راهنمای جامع دریافت جواز کسب املاک + مدارک لازم

تیم 2نبش
2 سال پیش
راهنمای جامع دریافت جواز کسب املاک + مدارک لازم

بنگاه معاملات ملکی امروزه از مشاغل پردرآمد و پرطرفدار است که افراد زیادی را به خود علاقه‌مند نموده تا در این زمینه شغلی پرسود سرمایه گذاری کنند. تعداد آژانس‌های املاک که ما هر روز با آنها روبرو هستیم در حال افزایش است و شمار افرادی که در این زمینه فعالیت دارند روز به‌ روز بیشتر می‌شود و در نتیجه بازار رقابت نیز تنگاتنگ است و هر یک سعی می‌کنند با بکارگیری روشهای نوین و پیشرفته تر در این زمینه از دیگران پیشی بگیرند.

اما بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه نمی‌توان پیشرفت چندانی حاصل نمود. اگر در صدد هستید که در این راه قدم بگذارید و از شرایط و مراحل قانونی اخذ پروانه املاک اطلاعات کافی ندارید، ما در این مقاله قصد داریم شما را قدم به قدم با مراحل دریافت جواز کسب املاک آشنا کنیم با ما همراه باشید.

راهنمای جامع دریافت جواز کسب املاک

مشاور املاک به شخصی گفته می‌شود که با دریافت مجوز یا پروانه مشاور املاک و تاسیس دفتر املاک، در زمینه خرید، فروش، رهن و اجاره ملک کار می‌کند. البته لازم است که علاوه بر علاقه‌مندی در این حوزه، دارای صلاحیت و دانش فراوان نیز باشد و بازار ملک و مسکن را بخوبی بشناسد. کار یک مشاور املاک خوب این است که با تکیه بر دانش و تجربه، مشتریان را یاری کند تا بهترین ملک را با آگاهی و بدور از هرگونه اشتباهات، خطرات و موانع حقوقی، بصورت کاملا امن و بی‌دردسر معامله کنند.

کار مهم مشاور املاک این است که در یافتن ملک مناسب با توجه یه شرایط مشتری، او را یاری دهد و تا پایان مسیر او را همراهی کند. عقد قرارداد بین فروشنده و خریدار را به گونه ای مدیریت کند که نه حق فروشنده ضایع شود و نه خریدار ناراضی باشد و حقوق طرفین کاملا رعایت گردد. برای اینکه مشاور املاک بتواند در تنظیم اسناد به مشتری کمک کند باید آگاهی کاملی از مسائل حقوقی و ملکی داشته باشد و قوانین را بداند.

امروزه در همه کشورها شغل مشاور املاک، کاری پرمسئولیت و پرسود به حساب می‌آید که البته مشاور، در نهایت به ازای انجام اوامر مشتری و راهنمایی هایی که انجام می‌دهد و کارها را پیش می‌برد، از طرفین مبلغی به عنوان کمیسیون دریافت می‌نماید.

جواز کسب یا پروانه کسب به مجوزی گفته می شود که با هدف راه اندازی حرفه یا کسب و کاردر یک زمینه کاری در بازار از میان انواع مشاغل موجود و مطابق با مقررات قانون نظام صنفی برای اشخاص در یک محل مشخص صادر می گردد. نحوه گرفتن جواز کسب املاک در همه مناطق از یکسری قوانین مشترک تبیعیت می‌کند و نیازمندیها و شرایط تقریبا یکسانی دارد.

همانگونه که برای تاسیس هر نوع واحد صنفی نیاز است که پروانه تاسیس یا مجوز راه اندازی آن کسب و کار از واحد صنفی ناظر بر همان شغل کسب گردد، برای راه اندازی یک بنگاه معاملات ملکی یا آژانس ملکی نیز نیاز به دریافت چنین جوازی می‌باشد و فعالیت در این حوزه بدون داشتن مجوز یا پروانه کسب منجر به تحمل جرایم سنگینی خواهد بود. حال به بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز کسب املاک می‌پردازیم.


شرایط لازم برای دریافت جواز کسب املاک

برای اینکه بتوانید یک دفتر مشاور املاک تاسیس کنید نیازی نیست که از شرایط غیر معمول و ویژه‌ای برخوردار باشید. مانند همه مشاغل دیگر نیاز به یکسری شرایط فردی، تحصیلی، مالی، دوره های آموزشی و قانونی دارید. فرد متقاضی برای دریافت جواز کسب املاک، باید دارای یکسری شرایط اولیه فردی و اکتسابی باشد که عبارتند از:

حداقل 18 سال سن

گذراندن خدمت نظام یا دارا بودن معافیت دائم برای آقایان

متاهل بودن

مدرک تحصلی حداقل دیپلم 

تاییدیه حضور در دوره های آموزشی مربوطه و گواهینامه پایان دوره

برای هر حرفه ای نیاز است که افراد متقاضی مهارت هایی را برای ورود به آن حرفه کسب کنند تا موفق شوند. در غیر اینصورت نه تنها در کسب درآمد و بازدهی موفقیتی بدست نمی‌آید بلکه پس از مدتی منجر به شکست و تغییر شغل خواهد گردید. در همین راستا اتحادیه مشاورین املاک قوانینی را برای دریافت جواز کسب املاک وضع کرده تا متقاضیان ملزم شوند قبل از دریافت مجوز تاسیس دفتر املاک، در ابتدا مهارت‌های لازم را با گذارندن دوره و آزمونهایی مشخص کسب نمایند.

مدارک لازم برای دریافت جواز کسب املاک

فرد متقاضی پس از اینکه شرایط اولیه مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب مشاور املاک را بررسی کرد، دو تا سه ماه فرصت دارد که مدارک مورد نیاز را را به اتحادیه تحویل دهد تا پس از بررسی‌های سازمان و طی نمودن مراحل اداری، در صورت دارا بودن تمامی شرایط مورد نیاز، برای او جواز کسب صادر شود. مدارک مورد نیاز برای صدور جواز کسب مشاور املاک عبارتند از:

  • اصل و تصویر تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و تصویر پشت‌ و روی کارت ملی
  • کپی مدرک تحصیلی
  • برای اتباع خارجی اصل و تصویر گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر
  • کد پستی تایید شده اداره پست منطقه
  • عکس پرسنلی جدید ۴*۳
  • ارائه فیش واریزی مورد نیاز به‌ حساب خزانه کشور
  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • صلاحیت فرد متقاضی و ملک تعیین شده با تاییدیه اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی نامه معتبر از موسسات آموزشی مبنی بر طی حداق 10 ساعت دوره های آموزشی
  • گواهی اداره امور مالیاتی مبنی برپرداخت بدهی مالیات قطعی شده
  • الصاق کد شناسه ده‌رقمی به پروانه کسب
  • برچسب شناسه صنفی مختص کد ده‌ رقمی
  • ارائه تایید وضعیت ملک برای تاسیس دفتر. از قبیل سند مالکیت، مبایعه نامه یا اجاره نامه رسمی
  • رسید معتبر مبنی بر پرداخت اجاره‌ بها
  • کارت سلامت از وزارت بهداشت

مراحل لازم برای دریافت جواز کسب املاک

برای دریافت جواز کسب املاک پس از اینکه مدارک تان را جمع آوری نمودید باید یکسری کارهای اداری را که معمولا در همه شهرها و استانها مشابه هست را انجام دهید. دانستن مراحل گرفتن جواز کسب املاک می‌تواند در پیشبرد سریعتر این پروسه به شما کمک کند. معمولا باید مراحل زیر را در ذهن خود مد نظر داشته باشید :

ثبت درخواست کتبی متقاضی در سامانه اصناف و اخذ کد رهگیری

تعیین وضعیت ملک

بازدید از ملک تعیین شده توسط بازرس اتحادیه

تائید صلاحیت اداره اماکن نیروی انتظامی و تایید صلاحیت فرد و سوابق او

تکمیل مدارک خواسته شده جهت دریافت جواز کسب املاک

پرداخت فیش مربوط به خزانه کشور و هزینه های حق عضویت اتحادیه مشاوران

بررسی درخواست متقاضی و ارائه پاسخ کتبی به فرد متقاضی


دریافت جواز کسب املاک زیر نظر چه نهادی است

مرجع اصلی دریافت جواز کسب املاک در ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت، معروف به وزارت صمت می‌باشد. و اتحادیه اصناف زیر نظر این وزارتخانه به ارائه جواز کسب در زمینه فعال است. هر متقاضی باید برای دریافت مجوز به اتحادیه مشاورین املاک در شهرخود مراجعه نماید.

این اتحادیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی زیر مجموعه وزارت بازرگانی بود ولی هم کنون با تغییراتی که صورت گرفته، زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کند. در چند سال اخیر پیشنهاداتی برای انتقال این اتحادیه از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی ارائه شد که در صورت عملی شدن این تصمیم، ممکن است تغییراتی در روند دریافت جواز کسب املاک رخ دهد.

البته در بیشتر شهرهای ایران، متقاضیان می توانند برای دریافت جواز کسب املاک از طریق سامانه اتحادیه اقدام به اخذ کد پیگیری نموده و سپس به سایت ایران اصناف (iranianasnaf.ir) رفته و با ورود کد اخذ شده، ثبت نام را ادامه دهند.


جمع بندی و نتیجه گیری

برای فعالیت در حوزه املاک داشتن جواز کسبی که زیر نظر اتحادیه باشد، علاوه بر اعتمادسازی دارای مزایای فراوانی است و موجب می‌گردد تا از خدمات اتحادیه و تصمیمات و قوانین آن نیز بهره‌مند گردید. اگر متقاضی دریافت جواز کسب مشاور املاک هستید در ابتدا قبل از هر اقدامی باید تمام جوانب را بررسی کنید و ببینید که آیا شرایط کسب این مجوز را دارید یا خیر؟

اینکه چگونه می توانید نظر بازرسانی که اتحادیه می‌فرستد را جلب نمایید، لازمه‌اش این است که از قبل معیارهای انتخاب اتحادیه برای صدور جواز کسب را کاملا بررسی و تحقیق کنید و ویژگی‌های یک مشاور املاک خوب را بشناسید و سعی کنید که آنها را در کسب و کار خود بکار بندید. در این مقاله تلاش کردیم تا بصورت جمع بندی شده مراحل و مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز کسب املاک را گردآوری نموده تا با مطالعه آن سریعتر و با اطلاعات قویتری بتوانید در این راه گام برداید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
2 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
مهندس مهدی ظفریاری نژاد
مشاور املاک سعادت
2 سال پیش

((ارائه مدارک و اسناد هم زمان با ثبت نام الزامی است)) 1- تاییدیه کد پستی ملک ( اداره پست + طابق با نقشه اداره پست ) 2- مدارک مالکیت ( سند ،اجاره خط هولوگرام دار-(قولنامه و کارت ملی و شناسنامه مالک و مستاجر ) 3- ثبت نام در سایت مجوز ها www.G4B.ir 4- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه- کارت ملی – کارت پایان خدمت-مدرک تحصیلی( اصلاحی جدید حداقل دیپلم) 5- شش قطعه عکس 3*4 6- اسکن تمام مدارک در روی سی دی با حجم 120 kb , jpg 7- یک عدد پوشه روغنی ((توجه حداقل متراژ 15 متر میباشد)) مراحل بعد 8- بازدید بازرس اتحادیه از محل و امکانات 9- تایید گواهی امضاء در محضر 10- درخواست گواهی عدم سو پیشینه در پلیس +10 11- ثبت نام کد اقتصادی مالیات و ارز افزوده تا وضعیت 45 12- ثبت نام اولیه+ ورود با کلمه کاربری+تایید مدارک توسط اداره مالیات+ ثبت فرم شروع به کار و ثبت دفترچه مشاغل+ پرداخت حق تبمر+ دریافت کد اقتصادی+ثبت نام ارزش افزوده 13- انجام آزمایش عدم اعتیاد و...(بلوار وحدت) 14- ثبت درخواست بازدید اداره اماکن پلیس+10 15- ثبت نام و شرکت در کلاس و دوره آموزشی مشاورین املاک مخصوص پروانه تخصصی املاک براب افرادی که دار مدرک دیپلم هستند، که زیر نظر ادارات مختلف اموزش داده میشود مهم ترین مدرک تخصصی در حوزه املاک میباشد البته افرادا دارای مدارک تخصصی مرتبط بحث جدا است) 16- قبولی در ازمون ها مربوط و دریافت گواهی نامه 5 ساله و پروانه تخصصی اعتبار دائمی است 17- تکمیل مدارک مورد نیاز پرونده و بررسی و تایید آن توسط اتحادیه 18- پرداخت حق عضویت 19- صدور جواز گسب و دریافت نرخنامه و برجسب مشاور مورد اعتماد 20- دریافت کلمه عبور و رمز عبور سایت معاملات املاک و هولوگرام 21- دریافت کارت مشاور املاک 22- .( تعهد برای افراد مجرد وبرای متاهل نمیخواد) 23- .( گاهی بعضی اتحادیه درگذشته چند ضامن و معرف هم میخواستند ولی امروز معمولا نه) 24- .(لوازم مورد نیاز جهت بازرسی از مکان (( دوستان حتما برای دفاتر املاک دزدگیر و دوربن امنیت انلاین و قفل کتابی با کلید های امنیت خوب نصب کنید و هر شاگرد و مشاور نیز استخدام نکید، از نگهداری مدارک مهم و پول نقدو دلار و سکه و اسناد مردم در دفترجدا خوداری کنید ، مخصوص امروز ) 1. میز و صندلی اداری 2. کپسول اطفاء حریق 3. گاوصندوق 4. دوربین مدار بسته 5. کامپیوتر و پرینتر و اینترنت 6. جعبه کمک اولیه 7. نام املاک با تابلو(( نئون یا ال د ای)) 8. حداقل متراژ مفید 15 متر

مینا سهرابی
9 ماه پیش

سلام جناب ظفریاری شما اطلاع دارید که اگه فرد گواهی پایان خدمت نداشته باشه و فقط گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشه تا 1403, آیا میشه مجوز و پروانه کسب املاک بنامش ثبت بشه؟

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.