موزه های دیدنی تهران که نباید از دست دهید!

تیم 2نبش
9 ماه پیش
9 موزه ملی و بین المللی در تهران که نباید از دست دهید!

موزه های تهران

تهران، پایتختی شلوغ و پر ازدحام. شهری خاکستری که خیلی از روزها آسمانش دودی است، اما همچنان اعجاب انگیزی خود را حفظ می کند. تهران که هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی وخارجی است، همیشه مکان هایی برای دیدن  و گشت و گذار را در لیست مسافرین باقی می گذارد.

کلان شهری که برگ های مختلفی از تاریخ در آن رقم خورده و به زعم آن موزه هایی را داراست که در قلب آنها بخشی از این تاریخ جای گرفته اند. 

موزه هایی که نه تنها برای مسافرین بلکه برای خود ساکنین تهران نیز می تواند جذاب و دیدنی به حساب بیاید، اینجا به لیستی از موزه های تهران اشاره خواهیم داشت.

1. موزه ملی ایران

موزه ملی یا موزه ایران باستان که بخش های مختلفی از تاریخ، حتی از ششصد هزار سال پیش را، به مدت هشتاد سال است که به نمایش عموم گذاشته است. در نتیجه به دلیل همین قدمت و تنوع، نه تنها مادر موزه ایران بلکه از بهترین موزه های جهان نیز شناخته شده است.

این موزه از دو بخش اصلی، موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی تشکیل شده است که هر کدام از آنها با توجه به دورانی که شامل میشوند، آثار برتری را دارا هستند.  موزه ملی ایران باستان در مرکز شهر تهران و در خیابان امام خمینی واقع شده است.

قیمت:

برای بازیدکنندگان ایرانی: 3-5 هزارتومان

برای بازدیدکنندگان غیر ایرانی: 20-30 هزارتومان

ساعت کاری:

نیمه اول سال: 9 صبح تا 19 عصر

نیمه دوم سال: 9صبح تا 17 عصر

آدرس:

خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک.


2. موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی که نام خود را از نقاش مینیاتوریست حرفه ای به نام «آقا رضا کاشانی» گرفته است و از موزه هایی در تهران است که کمتر شناخته شده است، ولی دارای آثار بسیار ارزشمند و تاریخی است که نظر تمام بینندگان را جلب می کند.

این موزه دارای سه طبقه و تالارهای زیاد و مجزایی است مثل تالارنگارگری، خوشنویسی و ... 

قیمت:

برای بازیدکنندگان ایرانی: 2500 تومان

برای بازدیدکنندگان غیر ایرانی: 25 هزار تومان

ساعت کاری:

از 9 صبح تا 16 عصر

آدرس:

خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، شماره 972

3. موزه جواهرات

هر دوره از تاریخ با سلطنت هر کدام از پادشاهان، دارای جواهرات زیاد و ارزشمندی است که برگ های مهم و بعضا پنهانی را از تاریخ به دست ما می رسانند.

امروزه در موزه جواهرات تهران یا خزانه جواهرات ملی، یکی از مهم ترین گنجینه های جواهرات، الماس ها و سنگ های قیمتی جمع آوری و برای عموم به نمایش گذاشته شده است؛ گنجینه هایی ارزشمند که بخشی از آنها به عنوان پشتوانه پول برای کشور محسوب می شود.

قیمت:

برای بازدید کنندگان دانشجو و پژوهشگر: 2 هزار تومان

برای بازدید کنندگان ایرانی: 4 هزار تومان

برای بازدید کنندگان غیر ایرانی: 20 هزار تومان

ساعت بازدید:

فقط روزهای شنبه تا سه شنبه از ساعت 14 الی 5/16 عصر

آدرس:

میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی ایران، خزانه جواهرات ملی

4. موزه آبگینه تهران

موزه آبگینه و سفالینه تهران که در وسط باغی 7 هزار متری از زمان سلطنت قاجار و پهلوی قرار دارد، زیبایی های خیره کننده ای از میناکاری، آیینه کاری، گچ بری و ... در خود جای داده است که از نمای بی نظیر آن نیز، این زیبایی مشهود است.

این موزه که هویت و قدمت متفاوتی از ایران را به نمایش گذاشته است از تالارهای زیادی مثل تالار زرین فام، لاجورد، مینا، صدف و ... تشکیل شده است.

بخاطر زیبایی خارق العاده آثار این موزه و قدمت آثار آن که از قبل از میلاد تا به امروز را شامل می شود؛ موزه آبگینه تهران جزو ده موزه برتر کشور قرار گرفته است.

قیمت:

برای بازیدکنندگان ایرانی: 2500 تومان 

برای بازدیدکنندگان غیر یارانی: 15 هزار تومان

ساعت کاری:

نیمه اول سال: 9 صبح تا 19 عصر

نیمه دوم سال: 8 صبح تا 17 عصر 

آدرس:

خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، موزه آبگینه و سفالینه

5. موزه پول ایران

موزه پول ایران یا موزه تماشاگه گول که جدید التاسیس به حساب می آید، در سال 1376 توسط یکی از نهادهای دولتی برای گردآوری نمونه های تاریخی پول و نشان دادن روش های داد و ستد به راه انداخته شد. 

آثار این موزه بیانگر تمدن و دانش غنی ایران است که در دوره هایی که دیگر نقاط دنیا با پول یا سکه به عنوان ابزار داد و ستد آشنا نبوده اند، کشور ما دارای این ابزار بوده است.

قیمت:

برای بازدیدکنندگان ایرانی: 2 هزار تومان

برای بازدیدکنندگان غیر ایرانی: 20 هزار تومان 

ساعت کاری:

از 5/8 صبح تا 8 شب

آدرس:

خیابان میرداماد، نرسیده به پل میرداماد، موزه پول ایران.

6. موزه فرش ایران

فرش از میراث مهم ایران برای جهانیان می باشد که بخش زیادی از هویت و ملیت ایرانی را به خود گره زده است. موزه فرش ایران با به نمایش گذاشتن فرش هایی ارزشمند و قیمتی، وجه تاریخی این هنر را به نمایش کذاشته است و نظر شما را به شکل ویژه ای به این هنر غنی ایرانی جلب می کند.

قیمت:

برای بازدیدکنندگان ایرانی:2500 تومان

برای بازدیدکنندگان غیر ایرانی: 25 هزار تومان

ساعت کاری:

9 صبح تا 18 عصر

آدرس:

میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع جنوب شرقی چهارراه، موزه فرش ایران.

7. موزه دفاع مقدس

جنگ با اینکه چهره بی رحم و خونینی دارد اما برگ مهمی از تاریخ هر کشوری است که سالها بعد در ساختمانی، هنر آن را به شکلی اعجاب انگیز به نمایش می گذارد.

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از برجسته ترین موزه ها در حوزه جنگ و تاریخ آن است که با هنرمندی تمام تلخی تاریخ جنگ را به شیرینی به نظر بیننده می رساند.

موزه با وسعت زیاد خود در هفت تالار واقع شده است که هر کدام بخش متفاوتی از تاریخ را در خود جای دادند.

این تالارها از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شروع و با طی کردن زمان های مختلف و موارد قابل توجه مانند ساختار دفاعی در زمان جنگ، یادگار شهیدان و بازماندگان و ... پایان می یابد و سفر تاریخی جذابی برای شما رقم می زند.

قیمت:

12 هزار تومان 

ساعت کاری:

در ایام هفته: 9 صبح تا 22 شب

در ایام تعطیل: 11 صبح تا 22 شب

آدرس:

بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبروی پارک طالقانی، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

8. موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر در تهران در سال 1356 توسط کامران دیبا، معماری برجسته و نام آور در سبک تلفیق هنر مدرن و نمادهای اصیل ایرانی، با الهام از بادگیرهای کویری طراحی شد. این موزه و آثار ارزشمند و قیمتی آن جزوی از اموال عمومی پایتخت به شمار می رود.

موزه هنرهای معاصر بر خلاف سایر موزه ها و هویت تاریخی آنها، آثاری از سبک های نو و بدیع در هنر مانند هنر انتزاعی، فوتورئالیسم، مینیمالیسم، پاپ آرت و ... را به نمایش گذاشته است.

فرح پهلوی از کسانی بود که در ساخت و جمع آوری آثار ارزشمند بین المللی این موزه نقش پررنگی داشت. آثاری مثل نقاشی هایی از پیکاسو، گوگن، اندی وارهول و یا هنرمندان ایرانی مشهور مثل سهراب سپهری، آیدین آغداشلو و ... .

به همین دلیل است که ارزش آثار این موزه، 5 الی 10 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

قیمت:

20 هزار تومان

ساعت کاری:

9 صبح تا 17

آدرس:

خیابان کارگز شمالی، جنب پارک لاله.

9. موزه تاریخ

موزه تاریخ از موزه های جدید تهران به حساب می آید که مانند موزه هنرهای معاصر، آثاری از زمان معاصر به نمایش گذاشته است. البته قابل ذکر است که مواردی استثنا نیز وجود دارد و بعضی از آثار باستانی قرن 12 و 13 هجری روسیه و انگلستان را نیز شامل می شود. 

این موزه بیشتر بر تاریخ دوران قاجار تکیه دارد و محتوای ارزشمند آن از آثار نقاش بزرگ کمال الملک گرفته و تا وسایل شخصی شاهان قاجار را هم در بردارد و دارای چند خانه مانند نگارخانه، چای خانه، تماشاخانه و ... است.

قیمت:

برای بازدید کنندگان ایرانی: 3 هزار تومان

برای بازدید کنندگان غیرایرانی: 20 هزار تومان 

ساعت کاری:

از 5/9 صبح تا 13 ظهر و از 14 ظهر تا 5/21 شب

آدرس:

خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از میرداماد، نبش خیابان قبادیان، پلاک 1359

بعد از موزه های برجسته تهران که از جاذبه های همیشگی و غیرقابل وصف تهران به شمار میرود، به کاخ های تهران میرسیم که از نمونه های استثنایی کشور محسوب میشوند:

کاخ گلستان

کاخ سعدآباد 

کاخ نیاوران

کاخ گلستان تهران

با کاخ گلستان شروع می کنیم که خانه شاهان زیادی از ایران بوده است و تاریخ کشور ایران، توسط پادشاهان زیادی، از آقا محمد خان قاجار تا احمدشاه قاجار، در اینجا رخ داده است.

مکانی که هر قسمت کوچکی از آن، اتفاقات تاریخی زیادی را در خود جای داده است و به همین علت در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد، در نزدیکی بازار تهران قرار دارد و بخشی از طهران قدیم را شکل می دهد.

کاخ موزه سعدآباد

بعد از آن به کاخ موزه سعدآباد می رسیم که از مهم ترین و جذاب ترین موزه ها و همچنین کاخ های ایران به شمار می رود و یادگاری از دوران قاجار و پهلوی به حساب می آید که بخش زیادی از تاریخ ایران را شامل می شوند.

تالارها و سالن های مختلف این مکان پر از جاذبه هایی است که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای تمام جهان حیرت انگیز و دیدنی می باشد. علاوه بر آن، محوطه ی زیبای کاخ سعدآباد در فصل های بهار یا پاییز با هوای دل انگیزش به تنهایی لذت بخش است که در خیابان تجریش واقع شده است.

کاخ نیاوران تهران

بعد از کاخ سعدآباد بزرگ به کاخ نیاوران که محل زندگی آخرین شاه ایران و خانواده اش بوده است، می رسیم. به دلیل تاریخ قابل لمس و معاصر این کاخ و خاص بودن آن، همیشه در شمار مکان هایی است که بازدیدکنندگان مشتاقی دارد. 

از ویژگی های دیدنی دیگر کاخ نیاوران، می توان به سقف تاشوی آن اشاره کرد که اگر در روزی که شما رفته اید باز باشد، شانس دیدن آن را خواهید داشت. این کاخ در میدان شهید باهنر قرار دارد.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.