نکات مهم در خرید و فروش آپارتمان

امیر حسین سامانی
3 سال پیش
راهنما خرید آپارتمان

دنیای‌ اقتصاد نوشت: در شرایطی که بازار معاملات مسکن در وضعیت رکود سنگین به‌ سر می‌برد، بیشتر متقاضیانی که این روزها برای خرید آپارتمان در بازار در حال جست‌وجو و بازدید از فایل هستند، متقاضی واحدهای مسکونی نقلی هستند.

در این مقاله هر آنچه نیاز است برای یافتن آپارتمان مد نظر شما و رعایت نکات مهم گفته شده است، پس در ادامه با ما همراه باشید.

اطلاعاتی که در ابتدا هنگام خرید آپارتمان باید بدانید

بررسی کردن یک سری موارد در هنگام خرید آپارتمان جزو واجباتی می باشد که به شما کمک میکند با ذهنیت بهتری آپارتمان خود را پیدا کنید.

در این زیر به یک سری از موارد مهم هنگام خرید می پردازیم.

-حواستون به هزینه هایی که ممکن است در هنگام خرید آپارتمان همراه شما باشد توجه کنید. هزینه هایی مثل هزینه سند، دفتر ثبت اسناد، پایان کار، مالیات و کمیسیون املاک. حتما در هنگام خرید آپارتمان ماده و تبصره های قرارداد و مبایعه نامه خرید را دقیق بخوانید.

-توجه و بررسی مسائلی مانند پایداری و مقاومت سازه ساختمان در برابر حوادث طبیعی و… داشته باشید.

-تعداد واحد های آپارتمان را چک کنید. و اگر میخواهید از مشکلات مدیریت ساختمان دور بمانید، توصیه میکنیم که تعداد واحد های آپارتمان مد نظر بین 15 الی 30 واحد باشد. هر چه واحد ها کمتر باشد مدیریت ساختمان سخت تر و هرچی بیشتر باعث شلوغی ساختمان میشود.

-آپارتمان یکی از حیاتی ترین بخش هایی که دارد، بخش سیستم گرمایش و سرمایش آن میباشد.

-حتما هنگام بازدید شوفاژخانه یا موتورخانه را بررسی نمایید، و دقت کنید که موتورخانه دارای پنجره و تهویه و اعلام حریق باشد.

-توجه به نمای ساختمان و زیبایی آن ها. بهترین سنگ ها برای استفاده در نما سنگ هایی مانند گرانیت و… می باشد، که شستشو و تمیز نگه داشتن آن ساده و کم هزینه تر میباشد.

-توجه به نوع کاربری در اصل سند یا مبایعه نامه داشته باشید.

-اطمینان یافتن از عدم اتلاف انرژی در ساختمان، زیرا اتلاف انرژی به مرور زمان برای شما هزینه‌های زیادی خواهد داشت.

-طراحی درست و اجرای صحیح عایق کاری های حرارتی به منظور جلوگیری از تبادل حرارت.

و خیلی موارد دیگر که به شما کمک میکنه در انتخاب آپارتمان خود دقت کنید.

نکات کلیدی در ارتباط با خرید آپارتمان

نکات کلیدی در ارتباط با خرید و فروش خانه

اگر بخواهیم به مسائل مهم و جزئی تر اشاره کنیم میتوانیم راجع به موارد زیر صحبت کنیم:

-اگر با مسئله ای مانند آلودگی صوتی مشکل دارید، سعی کنید در مجاور اتوبان‌ها و خیابان‌های اصلی اقدام به خرید نکنید.

-مشورت گرفتن با یک متخصص نسبت به معماری داخلی خانه مثل آشپزخانه نورگیر بودن خانه اتاق خواب و پذیرایی.

-دسترسی به مایحتاج روزانه مثل نانوایی، میوه فروشی، سوپر مواد غذایی و… را بررسی کنید.

-انبار و بالکن یکی از امتیازات مثبت آپارتمان ها میباشد.

-بررسی کیفیت سیم کشی و لوله کشی آب و گاز را حتما چک کنید.

-تحقیقات محلی در ارتباط با امنیت آپارتمان و همسایه‌ها. 

-سن ساختمان را ارزیابی کنید. هرچه خانه نوساز تر باشد، بهتر است. خانه های قدیمی با مشکلات زیادی رو به رو خواهند شد.

-همسایگی با مدارس، ساختمان‌های دولتی، کلانتری‌ها، ساختمان پزشکان، مجتمع تجاری، نهادها، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و… یک عیب مهم برای واحد مسکونی است.

-خواندن تمام مفاد قرارداد حق شماست. حتما از این حق استفاده کنید.

-نوشتن یک قرارداد بی عیب، مهمترین قسمت یک معامله است. در صورت لزوم از حضور یک وکیل مجرب مورد اعتماد در پای معامله استفاده نمایید.

-وجود آسانسور در آپارتمان مد نظر و بررسی سلامت آن

-دسترسی مناسب به وسایل حمل و نقل عمومی.

-اگر طبقات چند واحدی بودن، به این نکته دقت کنید که ورودی واحد ها برای حفظ حریم شخصی روبروی هم نباشند.

و مواردی دیگر که به شما امکان انتخاب بهترین آپارتمان مد نظر را میدهد.

هر آنچه در ارتباط با خرید و فروش خانه لازم است بدانید

باید دانست که خانه دارای شناسنامه‌ای می باشد، که مشخصات کامل آن در اداره ثبت ملکی در شهر شما ثبت شده است. این شناسنامه یا همان سند ملک، حتی در صورت مفقود شدن و یا مخدوش شدن نیز، قابل استرداد است و با مراجعه به دفتر ثبت اسناد و یا املاک می توانید بار دیگر آن را تهیه کنید. از این رو قبل از خرید هر خانه ای، باید به سند و صحت آن اطمینان حاصل نمایید، این قانون فروش آپارتمان است. 

مواردی که در ارتباط با خرید فروش آپارتمان باید بدانید:

-یکی از نکات مهم که باید به آن توجه کنید معامله با خود فروشنده اصلی و یا وکیل قانونی او است. در این صورت باید مدارک شناسایی مالک و یا وکیل وی را به خوبی بررسی کرده، و مفاد قولنامه و سند را به خوبی مطالعه نمایید.

سعی کنید برای فروش و یا خرید خانه حتماً از دفتر اسناد رسمی و بنگاه‌های معاملات ملکی استفاده نمایید. زیرا که کمک گرفتن از دلالان می تواند تا حد زیادی سرمایه شما را به خطر می اندازد.

-کمک گرفتن از وکلا اگر چه جز قوانین فروش آپارتمان نیست، اما می تواند تا حد زیادی شما را از خطرات کلاهبرداران در امان نگه دارد.

-خرید ملک های نوساز و یا بزرگ و سنگین معمولاً با پیش خرید همراه است. در این نوع از خرید و فروش باید به صراحت نوع مصالح به کار رفته برای ساخت، مدل خانه، مشخصات جزئیات خانه مانند نوع کابینت و.. کاملاً مشخص شود.

-از انجام هرگونه معامله در آژانس های فاقد پروانه کسب و کد رهگیری خودداری کنند. چون وقتی معامله ای در چند جا به شکل قانونی ثبت شود احتمال کلاهبرداری در آن کاهش پیدا می کند.

و مواردی دیگر که به هنگام خرید و فروش باید رعایت کنید.

هنگام فروش آپارتمان این نکات را حتما توجه کنید!

اگر قصد فروش اپارتمان را دارید باید یک سری اطلاعات در مورد نحوه فروش و مراحل انجام این کار را داشته باشید تا به مشکل برنخورید.

بهتر است در این راه از راه قانونی پیش بروید و حتی در صورت امکان از افراد دیگری نیز برای فروش ملک خود کمک بگیرید.

از مواردی ک میتوان نام برد که در فروش آپارتمان واجب است بدانید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مشاور املاک معتمد

در محله ای که شما قصد فروش آپارتمان خود را دارید، مشاوران املاکی در اطراف شما وجود دارد که بتوانید مسئولیت فروش خانه خود را به آن بسپارید.

اگر هم دسترسی به مشاورین املاک محلی نداشتید، می توانید در سایت های فروش ملک خانه خود را به شخص مناسب و قابل اعتمادی بسپارید، تا با در اختیار گذاشتن اطلاعات مورد نیاز، در مورد ملک وی در زمان سریعتری بتواند ملک شما را با استفاده از اطلاعات بدست آمده به فروش برساند.

دیدن منزل توسط مشتری و توافق طرفین

پس از سپردن ملک خود به یک مشاور قابل اعتماد طبیعتا افراد زیادی قصد بررسی و دیدن خانه ی شما را دارند. اگر نسبت به این مورد که افراد زیادی خانه شما را بازدید کنند مشکل دارید، می توانید در سایت املاکی که خانه خود را به آنها سپرده اید عکس و فیلم هایی از خانه بگذارید که مرد بتوانند از دور خانه ی شما را تماشا کنند. و سپس اگر پسندیدن برای بحث خرید به دیدن خانه شما بیایند، و با شما و مشاور املاک در مورد قیمت به توافق برسد. 

مکتوب کردن مبایعه نامه با حضور مشاور املاک

پس از توافق شما و خریدار، باید با حضور مشاور املاک یک مبایعه نامه بنویسید و متن قرارداد را دو طرف به طور دقیق بخوانید و از آن استفاده کنید. معمولاً هنگام فروش آپارتمان در قولنامه ها قید می شود که ظرف 30 تا 40 روز از تاریخ قرارداد، باید انتقال سند رسمی صورت گیرد. اگر خریدار و یا فروشنده از مهلتی که مقرر شده است تجاوز کند، باید جریمه پرداخت کند و یا معامله به نفع طرف مقابل فسخ خواهد شد.

انتقال سند از فروشنده به نام خریدار

پیچیده ترین بخش خرید و فروش میشود به این مورد اشاره کرد. این پروسه فروش بسیار وقت گیر میباشد پس نیاز است نسبت به این مورد هرچه سریعتر اقدام کنید. اولین کاری که در دفاتر ثبت اسناد رسمی رخ می گیرد استعلام ثبتی سند است که مشخص شود سند در گرو چیزی مانند وام بانکی و یا فرد زندانی و خیلی موارد دگر نیست.

بعد از موارد باید از شهرداری مفاصا حساب عوارض دریافت شود و صاحب سند یا وکیل او به شهرداری مراجعه کرده و درخواست برگه عوارض کند. این کار زمان زیادی نمی برد و می توان در عرض چند ساعت، برگه ی عوارض نوسازی، سهم آموزش و پرورش به مبلغ 2000 تومان، عوارض پسماند و … صادر شده و برگه مفاصا حساب صادر خواهد شد.

مرحله بعدی دریافت برگه ی مفاصا حساب از اداره ی دارایی و مالیات است که معمولاً بین 3 تا 4 روز کاری وقت می برد.

یک سری مدارک مانند سند و کپی آن، سند رهنی، کد رهگیری که از بنگاه مشاور املاک دریافت کردید، مبایعه نامه و … را به همراه مدارک شناسایی صاحب سند تحویل اداره مالیات داده و بعد از بررسی این مدارک و مشخص شدن مبلغ مالیات، آن را پرداخت کرده و روز بعد برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی اقدام کند.

در ادامه مراحل فروش آپارتمان این مدارک به محضر تحویل داده می شود و در صورت عدم بروز مشکلی در مدارک موجود و سند کار انتقال سند صورت می گیرد.

سخن پایانی

هر آنچه لازم بود تا در ارتباط با خرید و فروش و نکات مهم هنگام بررسی اپارتمان به شما گفته ایم امیدواریم با کسب این اطلاعات بتوانید در آینده در انتخاب و بررسی اپارتمان مورد نظر خود بهترین تصمیم را بگیرد.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
5 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
اسحاق عبدلی
2 سال پیش

واقعا مقاله خوبی بود ممنونم ازتون. اگر همه ما قبل از معامله ویلا و آپارتمان به این نکات توجه کنیم، کلی از مشکلات و چالش هامون حل میشه

مهندس مهدی ظفریاری نژاد
مشاور املاک سعادت
2 سال پیش

عدم محاسبه مقاومت سازه برای افزایش طبقات غیر مجاز در اینده و افزایش باربری سازه از روش افزایش تراکم غیر قانونی و ساخت طبقات مازاد و یا افزاش و تکثیر 1به2 واحدمشکل بزرگ 99.درصد اپارتمان امروز در تمام کشور است اپارتمانهای با ظاهر شیک و با عنوان و برند و قیمت های میلیاردی امروز میباشد که درزمان بحران مقاومت یک خانه ویلای 20 سال ساخت قدیمی با طاق ضربی رو هم ندارد چرا که ان هم به خاطر عدم صرفه اقتصادی سازندگان در این بازار نا متعادل قیمتی ، سازندگان درزمان طراحی سازه و تاسیسات و طراحی اولیه به مهندس بگید که میخواهید افزایش مساحت و افزایش تراکم و بابری داشته باشید یعنی میخواهی 4 طبقه با مجور بسازی و بعد 4 طبقه هم خلاف روش بسازی که این سقف و ستون تحمل این همه بار رو ندارد بدون پیش بینی سازه رو هم پش بینی کند ( متاسانه امروز 99 در اپارتمان در مشهد از نظر سازه و محاسبات و... مشکل دارند چون از ابتدا درزمان طراحی در مورد صرفه اقتصادی و افزایش مساحت و طبقهات غیر مجاز فکر نشده و حتی افزایش تراکم و طبقات مازاد و قوانین ساخت و و حتی شهرداری فقط از نگاه یک طرف به این موضوع نگاه میکند که باعث این مشکلات میشود مثلا در بیشتر منطقه شهر از هاشمیه تا وکیل اباد حتی الهیه و قاسم اباد و حتی منطقه دیگر و درکل تمام کشور بسیاری از اپارتمان شیک که ظاهری شیک و عنوان و تبلیغات بزرگی دارنددراصل حتی محاسبه سازه دقیق هم نداشته اند و بعدا بدون محاسبه و مقام سازی سازه طبقات مازد ساخته شده اند جالب اینکه با این کار که وتمام این ساختمان به مشکل میخورد ولی حتی بسیاری از این ا÷ارتمان سند و.. هم دارد و حتی گاهی هم وکالتی و قولنامه فروش میرود در زمان بحران مثلا در مشهد تعداد سقف 4 تا6 سقف است ولی طرف همیشه 2 تا 4 تا و حتی با تقسیم واحد بزرگ به کوچک و.. باعث افزایش بار و سنگینی دو برابر سازه میشودولی جالب اینکه بیشتر مردم به خاطر موقعیت مکانی و ظاهر وارزش افزوه خواهان خرید این نوع اپارتمان ها هستند که این نوع سرمایه گذار خوب است؟ ولی در زمان بحران زلزله و اتش سوزی و..باعث اسیب جانی میشود متاسفانه مخصوص امروز که سازه ضعیف ولی باظاهر شیک راحت فروش میرود ول 99 درصد مردم نمیدانند که در زمان خرید اپارتما ن ابتدا باید نحوه طرحی و کیفیت سازه را بررسی کرد حتی از روی نمای بسیاری از ا÷ارتمان ها طبقهات غیر مجاز قابل شناخت است انتخاب مشاور املاک مورد اعتماد و امین با دانش بروز و متخصص کلید موفقیت هر معامله میباشد. 

مینا
3 سال پیش

عالی بود. ممنونم

صادقی
3 سال پیش

مطالب مفید بود سپاسگزارم

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.