بزرگترین خانه در ایران

تیم 2نبش
دیروز
بزرگترین خانه در ایران

بزرگترین خانه تهران کجاست

آیا تا به حال به «خرید خانه در تهران» فکر کرده اید؟ کاخ ثابت پاسال که با نام های «کاخ ورسای ایران یا قصر سنگی» نیز معروف است، در دوره‌ی پهلوی ساخته شده و گفته میشود با دوران نخست‌وزیری هویدا هم رده است. این کاخ به واسطه‌ وسعت 11 هزار و 543 متر مربعی اش (بیش از 1 هکتار)، به عنوان بزرگترین خانه تهران لقب گرفته است! آن هم در یکی از گرانترین «محله های شهر تهران» و در خیابان جردن.

معماری و ارزش کاخ ثابت پاسال

معماری‌ این خانه از قصر «پتی تریانو» یکی از کاخ های جانبی ورسای در فرانسه کپی برداری شده و اشیاء به کار رفته در آن بسیار ارزشمند است، به حدی که قبل از انقلاب اسلامی به روایتی این بنا حدود 15 میلیون دلار قیمت گذاری شده بود! خانه ای که هر چند پس از انقلاب بنا بر اطلاعات درج شده در منابع تاریخی، اتفاقات تاریخی زیادی در آن رخ داده است، اما مشخص نیست که چرا در طول سال های گذشته این بنا را نشناخته اند.

دکوراسیون این خانه را همان دکوراتوری انجام داده، که مسئول تدارکات چادرهای سلطنتی در تخت جمشید بوده است. تصویر زیر نمایی از این کاخ میباشد.

 

حبیب الله ثابت، صاحب کاخ ثابت پاسال

در ابتدا صاحب این کاخ حبیب الله ثابت، معروف به «ثابت پاسال» بوده است اما پس از انقلاب اسلامی این کاخ مصادره شده است. حبیب الله ثابت به حدی پولدار بوده است که در زمان زندگی اش او را صاحب «10 درصدِ همه چیزِ ایران» میدانسته اند! از دارایی های او میتوان به شرکت فیروز، شرکت ایران فلکس، رادیو و تلویزیون ایران، بانک توسعه صنعت و معدن ایران، پپسی کولا در ایران (زمزم)، ایران سیلندر، شرکت جانسون اند.

 

جانسون، جنرال تایر و رابر، اتو لایت، سیکاب، شرکت چوب پنبه، بانک ایران و خاورمیانه، بانک ایرانیان، شرکت تولید و تصفیه روغن اسو، بانک ایران و انگلیس، هواپیماهای بیچکرافت، ریش تراش فیلیپس، لیفتراک، چندین کارخانه قند و در نهایت صاحب کاخ ثابت نام برد.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
1 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
محمدرضا لشگرنویس
مشاورین املاک لشگرنویس
9 سال پیش

کاش بهش برسن

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.