنیم. در ادامه لازم است تعریف پلاک ثبتی ملک را بدانید، پس با ما همراه باشید.

پلاک ثبتی ملک چیست؟

پلاک ثبتی، یک شماره یا علامت است که به منظور شناسایی و تعریف دقیق ملک‌ها بر روی ساختمان یا قطعه زمین نصب می‌شود، دقیقا مانند کد ملی و شناسامه انسان عمل می‌کند اما تفاوتی که وجود دارد این است که نماد ثبتی برای زمین و ساختمان و به طور کلی برای اراضی صدق می‌کند. در واقع سازمان اسناد و املاک کشور برای ارزیابی محل قرار گیری ملک و توانایی تقسیم اراضی به قطعات کوچک‌ترو شماره بندی آن‌ها پلاک ثبتی را به وجود آورده است.

پلاک ثبتی ملک چیست

 

اهمیت پلاک ثبتی اصلی و فرعی در اراضی:

به دلیل اینکه این پلاک‌ها در محدوده قوانین ثبتی قرار دارند برای شناسایی هر چه بهتر آن‌ها سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اراضی را تقسیم بندی کرده‌اند. این تجزیه پذیری قطعات در هر استان انجام شده است و به این صورت ادامه دارد که اراضی را به واحدهای کوچکتر جدا سازی کرده‌اند. به هرکدام از این بخش‌ها یک واحد گفته می‌شود.

تعریف پلاک اصلی :

هر بخش ثبتی به قطعات کوچکتری تفکیک می‌شود که قطعه اصلی یا قطعه مادر نام گذاری شده است. برای این قطعه‌ها یک شماره یا کد شناسایی در نظر گرفته شده است که به آن، شماره‌ی پلاک اصلی گفته می‌شود.

تعریف پلاک فرعی :

بعد از جداسازی هر قسمت یک شماره پلاک فرعی هم به آن اضافه می‌شود. شماره اصلی در سمت چپ و شماره فرعی در سمت راست نوشته می‌شوند و جداسازی آن از طریق ممیز امکان پذیر است. برای مثال شماره پلاک 6871/25 شامل یک شماره اصلی و یک شماره فرعی است. عدد 25 که در سمت چپ نوشته شده است شماره پلاک اصلی و عدد 6871 در سمت راست شماره پلاک فرعی می‌باشد. در ادامه به دو سوال مهمی که ممکن است برایتان پیش آید پاسخ دادیم.

- آیا هرقطعه فقط میتواند یک پلاک داشته باشد؟

خیر، ابتدا باید بدانید پلاک ثبتی دارای دو بخش اصلی و فرعی می‌باشد. لازم به ذکر است امکان دارد از پلاک ثبتی فرعی استفاده نشود و قطعه ها فقط پلاک اصلی داشته باشند. در صورتی این اتفاق می‌افتد که قطعه‌ها تقسیم نشوند. این دو پلاک شماره هایی هستند که به یک ملک اختصاص داده می‌‎شود. نماد ثبتی شماره منحصر به فردی است که به وسیله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت می‌شود.

 

- آیا امکان دارد یک ملک بتواند پلاک فرعی مشابه داشته باشد؟

خیر، با توجه به قوانین ثبتی که به وسیله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به‌وجود آمده است اجازه ثبت شماره پلاک فرعی تکراری به هیچ ملکی داده نمی‌شود و صدور این شماره به صورت کاملا منحصر به فرد تشخیص داده شده است.

تفاوت‌های پلاک تفکیکی با پلاک ثبتی که باید بدانید!

تفکیک ساختمان، آپارتمان و زمین یک مفهوم حقوقی است که در رابطه با تقسیم املاک مطرح می‌شود. اشخاصی که در طول عمر خود حداقل یک مرتبه برای خرید و فروش ملک اقدام کرده باشند به احتمال زیاد، با مشاهده سند ملکی با اصطلاح پلاک تفکیکی مواجه شده اند. قبل از آن لازم است با دو مفهوم کلی در رابطه با این موضوع آشنا شوید.

نکات ضروری خرید ملک که باید بدانید:(9 مورد مهم)

افراز چیست؟

افراز در زمینه املاک به معنای تقسیم یک ملک مشاع بین دو یا چند شریک است. واجب است بدانید این کار در صورتی انجام می‌شود که با تایید نظر کارشناس اداره ثبت اسناد و املاک آن زمین، ساختمان و خانه قابلیت افراز را داشته باشد. در این مورد هر بخش از آن به یکی از وارثین می‌رسد. به این ترتیب هر وارث حق دخل و تصرف در بخش اختصاصی خود و فروش آن را خواهد داشت.

تفکیک چیست؟

نوع دیگر تقسیم املاک تفکیک است. برخلاف افراز ضرورتی ندارد که یک ملک چندین مالک داشته باشد. مطابق با قوانین ثبتی تفکیک در ساختمان، زمین و خانه امکان پذیر است و می‌توان ملک را به قطعات کوچکتر تقسیم کرد که به هر یک از این قطعات، قطعه تفکیکی گفته می‌شود.

هر قطعه تفکیکی به صورت مجزا قابلیت تملک دارد و می‌توان برای آن در خواست سند مالکیت شش دانگ از اداره ثبت اسناد و املاک را داد. در این صورت مالک می‌تواند جهت اخذ سند برای هر یک از آن‌ها اقدام کند که به این نوع سند، سند تفکیکی گفته می‌شود. برای اینکه مالکین بتوانند جهت دریافت سند اقدام نمایند، ابتدا لازم است در خواست صورت مجلس تفکیکی را بدهند.

صورت مجلس تفکیکی چیست؟

صورت مجلس تفکیکی ساختمان یا ملک، یک گواهی یا سند بوده که از سمت اداره ثبت محل قرار گیری ملک صادر می‌شود ّو در آن مکان زمین، ساختمان و قطعات تفکیک شده مشخص  و به وسیله آن مالک یا مالکین می‌توانند جهت اخذ سند تفکیکی اقدام نمایند. در نهایت به هر قطعه یک شماره اختصاص پیدا می‌کند که به آن پلاک تفکیکی ساختمان یا آپارتمان گفته می‌شود.

تفاوت میان پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی چیست؟ 

همان طور که در مطلب بالا عنوان شد پلاک ثبتی از دو شماره اصلی و فرعی تشکیل شده است. تفاوت اساسی که میان این دو پلاک وجود دارد این است که پلاک تفکیکی یک شماره واحد است که با توجه به تعداد واحدهای تفکیک شده در یک ملک از عدد 1 شروع می‌شود و تا قطعات دیگر این شمارش ادامه می‌یابد.

دریافت و اخذ پلاک تفکیکی برای یک ملک نشان‌دهنده آن است که ملک مشخص شده به دو یا چند قطعه تقسیم شده است در حالی که برای پلاک ثبتی این مسئله صدق نمی‌کند و ممکن است یک ساختمان، خانه‌ و زمین بدون قطعه بندی شدن دارای نماد ثبتی باشد. نکته عنوان شده تفاوت دیگر بین پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی می‌باشد. در ادامه شما را با نحوه استعلام پلاک ثبتی آشنا می‌کنیم.

 روش استعلام پلاک ثبتی از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

ابتدا لازم است اطلاعات سند ملک در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شود.  

روش استعلام پلاک ثبتی از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 می‌توانید به سایت http://ssaa.ir مراجعه کنید و مشخصات ساختمان، زمین و خانه خود را در این سامانه قرار دهید. به مراحل زیر توجه کنید.

 

روش استعلام پلاک ثبتی از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 

به این نکته توجه کنید که برای پیگیری استعلام پلاک ثبتی ابتدا باید ثبت نام خود را تکمیل کنید و پس از اتمام این مراحل، یک کد 18 رقمی به سند شما اختصاص داده می‌شود. این کد کاملا منحصر به فرد و غیر تکراری است. با دریافت کد یکتا و مراجعه به این سایت می‌توانید شماره پلاک ثبتی ملک مورد نظر را استعلام الکترونیکی بگیرید. این استعلام به شما کمک می‌کند بدانید مرزهای آن ملک از کدام نقطه تا به کدام نقطه می باشد.

دلایل اهمیت وجود پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی چیست

اگر به سند ثبتی هر یک از ملک‌ها دقت کنید ممکن است در نگاه اول از اعدادی که روی سند مشاهده می‌کنید چیزی متوجه نشوید و برایتان بی اهمیت جلوه کند اما اشتباه نکنید، این اعداد بسیار اهمیت دارند. در این‌جا پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی شناسنامه زمین، خانه و ساختمان هستند. در صورت نداشتن آن ممکن است مالکین ملک با مشکلات اداری زیادی مواجه شوند.

روش استعلام پلاک ثبتی از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 

جمع بندی:

در این مقاله نکات مهمی در رابطه با پلاک ثبتی، پلاک تفکیکی، صورت مجلس تفکیکی و استعلامات مربوط به آن بیان شد که چکیده و خلاصه شده‌ی این مطالب به شرح زیر است:

  • پلاک ثبتی ملک به عنوان شناسنامه هر ملک شناخته شده است و نبود آن باعث مشکلات اداری بسیاری می‌شود. لازم است بدانید این پلاک‌ها با پلاک هایی که شهرداری برای هر خانه ای در کوچه‌ها نصب می‌کند بسیار متفاوت هستند.
  •  پلاک ثبتی دارای دو بخش پلاک ثبتی اصلی و پلاک ثبتی فرعی می‌باشد. با قوانینی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین نموده است اراضی طبق استاندارهای خاصی به قطعات کوچکتری تقسیم می‌شوند که هر کدام از این بخش ها، قطعه اصلی یا مادر نام‌گذاری شده است. به شماره‌ای که برای قطعه مادر به صورت منحصر به فرد صادر می‌شود شماره پلاک اصلی گفته می‌شود.
  •  هر قطعه تفکیک شده از اراضی باید شماره پلاک اصلی داشته باشد و وجود این پلاک الزامی است.
  • در صورت مجلس تفکیکی که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر می‌شود موقعیت قرار گیری ملک و تعداد بخش های جداسازی شده قابل مشاهده است و لازم است بدانید شرط دریافت سند تفکیکی و استفاده از آن اخذ صورت مجلس تفکیکی است.
  •  برای هر قطعه تفکیکی به صورت جدا امکان اخذ سند شش دانگ وجود دارد به شرط اینکه مالک یا مالکین ابتدا برای دریافت صورت مجلس تفکیکی اقدام نمایند.
  • افراز ملک مشاع در صورتی انجام می‌شود که طبق نظر کارشناس آن ملک قابلیت تقسیم بندی را داشته باشد. دراین صورت با جداسازی، هر بخش به صورت مجزا به یک فرد انتقال می‌یابد و ورثه حق خرید و فروش و هرگونه تغییر را خواهند داشت.
  • برای اینکه شماره های فرعی و اصلی را از هم تشخیص دهید به مکان قرارگیری اعداد دقت کنید. این دوعدد با ممیز از هم جدا می‌گردند. شماره فرعی در سمت راست و شماره اصلی در سمت چپ قرار می‌گیرد.
  • پلاک تفکیکی به صورت یک شماره واحد است که از عدد 1 شروع می‌شود و با توجه به تعداد قطعات تقسیم شده این شماره بندی ادامه دارد و تعداد آن بالا می‌رود.
  • برای استعلام کد یکتای پلاک ثبتی باید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید و کد 18 رقمی ملک خود را دریافت کنید. استعلام پلاک تفکیکی این امکان را به شما می‌دهد که مرزهای اراضی خود را مشخص کنید.

در این مقاله سعی شد به نکات مهمی که درباره پلاک ثبتی و تفکیکی وجود دارد اشاره شود. چنانچه درباره این پلاک‌ها و مقاله سوالی دارید در قسمت نظرات پرسش خود را مطرح کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
هانیه ولیزاده هستم کارشناسی فیزیک دارم، اول داستان مشغول سروکله زدن با قوانین فیزیک و چالشاش بودم اما بعدش دنبال علاقه ام رفتم و وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شدم . مدتی هم هست که تولید محتوای سئو شده رو انجام میدم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.