خانه چوبی چیست[مزایا و معایب] + مراحل ساخت و قیمت

تیم 2نبش
12 ماه پیش
خانه چوبی چیست[مزایا و معایب] + مراحل ساخت و قیمت

همه آنچه باید درباره خانه‌های چوبی بدانید

خانه‌های چوبی همواره به‌دلیل زیبایی و انتقال حس و حالی آرام‌بخش بسیار مورد توجه بوده‌اند. بسیاری از ما، با دیدن تصاویر خانه‌ها و ویلاهای چوبی، رویای زندگی در آن‌ها را در سر می‌پرورانیم اما درعین حال با خود فکر می‌کنیم، این تصاویر تنها چند عکس تبلیغاتی‌اند و خانه‌های چوبی احتمالا ایمنی و دوام کافی را نداراند و قابل سکونت نیستند.

ما اکنون قصد داریم درمورد خانه‌‌ها و کلبه‌های چوبی به شما اطلاعات خوبی ارائه کنیم تا درصورت تمایل به داشتن یک ویلا یا خانه چوبی روستایی، بتوانید به‌درستی تصمیم بگیرید.

خانه‌های چوبی از رویا تا واقعیت ساخت خانه چوبی، در تاریخ بشریت قدمت بسیاری دارد.

سکونت در خانه‌های چوبی، احتمالا پس از ترک غارنشینی در زندگی انسان‌های اولیه رواج یافته و به‌دلیل ایمنی بیشتر کلبه‌های چوبی و البته زیبایی و هم‌خوانی آن‌ها با طبیعت، مورد استقبال قرار گرفته است.

همین موارد باعث شده تا حتی پس از پیشرفت‌ها متعدد در طول تاریخ، در صنعت ساخت و ساز و ورود مصالح مختلف ساختمانی مانند آهن و آلیاژ‌های آن، بتن، سیمان و... همچنان خانه‌های چوبی مورد توجه باشند.

البته طی دهه‌های گذشته، در ایران کمتر شاهد استفاده از مصالح چوبی بودیم. اما مزایای خانه‌ها، کلبه‌ها و ویلاهای چوبی باعث شده است که در سال‌های گذشته، این سبک ساخت و ساز بیشتر مورد توجه باشد.


مزایای خانه‌های چوبی

پیشتر گفتیم که خانه‌های چوبی، به‌دلیل مزایای متعدد و برتری‌های که به خود اختصاص می‌دهند، از ابتدای بشریت تا کنون، نقش خود در زندگی انسان حفظ کرده‌اند. برخی از این مزایا عبارتند از:

ایمنی خانه‌ چوبی در برابر زلزله

خانه‌های ساخته شده با مصالح چوبی دربرابر زلزله‌هایی به بزرگی 10 ریشتر نیز مقاومت لازم را داشته و حتی خطرات ناشی از تخریب ساختمان، براثر زلزله، برای ساکنین آن کمتر است.

ایمنی خانه‌ چوبی دربرابر آتش

ممکن است تصور کنید خانه چوبی، دربرابر آتش آسیب‌پذیرتر بوده و خطرات بیشتری ساکنین آن را هنگام آتش‌سوزی تهدید می‌کند. درحالی که چوب‌های مورد استفاده در ساخت خانه چوبی عایق‌کاری شده‌اند و همچنین در بین لایه‌های دیوارهای این نوع ساختمان‌ها پانل‌های گچی مخصوص قرار داده می‌شود، درنتیجه آتش یک خانه چوبی مدرن را تهدید جدی نمی‌کند.

قیمت مناسب ساخت خانه‌ چوبی

خانه‌های چوبی از نظر هزینه، مقرون به‌صرفه‌تر از خانه‌های ساخته شده با مصالحی مانند آهن و بتن هستند. در واقع این نوع خانه‌ها، به‌دلیل ساخت سریع‌تر و قیمت مناسب‌تر مصالح، هزینه نهایی کمتری را برای مالک به‌همراه دارند.

قابل اصلاح بودن خانه‌ چوبی

در خانه‌ها، کلبه‌ها و ویلاهای چوبی، ایجاد تغییر بسیار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از خانه‌های ساخته شده با مصالح دیگر است. ضمن اینکه سرعت انجام این تغییرات نیز بالاتر است.

عایق‌ بودن خانه‌ چوبی

یکی از نگرانی‌های معمول برای متقاضیان و علاقمندان به خانه‌ها یا ویلاهای چوبی، آسیب‌پذیر بودن آن‌ها در برابر تغییرات جوی و باران و برف است. درحالی که چوب‌های به‌کار رفته در ساخت این خانه‌ها عایق‌بندی شده و در برابر تمامی این تغییرات مقاومند. مقاومت آن‌ها حتی تا حدی بیشتر خانه‌های دیگر است. همچنین چوب، به‌خودی خود عایق خوبی در برابر انرژی است. به‌این معنی که مانع از خروج گرما از خانه و ورود سرما به داخل می‌شود. نکته‌ای که به کاهش مصرف انرژی کمک شایانی می‌کند.

در نهایت باید گفت، به‌دلیل بی‌اثر بودن اکسیداسیون بر چوب، عمر انواع کلبه و خانه‌ چوبی نیز بسیار بالا است و از این نظر نیز، مقرون به‌صرفه محسوب می‌شوند.


مراحل و هزینه ساخت کلبه چوبی یا خانه چوبی

از آنجا که اغلب عادت به دیدن خانه‌ چوبی روستای، در مناطق شمالی کشور داریم، تصور می‌کنیم که تنها می‌توان در این مناطق از ساخت کلبه چوبی یا ویلای چوبی بهره‌مند شد.

این درحالی است که امکان ساخت خانه یا کلبه چوبی، در هرجایی وجود دارد. تنها سازنده یا پیمانکار ساختمانی شما باید به اصول اجرایی و ساخت این نوع خانه‌ها اشراف کامل داشته باشد و استانداردهای لازم در هر منطقه را رعایت کند. به‌طور کلی مراحل ساخت خانه‌ چوبی شامل موارد زیر می‌شود:

  • اخذ مجوز ساخت در منطقه مورد نظر
  • طراحی نقشه و پلان ساختمان (پس از تایید طرح و نقشه اولیه باید محاسبات لازم جهت اجرای استانداردهای لازم نیز صورت گیرد.)
  • پی‌سازی و پی‌ریزی که باید مطابق اصول استانداردهای این نوع خانه‌ها انجام شود
  • مشخص کردن چهارچوب کلی و ستون‌ها
  • تهیه و تولید مصالح چوبی (الوارها) براساس استانداردهای لازم و باتوجه به نیاز ساختمان
  • ساخت خانه و نصب الوارها و مصالح تهیه شده مطابق نقشه و طرح، همچنین براساس ترتیب نصب مشخص شده

در نهایت باید اشاره کرد که قیمت ساخت کلبه چوبی یا ویلای چوبی، به موارد مختلفی مانند مساحت خانه، تعداد طبقات آن، نوع مصالح و میزان آن‌ها، نقشه ساختمان و... بستگی دارد.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.