نحوه تبدیل سند وکالتی به شش دانگ یا قطعی

مهرانگیز مجاوری سماک
8 ماه پیش
نحوه تبدیل سند وکالتی به شش دانگ یا قطعی

یکی از مهمترین مدارک اعتباری برای یک ملک سند مالکیت آن است. اگر قصد معامله یک خانه یا زمین را دارید، معمولا می‌توانید ملک خود را با دو نوع سند رایج، خرید و فروش نمایید: سند ملکی شش دانگ یا قطعی و سند وکالتی یا قولنامه‌ای. دراین مقاله تلاش داریم که مشکلات پیش رو در اسناد وکالتی و نحوه تبدیل سند وکالتی به شش دانگ را بررسی نماییم.

نحوه تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ یا قطعی

قبل از هر چیز یادآوری کنیم که در مقاله آشنایی با انواع سند ملک تمام انواع اسناد ملکی را شناختیم و اسناد رایج دیگری نیز مانند سند ملکی تفکیکی، سند بنچاق، سند ملکی شورایی، سند ملکی مشاع، مفروز، ورثه‌ای، معارض و... توضیح داده و کاربرد هریک را مورد بررسی قرار دادیم. در اینجا لازم می‌بینیم قبل از اینکه به مقوله نحوه تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ بپردازیم یادآوری از تعریف سند ملکی اصلی یا شش‌دانگ و سند وکالتی ارائه نماییم.

ملک هایی که سند شش دانگ دارند

دارا بودن سند شش دانگ برای یک ملک نشان دهنده این است که صاحب آن ملک، مالکیت تام نسبت به ملک مورد نظر دارد. از این رو سند شش دانگ معتبرترین سند ملکی در ایران به حساب می‌آید. زمانی‌ که یک شخص برای ملکی سند شش دانگ دارد، به این معنا است که قانونا می‌تواند ملک خود را به هر شخصی که مایل است واگذار کند. گاها برخورد کرده‌ایم که مالکین خانه یا زمینی را بین دو نفر تقسیم نموده و برای ملک خود سند سه دانگ دارند. از نظرماهیت و اعتبار، سند سه دانگ با شش دانگ فرقی نداشته و اختیارات یکسانی را به مالکین خود می‌دهند.

خانه هایی با سند وکالتی

معمولا تمامی املاک سند مادر 6 دانگ دارند اما مشاهده می‌شود که برخی از این ملک‌ها قابل انتقال به صورت رسمی از طریق سند شش دانگ یا تک برگ نیستند و به صورت وکالتی قولنامه می‌شوند. در این حالت فروشنده یک وکالت بلاعزل به خریدار می‌دهد. البته دقت کنید که این وکالت‌نامه برای خریدار هیچگونه حق مالکیتی ایجاد نمی‌کند بلکه تنها اجازه انتقال ملک به خریدار را به شخص دیگری بجز فروشنده اصلی واگذار می‌کند.

ترجیحا بهتر است که در اسراع وقت، اقدامات تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ صورت پذیرد. هر چند که امروزه برای جلوگیری از اختلافات احتمالی در آینده، وکالت‌نامه را به صورت کتبی و رسمی تنظیم می‌کنند.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است تا زمانی که برای ملک، سند شش دانگ وجود دارد چرا بعضی از خانه‌ها با سند وکالتی معامله می‌شوند؟ در جواب باید گفت که گاهی موانعی برای انتقال سند وجود دارد و مالک در حال حاضر نمی‌تواند اقدام به تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ نماید. برخی از این موانع شامل فقدان سند رسمی ملک، آماده نبودن سند تفکیکی، فرار از مالیات، در رهن بودن سند، عجله فروشنده و طولانی بودن فرآیند انتقال رسمی ملک.

دارا بودن سند وکالتی چه خطراتی ممکن است برای مالک داشته باشند

گاهی به اشتباه اینگونه برداشت می‌شود که وکالت بلاعزل باطل نمی‌شود و همواره معتبر است و هر زمان که بخواهد می‌تواند به دیگری انتقال داده شود. وکالت جزء عقود جایز است. عقود جایز با فوت و جنون طرفین فسخ می‌شوند. بنابراین اگر خریدار از فروشنده وکالت بلاعزل داشته باشد، با فوت و جنون فروشنده وکالت فسخ می‌گردد مگر اینکه با عدله دیگر اثبات کند که خریدی بین وی و فروشنده اتفاق افتاده است.

قبلا در مقاله مفصلی که در مورد استعلام سند ملک بوده گفتیم یکی از موارد مهمی که قبل از خرید ملک باید بسیار مورد توجه قرار دهیم، حصول اطمینان از اعتبار قانونی سند ملک، و بررسی اینکه آیا مالک آن ملک مشخص است یا خیر؟ در نتیجه جهت اقدام به تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ نیز بهتر است این استعلام گرفته شود.

اگر بنا به هریک از شرایطی که بالا ذکر شد اقدام به معامله وکالتی گردید، برای جلوگیری از مشکلات، در کنار وکالت بلاعزل یک مبایعه نامه نیز تنظیم کنید. با ایجاد این مبایعه نامه یک حق مالکیت برای خریدار ایجاد می‌شود. در این صورت اگر به هر دلیلی وکالت نامه فسخ شود، حق مالکیت شما از بین نرفته و می‌توانید درخواست تنظیم سند رسمی و تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ به نام خودتان را داشته باشید.

آیا امکان تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ وجود دارد؟

معمولا بخاطر یک سری خلافی‌هایی که در شهرداری‌ها با آن برخورد می‌شود، مانند کمبود پارکینگ یا ساخت واحد در طبقه همکف و... برای مالک این امکان وجود ندارد که سند را تفکیک نموده یا قانونا انتقال دهد. فقط درصورتی که کلیه واحدهای ساختمان به اتفاق اقدام به رفع مشکلات ساختمان نموده و هزینه‌ها را پرداخت نمایند، سپس برای تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ اقدام کنند.

اغلب مشکلاتی که پیش روی اهالی ساختمان وجود دارد، بسیار بالاست و برایشان مقرون به صرفه نیست. هر چند که در مواردی دیده می‌شود که پیشروی‌های بیش از حد و غیر قانونی ساختمان آنقدر زیاد است که امکان اصلاح نبوده و منجر به صدور دستور برای تخریب ساختمان می‌گردد.

 

جمع بندی ونتیجه گیری:

آنچه امروزه در بازار ملک ایران شاهد آن هستیم این است که ملک‌هایی که سند قطعی و قانونی دارند با قیمت بالاتری نسبت به املاک وکالتی عرضه می‌شوند. معمولا افراد مایل هستند در مناطق بالاتر و بهتری ساکن باشند اما بودجه خرید خانه با سند قطعی را ندارند و به دنبال خرید آپارتمان وکالتی هستند.

این کار در کنار همه فرصت‌هایی که برای شما به همراه دارد مانند زندگی در محله‌ای بهتر و شیک‌تر دارای خطرات بسیار زیادی نیز هست. بعلاوه توجه به بسیاری نکات حقوقی دیگر را نیز در این خصوص توصیه می‌کنیم. قبل از اقدام به خرید، حتما با شخصی که در این زمینه اطلاعات کاملی دارد مانند وکیل یا حقوقدان مشورت‌های لازم را به عمل آورید تا از هرگونه خطر احتمالی در امان باشید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
مهرانگیز مجاوری سماک هستم کارشناس ارشد هوش مصنوعی، با 20 سال تجربه و آموزش در علوم کامپیوتر، وارد دنیای طراحی وبسایت با وردپرس و گوگل سرچ کنسول شده، در دو سال اخیر به تولید محتوای سئو شده مشغولم.
26 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
کاربر مهمان
8 ماه پیش

سلام روز شما بخیر من میخواهم یک ملک را خریداری نمایم که سند دفترچه ای دارد مالک ادعا میکند که اصل سند را گم کرده ولی بنچاق موجود هست چطور میتوانم مطمئن بشوم که سند ملک مشکلی ندارد یا در گرو سازمان یا ارگانی نیست؟

کاربر 2نبش
2 سال پیش

سلام. یک دانگ از سهم از شش دانگ مادر و سه دانگ از شش دانگ پدر به من‌ انتقال داده شده ولی مستندیات ملک نوشته بند مشاعی 301 م ب ث چون از پدر و مادر به من انتقال شده باید می نوشت انتقال قطعی

احمد
2 سال پیش

باسلام من اخیرااقدام به دریافت سندکردم ومراحل کارروانجام دادم منتظره سندتک برگ هستم نمیدونم بنام خورده یانه چجوری بایدمتوجه بشم

ممد
11 ماه پیش

برو از دفتر اسناد بپرس

مهرداد
2 سال پیش

سلام من یک ملک خریداری کرده ام که مالک در ایران نیست و وکیل ایشان کارهاش انجام میدن و از وزارت امور خارجه هم وکالت ایشان استعلام کردیم درست بود حال می‌خواهیم قطعی کنیم و تک برگ به نام من بشه آیا بعدا مالک میتونه مدعی بشه؟

مصیب اسکندری فر
2 سال پیش

سلام میخواهم‌ سند قولنامه ای بنچاق را به سند تک برگی‌ و تفکیکی تبدیل‌ کنم . اداره ثبت انجام نمیدهد

عبدی
2 سال پیش

سلام،یه خونه کلنگی خریدم و ازخریدار وکالتی خریدم،چقدر هزینه داره قطعی سند بزنم

علی اصغر درفکی
12 ماه پیش

من ملک رو وکالتی خریده ام ومیخوام که سند تک برگی بگیرم چگونه باید اقدام کنم

احمد
3 سال پیش

سلام خونه ی گرفتیم زمینش تفکیکی است ولی هنوز بعداز نوه ماهه سندش نیومده ایا این قدر وقت می بره

فرشید منصوری
3 سال پیش

استعلام کل ملاکهای ثبت نشده غیر منقول رو از کجا باید گرفت

مسعود
3 سال پیش

با سلام . کارگاهی با مدارک کامل از خواهرم خرداری کرده ام با معایعه نامه و وکالت بلاعزل پس از گذشت چند سال خواهر فوت شده . آیا دفتر خانه میتواند با استناد بر مدارک فوق ملک را بیام من زده و سند تک برگ بنامم صادر شود ؟ و اینکه ورثه ایشان میتوانند ادعایی مبنی بر مالکیت داشته باشند؟ لطفا راهنمائیم کنید ... با تشکر

کاربر مهمان
3 سال پیش

سلام خوبید بابا من سم همه از این خونه داده گفت خونه ماله تو الان امروز فردا میکنه سند اسمم نمیزنه چطوری نوشته کنم و خودش امضاء کند

کاربر میهمان
3 سال پیش

میخواهم خانه 60 متری را سندقطی بگیرم، باید چه کار کنم؟

نیکی
4 سال پیش

سلام، یه سوال داشتم. سند منزل ما به صورت وکالتی به اسم شوهرم هست. طی چه مراحلی میشه سند رو به اسم من بزنه؟ ممنونم اگر پاسخ دهید .

کاربر مهمان
2 سال پیش

امکان چنین کاری نیست

کاربر مهمان
2 سال پیش

در صورتی که عقلشو از دست داده باشه امکانش هست

مرتضی
4 سال پیش

با سلام. من میخوام یه زمین بخرم که سند 6 دانگ دارد، منگوله دار. طرف فروشنده گفت بریم محضر وکالت بزنیم. مگه نباید سند قطعی بزنه؟ و یا این که من این حق دارم که از سند عکس بگیرم؟ و چطوری استعلام صحت زمینو در بیارم؟

عبدالحسین فتوحی
4 سال پیش

میخواهم بدانم سند ملک پذیرم، به نام وراث خورده یا نه.

کاربر مهمان
3 سال پیش

اظهارنامه ب وراث بزنید، ج ندادن، انحصا ورثه بگیرید، معلوم میشه، از ثبت محلی م استعلام بگیرید، اگ مشخصات ملک دارید

کامران مهرپور
4 سال پیش

بنده یه مشتری برای زمین کشاورزی داشتم، ایشون برای اینکه بتونه به این ملک مراجعه کنه و تحقیق کنه راجع به ملک، یک وکالت بلاعزل از بنده گرفت. بعد از دو هفته اومد و قولنامه را در بنگاه املاکی خودشون نوشتیم. در قولنامه شرط گذاشتم که چنانچه تا فلان تاریخ ثمن مورد معامله را پرداخت نکنند، معامله به صورت یکطرفه فسخ میشود و خریدار حق هیچگونه اعتراضی ندارد. خریداران دو نفر بودن؛ یک نفر حاضر و یکی دیگه غایب. بنده امضا کردم و اثر انگشت هم زدم و قرار شد که نفر دوم خریداران هم که امضا کرد، یک برگه از قولنامه را به من هم بدهند. بعد از آن نه یک ریال پول به بنده دادن و نه یک برگ قولنامه. سند هم به نام خودشون زدن. چون سند به نام من نبود و به نام شریکدار من بود. با این توضیحات آیا من میتونم شاکی باشم؟ تکلیف این معامله چه میشود؟ آیا درسته یا باطله؟

حسین
3 ماه پیش

با سلام دوست عزیز شما فرمودید سند به نام من نبود پس چطور وکالت از شما گرفتن از همه مهم تر شما بابت خریدارن اگه مبلغ بالا باشه فیش پول واریز به حساب شما یا شریک را باید ثابت کن و برداشت پول از حساب خودش ثابت کن از هر دو جهت و در دادگاه دروغ بگن با دست به قرآن روبه رو بشه امکان دار حقیقت موضوع بگن

حسین صادقی
2 سال پیش

چوب خدا بی صداست بشین ببین چجوری خدا دما از روزگارش در بیاره خدا خیر نبینه به حق ابلفظل دلم کباب شد برات انشالله خدا بهت برش گردونه مال حلال بر میگرده به صاحبش

امیر
4 سال پیش

برای تحقیق و تفحص، بهش وکالت دادی؟ خب از همون اول معلوم بود که میره پشت سرش رو هم نگاه نمیکنه و این شما هستید که باید بدوید دنبال اون.

فرهاد آذیش
4 سال پیش

سلام کامران عزیز. پیشنهاد میکنم سوال خودت رو در صفحه‌ی «پرسش و پاسخ سایت 2نبش» بپرسی تا از نظر مشاورین املاک باتجربه و متخصص هم مطلع بشی.

فواد فتحی
5 سال پیش

سلام. من به آپارتمان سال 84 خریدم. سندش منگوله داره و نقل و انتقال در اون ثبت شده. از طرفی در رهن شرکت نفت هم هست چون وام گرفتم، ملک تلفن هک ندارم که قبض تلفن ارائه بدم. الان میخوام سند تک برگ بگیرم براش. ممنون میشم راهنمایی کنید.

علی موسوی
5 سال پیش

بسیار عالی و پرمحتوا. با کارشناسان با تجربه...

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.