پل طبیعت تهران پیاده راهی برفراز دو بزرگراه

تیم 2نبش
8 ماه پیش
چرا باید از پل طبیعت تهران بازدید کنیم؟

پل طبیعت تهران

در سال ۱۳۸۸ خورشیدی فراخوانی از سوی شرکت نوسازی عباس‌آباد در رسانه ها منتشر شد و طراحی این پل در قالب یک مسابقه انجام و عملیات اجرایی آن از اواخر ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز گردید. پیش از این که مسابقه طراحی پل طبیعت برگزار شود، مهندسان شرکت نوسازی عباس آباد پژوهش های اولیه ای را در خصوص ویژگی های این پل انجام دادند. کارشناسان این شرکت چند مورد مهم را در طراحی این پل مدنظر قرار دادند که اولین اولویت توجه به مسائل محیط زیست در طراحی این پل بود. با توجه به اینکه پل طبیعت در نقطه ای واقع شده است که تمامی شاهراه های پایتخت مانند بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت از بالای این پل به خوبی دید دارد، محل جانمایی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

پل طبیعت تهران کجاست؟

اگر برای خرید آپارتمان در تهران به «نقشه محله های تهران» سر بزنید، پل طبیعت را میبیند که در بزرگراه مدرس احداث شده و پارک طالقانی را به بوستان آب و آتش متصل میکند. در زیر میتوانید موقعیت پل طبیعت را بر روی نقشه ببینید.

ویژگی‌های پل طبیعت

پل طبیعت، یک پل پیاده بر فراز بزرگراه مدرس در اراضی عباس آباد و بزرگترین پل غیر خودرویی کشور است. اراضی عباس آباد زمین هایی هستند به مساحت ۵۵۹ هکتار بین منطقه ۳ و ۶ تهران که کاربری آنها به فضاهای سبز تفریحی و فرهنگی مانند بوستان ها، کتابخانه و باغ موزه اختصاص داده شده است.

این پل در دو طبقه اصلی طراحی شده که بر روی دو ستونِ درختی شکل در دو سمت بزرگراه، یک طبقه دیگر به آن افزوده می شود.

علیرغم این که در طرح جامع اراضی قرار بود یک نقطه از هر پارک به نقطه دیگر وصل شود ولی یکی از ایده های اصلی این پل این بود که پل نباید تنها مانند یک پاره خط دو نقطه را به هم متصل کند، بلکه پل میتواند در هر سمت به چندین شاخه منشعب شود و چند نقطه از یک سمت را به چندین نقطه در سمت دیگر مرتبط سازد. با توجه به این که هر دو پارک به صورت شمالی جنوبی در دو طرف بزرگراه قرار گرفته اند، این ایده این امکان را ایجاد می­کرد که پل تا نقاط دورتر، حتی تا ورودی های هر دو پارک گسترش یابد.

برخلاف تعبیر معمول از پل که معبریست برای رسیدن از نقطه ای به نقطه دیگر، این پل از ابتدا به عنوان فضایی برای ماندن طراحی شد. وقتی پل دو پارک تفریحی را به هم وصل میکند، خود نیز میتواند یک فضای تفریحی و ادامه ای از هر دو پارک باشد. با ایجاد فضای سبز، فضای نشستن یا عملکردهای تفریحی دیگر مانند رستوران و کافه، هر دو پارک روی پل ادامه مییابند و به عبارت دیگر در هم حل میشوند و بهانه کافی برای ماندن کاربرها روی آن ایجاد میکنند.

پل یا هر مسیری که بر روی یک خط مستقیم طراحی شود، ایجاد پرسپکتیو یک نقطه ای میکند که فقط «رفتن» را القا مینماید؛ زیرا از ابتدای مسیر تا انتهای آن قابل رویت است. اینجا چون قرار است پل، خود فضا و محلی برای ماندن باشد، باید به جای یک خط مستقیم به صورت یک مسیر غیرخطی یا ترکیبی از چند مسیر طراحی شد. طراحی پل به صورت ترکیبی از چند منحنی موجب شد که مناظری که به چشم ناظر می آید بی نهایت باشد. در این پل، از آن جایی که انتهای مسیر مشخص نیست، کاربر به جای رفتن، سرعتش را کم میکند و به گشت و گذار و تفحص تشویق میشود.

از آن جایی که در هر دو سمت پل، به خصوص در سمت پارک طالقانی درختان زیادی وجود دارند، تلاش بر این بود که نقاطی که کمترین درخت را دارند برای محل ستون ها و نقاط ابتدا و انتهای پل انتخاب شوند، همچنین تعداد ستون ها و نقطه اتکائشان روی زمین به کمترین تعداد ممکن رسانده شد، تا مداخله در طبیعت به حداقل برسد.

در طراحی این پل سازه و معماری از یکدیگر مجزا نیستند. با توجه به اینکه دهانه­ های بزرگ سازه برای باربری و ایستایی نیاز به ارتفاع زیاد دارند، در این پل ارتفاع سازه به گونه ای انتخاب شد که بتواند خود یک فضای معماری و قابل استفاده برای انسان ایجاد کند.

طول این پل ۳۰۰ متر بوده و وزن سازه اش ۲۰۰۰ تن میباشد. پل طبیعت بزرگترین پل غیرخودرویی ایران محسوب میشود. این پل ۷۰۰۰ متر مربع مساحت داشته و عرض پل در نقاط مختلف بین ۶ متر تا ۱۳ متر متغیر است. بدنه اصلی پل بر روی سه پایه بنا گردیده و برای ساخت آن ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سر هم و نصب شده است. برای بنای این پل بیش از ۱۰۲ کیلومتر جوشکاری و ۶۲۰۰ متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.

در طراحی این پل از معماری پل های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه با طراحی ارگانیک و شبیه به درخت و کاملا سازگار با محیط زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است. فرم درختی ستون ها و انتخاب نام «طبیعت» برای پل، هر دو تاکیدیست بر پیوستگی دو فضای سبز (دوطبیعت) توسط پل.

این پل با توجه به فرایند برشکاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشکاری در کنار بهره مندی از سازه های فضایی در ارتفاع ۴۰ متری در کل ایران منحصر به فرد است.

برای بنای پل از مصالح مخصوص و لوله های ویژه استفاده شده و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی برای آن در نظر گرفته شده و بر اساس قولی که پیمانکار اجرایی طرح داده پل طبیعت از زمان بهره برداری ۱۰۰ سال عمر خواهد کرد و در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتی زلزله بالای ۷ ریشتری مقاوم است.

پل طبیعت ۳ طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ متر مربع است. همچنین قرار است در طبقه سوم انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافیشاپ گرفته تا گالری و رستوران های متنوع به‌ عنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد گردد. پیشبینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مدنظر بوده است.

معمار بنای پل طبیعت تهران

نکته دیگر اینکه این پل جزء 5 انتخاب برتر 300 معمار برجسته جهان در مسابقه معتبر معماری شهری جوایز معماری (A+ Architizer Awards) در سال 2015 که مقر آن در نیویورک است، انتخاب شد.  جالب تر از ساخت این پل زیبا در تهران نکته دیگری است که غرض از نوشتن این مطلب نیز همین نکته است که سرزمین ما ایران استعدادهای بالقوه و بالفعل درخشانی دارد که در صورت مهیا شدن فرصت میتوانند به بهترین شکل آن متبلور شوند.

لیلا عراقیان معمار بنای پل طبیعت

لیلا عراقیان ۳۱ ساله یکی از همین استعدادهای جوان کشورماست که این روزها به واسطه ساخت پل طبیعت نام این مهندس معمار جوان نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح شده است. خانم عراقیان در سال ۸۹ و زمانی که تنها ۲۶ سال داشت طراحی پل ۲۷۰ متری طبیعت را آغاز کرد و شاید در آن زمان نمیدانست که قرار است ایده و طراحی او زمانی محقق شود و پلی زیبا و مدرن در منطقه ای از تهران با طراحی او ساخته شود.

اما این رویا و طرح در نهایت در مهرماه سال 93 محقق شد و با افتتاح پل طبیعت اثری هنری-معماری از یک زن جوان معمار ایرانی در اختیار شهروندان تهران و توریست های این شهر قرار گرفت. اما نکته دیگر درباره طراح جوان «پل طبیعت» اینکه این معمار مبتکر ایرانی به دلیل تحریم ها نتوانسته است در مسابقات بین المللی معماری بریتانیا شرکت کند.

به دلیل ایرانی بودن این معمار جوان چندی پیش «پاول فینچ» مدیر مسابقات بین المللی معماری بریتانیا با ابراز تاسف از اینکه این معمار ایرانی نمیتواند در این مسابقات شرکت کند، به او اطلاع داده شد به دلیل تعهد دولت بریتانیا به تحریم های ایران، در این مسابقات بین المللی معماری حضور شرکت کننده ای از ایران ممکن نیست.

لیلا عراقیان در این باره به روزنامه گاردین بریتانیا می گوید: «این مسخره است. من یک معمار ایرانی هستم و این مسابقه یک رویداد فرهنگی است و هیج ارتباطی به سیاست ندارد. این اقدام بسیار تبعیض آمیز است.»
با این حال وقتی عراقیان روی پل طبیعت می ایستد میتواند بیش از سایرین از اجرایی شدن ایده ذهنی اش، لذت ببرد.

عکس سه بعدی از پارک طبیعت

در زیر میتوانید چند عکس و تصویر سه بعدی از پل طبیعت تهران ببینید.

عکس شماره 1

عکس شماره 2

عکس شماره 3

عکس شماره 4

عکس شماره 5

عکس شماره 6

عکس شماره 7

عکس شماره 8

عکس شماره 9

عکس شماره 10

عکس شماره 11

عکس شماره 12

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
1 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
محمدرضا لشگرنویس
مشاورین املاک لشگرنویس
8 سال پیش

عالیه باید قدر دونست

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.