سند شورایی چیست؟ نمونه سند شورایی + روش تبدیل به سند تک برگ

مهرانگیز مجاوری سماک
8 ماه پیش
سند شورایی چیست؟ + [نمونه] و تبدیل سند شورایی به تک برگ

می‌دانید سندی رسمی است که به تأیید شهرداری، سازمان اتحادیه املاک کشور و تمام مراجع مربوطه و ذی‌ربط رسیده باشد. در غیر این صورت، زمانی که برای فروش، انحصار وراثت، قطعه‌بندی و تبدیل سند شورایی به تک برگ و سند رسمی اقدام کنید، با مشکلات فراوان قانونی و اداری روبرو خواهید شد.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد سند شورایی به بحث و گفتگو بپردازیم. مزایا و معایب سند شورایی چیست و چگونگی خرید و فروش اسناد شورایی و اقدامات لازم برای تبدیل سند شورایی به سند قطعی و تک برگ را مورد بررسی قرا می‌هیم. اگر شما هم با سوالاتی از این قبیل مواجه هستید و قصد خرید زمین و ملک با سند شورایی را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سند شورایی چیست؟ نمونه سند شوایی + روش تبدیل به سند تک برگ

پس از آنکه بطور کلی انواع اسناد ملکی را شناختیم و کاربرد هریک را مورد بررسی قرار دادیم، می‌دانید که خرید و فروش زمین اوقافی غیرقانونی است و خرید و فروش زمینی که ریشه‌دار است و ورثه دارد، دردسرها و شرایط پیچیده خودش را دارد. حتی اگر یکی از وراث یا شرکای احتمالی شما قصد فروش یا ساخت‌وساز را نداشته باشند، پروژه خواهد خوابید و هیچ کاری از دست شما ساخته نیست.

اسناد شورایی هیچ اطلاعاتی در مورد مالکان قبلی زمین، وجود یا عدم وجود شریک، وجود یا عدم وجود ورثه و... را برای شما مشخص نمی‌کند. از این رو هیچ اعتمادی به سندهای شورایی وجود ندارد. بنابراین لازم دانستیم که منحصرا مطالبی در خصوص اینکه سند شورایی چیست و چرا با وجود اینکه قدیمی بوده و ارزش خود را از دست داده است، ولی همچنان در بیشتر روستاها و شهرستان‌های کوچک ممکن است با آنها برخورد کنیم بپردازیم تا دیگر شک وشبهه‌ای در این مورد باقی نماند.

سند شورایی چیست؟

اسناد شورایی همان‌طور که از نام آن پیداست، نوشته‌ای است که روی یک تکه کاغذ به رشته تحریر درمی‌آید و توسط اهالی محله و شورای همان محله امضا و تأیید می‌شود. در واقع اسناد شورایی، سند ملک یا قطعه زمینی است که مشخصات، ابعاد و مشخصات دقیق جغرافیایی روی آن ذکر می‌شود و به امضای اهالی محل و شورا رسیده است اما ضمانت قانونی ندارد. اسناد شورایی بیشتر به قولنامه و استشهادنامه محلی می‌ماند تا سند رسمی و تک برگی!

برای مثال اگر یک قطعه زمین با کاربری تجاری و با سند شورایی خریداری کرده باشید، اما کاربری زمین به اشتباه تشخیص داده شده باشد، هنگامی که برای اخذ مجوزهای لازم یا تبدیل سند شورایی به تک برگ، به مراجع قانونی و مربوطه مراجعه کنید، تازه می‌بینید که مشکلات سند شورایی چیست و متوجه خواهید شد که در زمین مربوطه اجازه فعالیت تجاری ندارید و سند رسمی به شما داده نخواهد شد.

قطعه زمین و ملکی که دارای سند شورایی باشد، فقط و فقط توسط گروهی از افراد و شورای آن محل به رسمیت شناخته می‌شود و حتی ممکن است کاربری زمین نیز در سند شورایی به اشتباه ثبت شود. در این صورت در آینده برای تبدیل سند شورایی به سند قطعی و رسمی، دچار مشکلات فراوانی خواهید شد که احتمالاً راه حلی هم نخواهند داشت. علاوه بر اینکه کاربری زمین در سندهای شورایی قابل اعتماد نیست، صاحب یک قطعه زمین با اسناد شورایی هرگز نمی‌تواند به اعتبار سند خود اعتماد داشته باشد.

مورد دیگر اینکه ممکن است در آینده شرکایی پیدا کنید که هرگز از وجود آن‌ها خبر نداشته‌ایدیا ممکن است به نحوی متوجه شوید که این زمین اوقافی یا ریشه‌دار بوده است. هر لحظه ممکن است فرد یا افرادی از راه برسند و با ارائه سند رسمی و بنچاق زمین، ارث پدری خود را از شما مطالبه کنند.

اما همچنان با تمام مشکلات اداری و قانونی که به سند شورایی وارد است، باید ببینیم که علت استفاده از سند شورایی چیست؟ یکی از دلایل رواج خرید و فروش املاک با سند شورایی به خصوص در شمال کشور با کاربری زراعی و کسب‌وکار، این است که قیمت زمینی با اسناد شورایی، از قیمت زمین مشابهی که سند رسمی دارد، به‌مراتب کمتر است. همچنین معامله‌کردن زمین با سند شورایی به‌دلیل نیاز کمتر به مراحل اداری و مراجعه به ادارات مختلف، سریع‌تر به اتمام می‌رسد.

اغلب افرادی که قصد زراعت و ساخت و ساز را دارند، این زمین‌ها را خریداری کرده و سپس بلافاصله، اقدام به بررسی کاربری زمین از اداره کشاوری و شهرداری می‌کنند. پس از گرفتن تأییدیه‌های لازم، کسب‌وکار و فعالیت خود را آغاز می‌کنند. اگر بتوانید سند زمینی را که با سند شورایی خریداری کرده‌اید، به سند رسمی و تک برگ تبدیل کنید، از نظر اقتصادی سود کلانی خواهید کرد.

نحوه تبدیل سند شورایی به تک برگ و قطعی

حال ببینیم که مراحل تبدیل سند شورایی چیست؟ اگر می‌‌خواهید ملک خود را بفروشید ولی سند ملک‌تان شورایی است، باید پیش از فروش ملک اقدام به تبدیل سند شورایی به تک برگ کنید. با این کار اعتبار سند خود را بالاتر می‌برید و می‌توانید معامله مورد نظرتان را انجام دهید. همچنین اگر می‌خواهید ملکی بخرید، حواستان به سند آن باشد و اگر سند ملک از نوع شورایی باشد، فروشنده ابتدا باید سند را تک برگ کند.

قبلا در مقاله مجزایی تفاوتهای سند شورایی و سند تک برگ را مورد بررسی قرار دادیم و توصیه اکید بر این بود که در صورت داشتن سند شورایی، برای افزایش اعتبار ملک خود، با در دست داشتن مدارک لازم و پرداخت هزینه، به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه نموده و درخواست تبدیل سند شورایی به سند تک برگ نمایید. برای انجام کار تبدیل سند، باید مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی و سند را با خود به همراه داشته باشید. ضمنا باید قبلا سند را به تایید شورای محل برسانید و مهرو امضای ریاست شورا در ذیل سند موجود باشد.

همچنین در فرم درخواست تاکید کنید که قصد تبدیل سند شورایی به سند تک برگ را دارید. ضمنا به یاد داشته باشید که بدهی‌های ملک مورد معامله در سند شورایی چیست و دقت داشته باشید که حتما این بدهی‌ها توسط مالک تسویه شده باشد تا بتوان برای تبدیل سند اقدام کرد. سپس کارشناسان ملک را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که این ملک، مالک دیگری نداشته باشد. پس از تأییر توسط کارشناسان و طی‌کردن مراحل قانونی می‌توانید سند قطعی خود را دریافت نمایید.

 

جمع بندی و نتیجه گیری:

مطالبی که در این مقاله ارائه دادیم، درخصوص این بوده که سند شورایی چیست و آیا معامله ملک و زمین با سند شورایی امکان‌پذیر است یا خیر. گفتیم که چون سند، شورایی بوده و فقط از نظر شورای محل مورد تایید است، ارزش آن به قطعیت املاکی که دارای سند قطعی و تک برگ هستند نبوده و ممکن است در هنگام فروش مشکلاتی به همراه داشته باشد. به همین دلیل باید پیش از انجام معامله، سند خود را تک برگ کنید. در ادامه مراحل و اقدامات لازم برای تبدیل سند شورایی به سند تک برگ را مورد مطالعه قرار دادیم.

 

 

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
مهرانگیز مجاوری سماک هستم کارشناس ارشد هوش مصنوعی، با 20 سال تجربه و آموزش در علوم کامپیوتر، وارد دنیای طراحی وبسایت با وردپرس و گوگل سرچ کنسول شده، در دو سال اخیر به تولید محتوای سئو شده مشغولم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.