سن بنا را از کجا تشخیص دهیم و چه تاثیری در معاملات مسکن دارد

تیم 2نبش
9 ماه پیش
سن بنا چه تاثیری در معاملات مسکن دارد

این روزها داشتن ملک دغدغه خیلی‌ها شده و اگر خانه مورد نظر خود را بتوانیم با قیمت و شرایط مناسبی که مد نظرمون است بخریم، خیالمان راحت می‌شود و از دغدغه‌های روزمره ما می‌کاهد.

آیا ارزش ملکی که می‌خرید را می‌دانید؟

وقتی به دنبال خانه می‌گردیم نکاتی در ذهنمان وجود دارد که با توجه به آن دیدگاه برای خرید ملک فیلتر می‌گذاریم و خانه‌ی مورد نظر خو را انتخاب می‌کنیم. یکی از موارد مهم قبل از خرید خانه توجه به سن ساختمان است. برای بسیاری از ما این مورد عامل مهمی است در رد کردن یا انتخاب خانه.


از جمله موضوعاتی که در ((خرید و فروش ملکی)) و معامله‌ها و دریافت وام مسکن به آن توجه می‌شود و مهم است، سن بنا است. چون ساختمان‌ها هم مانند بسیاری از موارد دیگر عمر مفیدی دارد و توجه به این که خانه فرسوده انتخاب نکنیم از موضوعات مهم قبل خرید ملک است.

سن خانه جزو عوامل مهمی است که قبل خرید مورد بررسی قرار می‌گیرد و به ما نشان می‌دهد که این ملکی که قصد خرید آن را داریم در چه زمانی ساخته شده است و کیفیت آن چقدر است. چون هرچقدر از نوساز بودن ساختمان بگذرد ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد که بی اهمیت نیست.

مخصوصا اگر قصد زندگی در آن را دارید و صرفا برای خرید و فروش و سرمایه گذاری نیست. زیرا ملک‌هایی که سن بسیار بالایی دارند در لیست خانه‌های کلنگی قرار می‌گیرند و چندان با دوام نیستند و طبیعتا امکانات خانه‌های نوساز را ندارند.

عوامل کلی تاثیرگذار در عمر مفید ساختمان مواردی مانند طراحی ساختمان، کیفیت مصالح به کار برده شده در ساخت بنا، کیفیت ساخت این سازه، کیفیت نظارت و تعمیر و نگه‌داری ساختمان از جمله عواملی است که در عمر کلی ساختمان تاثیر به‌سزایی دارد. پس سن بنا مهم است چون با گذشت زمان کم کم اثر این عوامل کم‌ رنگ‌تر می‌شود و در نتیجه کیفیت ساختمان پایین می‌آید. 

تشخیص سن بنا

برای تشخیص سن بنا می‌توان از شهرداری یا از ساکنین آن محل سوال بپرسید. همچنین می‌توانید وارد ساختمان شوید و بافت آن را مشاهده کنید و بر اساس آن متوجه می‌شوید که عمر ساختمان مورد نظرتان چقدر است.


آیا سن بنا در قیمت آن تاثیرگذار است؟

سن مفید ساختمان نهایتا 35 سال است. بنابراین هرچقدر سن بنا کمتر باشد، نوسازتر است و قیمت بیشتری نیز دارد. اگر خانه‌ی قیمت مناسب‌تر می‌خواهید بهتر است جستجوی خانه‌های نوساز را کنار بگذارید و به فکر خانه‌هایی با حداقل سن 10 سال باشید. البته که به خاطر تورم و تغییر بسیار شدید خانه‌ها، اگر الان ملکی مقدار مشخصی قیمت دارد، ممکن است در ماه‌های آینده به شدت تغییر کند.


برای سن ساختمان معیارهای متفاوتی وجود دارد. مثلا بعضی‌ها هنگامی که پروانه ساخت ساختمان صادر شود، سن بنا را از آن زمان محاسبه می‌کنند.

اما بسیاری از مشاورین املاک و همچنین کارشناسان ساختمان هنگامی که ساختمان پی‌ریزی شد متولد شدن آن را بر این اساس می‌دانند. در مواردی دیگر زمانی را برای متولد شدن ساختمان در نظر می‌گیرند که ساختمان ساخته شده و کلید به صاحب ملک داده شود.



محاسبه سن ساختمان

با سه روش می‌توان سن بنا را مشخص کرد.

1- همانطور که اشاره شد سن واقعی بنا زمانی است که ساختمان پی ریزی می‌شود.

2- سن بهره برداری، از زمانی است که امکان سکونت در خانه ایجاد شود.

3- سن سندی ساختمان از زمانی است که سند قطعی ملک صادر شود که تاریخ صدور سند مالکیت مبنای درست‌تری است.


نکته‌ی مهمی که در رابطه با سن بنا وجود دارد وام مسکن و شرایطی برای دریافت وام مسکن است که بانک‌ها برای سن بنا در نظر گرفته اند.

بر همین اساس وام مسکن یکم به ساختمان‌هایی با سن زیاد تعلق می‌گیرد همچنین وام مسکن اوراق به خانه‌هایی با حداکثر سن تقریبی 20 سال تعلق می‌گیرد.




چرا خانه‌های قدیمی پرطرفدار اند؟

1- خانه‌های قدیمی ارزان‌تر از خانه‌های نوساز هستند.

2- از کیفیت ملک‌های نوساز در سال‌های بعدی عمر آن بنا مطمئن نیستیم. اما وقتی خانه‌ی قدیمی با کیفیت می‌بینیم، متوجه کیفیت آن می‌شویم و نگرانی برای مطمئن شدن از تغییرات آن طی سال‌های آینده را نداریم.

3- خانه‌های قدیمی معمولا در مکان‌های اصیل و خوب شهر قرار دارند.

4- خانه‌های قدیمی معمولا ویژگی‌های خاص‌تری نسبت به خانه‌های نوساز دارد.

5- می‌توان خانه‌های قدیمی را به بهترین شکل ممکن بازسازی کرد و از تمامی فضاهایش به شیوه مدرن دوباره استفاده کرد.


پس همونطور که این همه حرف زدیم نتیجش این می‌شه که توجه به سن ملک خیلی اهمیت داره. ما یعنی تیم 2نبش به شما کمک می‌کنیم تا با خیالی آسوده بتونید مناسب‌ترین ملک رو بخرید.

اگه این مقاله براتون جالب بود، با کسی که نیاز به دونستن این مطالب داره، به اشتراک بذارین!

نظر شما چیه؟ سن بنا چقدر براتون مهم بوده تا الان؟

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.