ارائه چند ایده مناسب برای محوطه سازی باغ با کمترین هزینه

تیم 2نبش
9 ماه پیش
ارائه چند ایده مناسب برای محوطه سازی باغ با کمترین هزینه

محوطه سازی باغ

محوطه سازی باغ را می‌توان به‌جرات از خلاقانه‌ترین شیوه‌ها برای زیباسازی و استفاده بهتر از فضای سبز در دسترس نامید. اجرای روش‌هایی جالب و جذاب برای ساخت محیطی آرامش‌بخش در محوطه مشاع ساختمان که می‌تواند به محیطی صمیمی و دلچسب برای گذراندن ساعات استراحت و دورهمی‌های دوستانه تبدیل شود.

روش‌های مورد استفاده در انجام این کار، متریال مصرفی و طرح و نقشه‌هایی که در محوطه سازی باغ مورد استفاده قرار می‌گیرند موضوع نوشتار پیش رو را تشکیل می‌دهند. در مطالعه آن با ما همراه شوید.

محوطه سازی باغ از طراحی تا اجرا

در اختیار داشتن باغ و فضای سبزی دلنشین و زیبا تاثیر زیادی در آرامش محیط و روحیات افراد دارد. به‌ویژه این روزها که زندگی سرد و ماشینی شهری فرصت استفاده از مواهب طبیعی را کمتر در اختیار ما قرار می‌دهد. نیاز به استفاده از چنین فضاهایی تا جایی پیش رفته که امروزه طرح محوطه سازی باغ به هنری پرطرفدار و محبوب تبدیل شده و امکان ایجاد فضاهایی بسیار زیبا و خارق‌العاده را ایجاد کرده است.

برای بهره‌مندی از این شیوه و نتایج آن، لازم است ابتدا اطلاعاتی درباره محوطه‌سازی و ملزومات اجرایی آن به‌دست آوریم.

طرح محوطه سازی باغ چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

محوطه سازی اصطلاحی نسبتا جدید است که در سال‌های اخیر توسط مجریان طراح و دکوراتیوهای حرفه‌ای بر سر زبان‌ها افتاده است. استفاده از فاکتورها و المان‌های متنوعی از آب نما و آلاچیق‌ تا برکه و استخر و گل و گیاه و بسیاری موارد دیگر در این پروسه به‌کار گرفته می‌شود. در واقع هدف اصلی از اجرای طراحی محوطه سازی باغ، کاربرد بهینه و منسجم این اجزاء به نحوی است که نتیجه‌ آن ایجاد فضایی زیبا و کاربردی با کمترین هزینه و بهترین نتیجه باشد.

این بخش از هنر طراحی محیطی که ریشه در معماری و اجرای سازوکار دکوراتیو فضا نیز دارد، امروزه به یکی از فاکتورهای معماری مدرن تبدیل شده و در همه جای دنیا طرفداران زیادی را به خود جلب نموده است. بسته به فرم باغ و نوع درختان آن، محوطه سازی می‌تواند با الگوهای مختلفی اجرا شود. هم‌چنین می‌توان با اختصاص بخشی از فضا به چمن کاری و ایجاد سطوح سبز، امکان استفاده از نماهایی متفاوت را ایجاد نمود.

در ادامه به بیان شیوه‌هایی می‌پردازیم که در طراحی محوطه سازی باغ مورد استفاده قرار گرفته و نمای کلی باغ را دستخوش تغییر و تحول می‌کنند.


هنر محوطه سازی باغ: از فضایی ساده تا طراحی 3 بعدی!

در محوطه سازی باغ پیش از هر مورد دیگر باید به فاکتورهایی از قبیل ابعاد، نوع درختان و تجهیزات کاربردی مورد استفاده در چیدمان فضا توجه نمود. برای مثال محوطه سازی برای باغ‌هایی با درختان میوه نسبت به نمونه‌های دیگر تا حدی متفاوت بوده و به حصارکشی سرتاسری و نظم بیشتری نیاز دارد. تنوع درختان میوه و انتخاب محل مناسب برای آنها با توجه به میزان نور مورد نیاز نیز از موارد مهمی است که در طراحی محوطه سازی باغ میوه نباید از آن غافل شد.

استفاده از مسیرهای رفت و آمد که اغلب با سنگ‌چین مشخص می‌شوند همراه با تنوع رنگی به‌ویژه در فصل شکوفایی درختان نیز می‌تواند تاثیر به سزایی در شکل دادن به چنین فضاهایی داشته باشد. نورپردازی، عامل مهم و کلیدی دیگری است که می‌تواند حال و هوای باغ موردنظر شما را به‌طرز چشمگیری عوض کند. از یاد نبریم که یکی از بیشترین مصارف محوطه سازی باغ، استفاده برای شب‌نشینی و دورهمی‌های دوستانه عصرانه است.

زمانی که نورپردازی خرفه‌ای بیشترین جلوه خود را به نمایش می‌گذارد. این مزیت محوطه سازی باغ شما را از فضایی ساده به محیطی با طراحی سه بعدی تبدیل کرده و زیبایی آن را صد چندان می‌کند. در محوطه سازی باغ بزرگ این نکات را فراموش نکنیم! اگر باغی با وسعت بیش از هزار متر را برای محوطه سازی انتخاب کرده‌اید، این نکات را در طراحی آن به کار ببرید:

سیستم آ‌بیاری حرفه‌ای:

محافظت از درختان و فضای سبز بدون در اختیار داشتن یک روش حرفه ای و استفاده از فناوری‌های موجود در این زمینه کار دشواری بوده و ممکن است نتایج منفی به‌بار بیاورد. از آبیاری قطره‌ای تا سیستم‌های خانه هوشمند موسوم به BMS در این زمینه شما را یاری خواهند کرد.

تقسیم‌بندی فضاهای در دسترس:

حتما فضای باغ خود را به‌خوبی تقسیم و طبقه‌بندی نموده و برای هر بخش، الزامات مورد نیاز را لحاظ نمایید. در غیر این صورت خیلی زود آشفتگی و بی‌نظمی باغ را فرا گرفته و درختان و محوطه سازی انجام شده دچار آشفتگی و تخریب خواهد شد.

از المان‌ها و عناصر متنوع استفاده کنید:

پیشنهاد طراحان محوطه ساز را در مورد کاربرد عناصر زیبا و متنوع به‌کار بسته و از المان‌هایی با حس نوستالژیک نظیر نیمکت، لامپ‌های زینتی، آب‌نما و آلاچیق و امثال آن برای تنوع بخشیدن به محیط باغ بهره ببرید.

به خاک باغ خود رسیدگی کنید:

به یاد داشته باشید که با وجود به‌کارگیری محوطه سازی باغ، کماکان عنصر اصلی در زیبایی و طراوت آن، درختان سرسبز و فضای سبزی است که از خاک تغذیه می‌کند. با کمک کارشناس خاک به این موضوع رسیدگی کرده و در صورت نیاز به اصلاح یا تقویت خاک بپردازید.

محوطه سازی باغ و استفاده بهینه از فضاهای موجود در آن می‌تواند به‌عنوان بخشی از هنر دکوراسیون خارجی در هر ساختمان به‌کار گرفته شود. این شیوه که برای اجرای آن نیازمند به‌کارگیری تخصص در کنار ذوق و سلیقه هستیم، به فضای باغ هویت بخشیده و آن را از سادگی و بی‌نظمی خارج می‌کند. بدیهی است کاربرد فاکتورهایی نظیر صندلی و نیمکت برای استراحت، روشنایی کافی با استفاده از نورپردازی حرفه‌ای و المان‌های تزئینی مانند حوض و آب نما و آلاچیق و امثال آن نیز، به نوبه خود در اجرای موفق و حرفه‌ای این کار موثر است. پیشنهاد آخر ما استفاده از طراحان حرفه‌ای در این زمینه است که می‌توانند ضمن سرعت و سهولت بخشیدن به کارها در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کلی نموده و رضایت شما را بابت اجرایی موفق تامین می‌کنند.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.