برج میلاد تهران ششمین برج بلند مخابراتی جهان

مدیر 2نبش
9 ماه پیش
برج میلاد، بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان

برج میلاد

برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند نامتکی جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازه رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد. برج میلاد به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید. برخی بر این باورند که این برج روی سامانه گسل شهرک قدس ساخته شده است.

کلنگ ساخت این برج در دی ماه ۱۳۷۶ پس از سه سال مطالعات شناخت و امکان‌سنجی با نام یادمان (مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران) بر زمین‌خورد و در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت یکصدمین زادروز امام خمینی، با نام برج میلاد تغییر یافت. ساخت این برج ۱۱ سال به درازا انجامید. در ۸ سال نخست تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل شده بود، اما با سرعت بخشیدن به پروژه توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ۶۰ درصد بعدی در ۳۰ ماه ساخته شد. برج میلاد سرانجام پس از ۱۱ سال و در روز ۱۶ مهر با شعار «آسمان نزدیک است» گشایش یافت.

برج میلاد، میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۶۲ هکتار واقع در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر (گیشا) در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد. از نظر مختصات جغرافیایی، سازه برج در ۵۱ درجه، ۲۲ دقیقه و ۳۲ ثانیه طول شرقی و ۳۵ درجه، ۴۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه عرض شمالی قرار گرفته‌است. این محل پس از بررسی و مطالعه ۲۱ نقطه و انتخاب ۱۷ نقطه از مختلف شهر تهران توسط یک گروه شامل تیم شهرسازی، تیم مطالعات تلویزیون، مخابرات، راه و ساختمان، اقتصادی، معماری، هواشناسی، تیم مطالعات ترافیک و تیم ژئوتکنیک برگزیده شده است.

برج میلاد با هدف احداث سازه‌ای به یاد ماندنی و به عنوان نمادی برای شهر تهران و به منظور رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده‌است. کارکردهای عمده این برج به شرح زیر است:

- ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بدون سیم
- ایجاد زیرساخت مناسب برای سیستم‌های جدید تلویزیونی
- بهینه‌سازی پوشش رادیو و تلویزیونی
- کاربری‌های هواشناسی و کنترل ترافیک
- گسترش و بهینه‌سازی پوشش شبکه‌های بی‌سیم و پی‌جو
- ایجاد جاذبه گردشگری و بهره‌مندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی، رستوران گردان، رستوران ویژه، سکوی دید باز و بسته، رواق‌های هنری، گنبد آسمان، موزه مشاهیر ایران، موزه سکه، فوت کرت، واحدهای تجاری، فضاهای نمایشگاهی در ساختمان برج و امکاناتی چون مرکز همایش‌های بین‌المللی با ۱۵ سالن مختلف، پارک دولفین‌ها، پیست دوچرخه سواری، پینت بال، سینمای شش بعدی، سینما، لیزریم، رستوران سنتی، رستوران محیطی و ...

برج میلاد از دیدگاه بلندی، ششمین برج مخابراتی بلند جهان است. ۷ برج مخابراتی بلند جهان به ترتیب زیر می‌باشد:

- توکیو اسکای تری در توکیو، ژاپن
- آسمان‌خراش کنتون در گوانگ‌ژو، چین
- آسمان‌خراش سی‌ان در تورنتو، کانادا
- آسمان‌خراش اوستانکینو در مسکو، روسیه
- برج ارینتال پیرل در شانگهای، چین
- برج میلاد در تهران، ایران
- برج کوالالامپور در کوالالامپور، مالزی

ساختمان پای برج - لابی

ساختمان پای برج در ۶ طبقه و مساحت ۱۷ هزار متر مربع بنا شده و طبقه همکف لابی به ورودی و پذیرش بازدید کنندگان اختصاص یافته است. سقف بتنی یکپارچه قوسی شکل و منحصر به فرد این ساختمان از برجسته ترین کارهای بتنی معماری معاصر محسوب می شود،. طرح روی این سقف نقش هندسی یک گره ایرانی است. ۶ پله برقی نصب شده در لابی برج ظرفیت جابجایی ۹۰۰۰ نفردر ساعت را دارد و ۴ دستگاه آسانسور با ظرفیت ۲۱ نفر نیز در لابی برج نصب شده است.

در طبقات اول تا سوم، ۸۳ واحد تجاری، رستوران غذاهای بین المللی، تریا و همچنین نمایشگاهی با وسعت ۲۰۰ متر مربع پیش بینی شده است، طبقات اول و دوم زیر همکف شامل فضای اداری، بهره برداری، تأسیسات، مانیتورینگ و مرکز داده ها است. از دیگر ویژگی های این سازه نحوه اجرای پایه های X شکل و بام قوسی آن به همراه استفاده از یک نوع بتن به جای سنگ در نمای بیرونی ساختمان لابی می باشد. محل پذیرش مهمانان، کنترل های امنیتی، بلیط و کارت ورود، فضای انتظار، نمایش فیلم و معرفی ماکت مجموعه، ورودی آسانسورهای پرسرعت، بانک و دستگاهای خودپرداز نیز در این طبقه از لابی مستقر می باشد. اثر هنری زیبایی با عنوان لیلی و مجنون بر زیبایی های این طبقه افزوده است.

بدنه و سازه راس برج میلاد

شکل کلی بدنه یک هشت ضلعی مرکزی با تعدادی دیوار داخلی و چهار باله ذوزنقه ای شکل است. بدنه اصلی از روی فونداسیون (تراز صفر) آغاز شده و تا تراز ۳۱۵ ادامه می یابد. شفت برج یک سازه بتنی می باشد که در ۳ ضلع این شفت ۶ دستگاه آسانسور با سرعت ۷ متر بر ثانیه بازدید کنندگان را در کمتر از ۵۰ ثانیه به راس برج منتقل می کنند و در ضلع چهارم ۱۸۶۸ پله های فرار نصب شده است.

بدنه اصلی برج کاربری عمومی ندارد و فقط محل عبور تاسیسات و آسانسور های پر سرعت برج است. اصلی ترین بخش بهره برداری برج که پیرامون شفت بتنی در ۱۲ طبقه و سطح زیربنایی تقریبی ۱۲ هزار متر مربع به وزن ۲۱۰۰ تن بنا شده است. ساختمان رأس برج میلاد یکی از بزرگترین ساختمان رأس، در برج های مخابراتی دنیا محسوب می شود.  بجز ۶ دستگاه آسانسور های سریع بدنه اصلی برج ۲ دستگاه آسانسور با ظرفیت ۱۰ نفر در هسته مرکزی ساختمان راس نصب شده است

موزه شهرداری

موزه شهرداری برج میلاد تهران واقع در سکوی دید بسته در طبقه چهارم سازه راس با امکان دید به پایین برج قرار گرفته است. بهای بلیط بازدید از این طبقه و سکوی دید باز ۱۴۰۰۰ تومان می باشد که می توان از طریق مراجعه حضوری و یا سامانه پرداخت اینترنتی مجموعه تهیه نمود.

تریای برج میلاد تهران

تریای برج میلاد تهران فضای دلنشین با چشم انداز کم نظیر فراغت گاه یک فنجان چای گرم بر بلندای شهر تهران است.

موزه مشاهیر

طبقه پنجم راس برج محلی زیبا به منظور عرضه و نمایش آثار ارزشمند تجسمی هنرمندان است. .هدف مدیران مجموعه ایجاد فضایی ویژه  با بهره گیری از امکانات مجموعه برج میلاد تهران برای عرضه این آثار به علاقمندان میباشد.

رستوران گردان

مقام اول بزرگترین رستوران گردان جهان در ارتفاع ۲۷۶ متری متعلق به برج میلاد تهران است این رستوران در طبقه ششم راس برج با ظرفیت ۳۰۰ نفر فضایی دلنشین است که اثری از شاهنامه فردوسی بر زیبایی این رستوان افزوده است . این رستوران از دو فضای ثابت و متحرک تشکیل شده است و یک دور در ساعت به حول قسمت ثابت رستوران گردش می نماید و دید ۳۶۰ درجه را برای میهمانان رستوران فراهم می نماید.به منظور رعایت شرایط ایمنی ، غذاها در رستوران مرکزی مجموعه که در ضلع غربی برج قرار گرفته طبخ و به وسیله آسانسور های مخصوص به رستوران منتقل و با استفاده امکانات سرو و نگهداری پیشرفته رستوران گردان در اختیار میهمانان قرار میگیرد. منوی غذای رستوران شامل بوفه آزاد انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و محلی به‌همراه انواع سالاد، نوشیدنی‌ها و مخلفات دیگر است. اجرای موسیقی پیانو هر شب و ظهر های پنجشنبه و جمعه میباشد.

وعده صبحانه:

"قیمت: 59,950 تومان" | روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیل از ساعت 7:30 الی 10:00 به صورت بوفه باز (شامل انواع صبحانه گرم و سرد و املت استیشن به صورت زنده).  

وعده ناهار (همه روزه به غیر از روزهای جمعه و تعطیل):

"قیمت :107,900 تومان" | از ساعت 12:30 الی 15:30 به صورت انتخابی (آلاکارد) 1. بشقاب ایرانی 2. بشقاب کباب ایرانی 3. بشقاب پرندگان 4. بشقاب استیک 5. بشقاب دریایی 6. بشقاب ویژه رستوران گردان بوده و در کنار آن انواع سالاد و نوشیدنی به صورت بوفه آزاد می باشد. 

وعده ناهار (در روزهای جمعه و تعطیل):

"قیمت: 145 هزار تومان" | به صورت بوفه آزاد میباشد. (مانند وعده شام). 

وعده شام:

"قیمت : 145 هزار تومان" | همه روزه از ساعت 19:30 الی 23 به صورت بوفه آزاد شامل (انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، اردور گرم و سرد، سالاد بار، انواع دسر و نوشیدنی). 
ساعت کار گیشه جهت تهیه بلیط: صبحانه: 9:30 - 7:00    /    ناهار: 14:30 - 12:30    /    شام: (زمستان): 21:30 - 19:00
مهمانان گرامی می بایست جهت استفاده از این رستوران از ۴۸ ساعت قبل نسبت به‌ رزرو اقدام نمایند.

سکوی دید باز

بزرگترین قطر در سازه راس برج میلاد در طبقه هفتم در تراز ۲۸۰ متری  با زیربنایی در حدود ۳۰۰۰ متر واقع شده است . استفاده از سکوی دید باز این طبقه تجربه بی نظیری است . از این سکو می توان به طور کامل شهر تهران و محوطه اطراف برج را از ارتفاع دید،  موزه تهران برج در این طبقه می باشد.

رستوران ویژه برج میلاد تهران

در طبقه دهم سازه راس برج رستوران ویژه در ارتفاع ۲۹۲ متری به مساحت ۱۱۰۰ متر مربع با ظرفیت بیش از ۱۰۰ نفر جهت میهمانی های رسمی طراحی شده است این رستوران مجهز به امکانات پیشرفته سرو و نگهداری غذا می باشد. یکی از سکوهای دید باز برج در این طبقه قراردارد ، در طراحی معماری داخلی این رستوران از پوشش چوب استفاده شده است که زیبایی خاصی به فضا بخشیده است .

گنبد آسمان

آخرین طبقه عمومی برج، گنبدی شیشه ای به ارتفاع ۱۳ متر می باشد. بر روی دیوار هشت ضلعی مرکزی این طبقه کار هنری اجرا و نصب شده است که جلوه خاصی به این طبقه داده است . این اثر هنری بر پایه  مجموعه ای از نمادها ، اسطوره هاو روایت های کهن ایران زمین شکل گرفته و بازگو کننده سیر تکاملی فرهنگ و تمدن نه هزار ساله ایرانیان از دوران امپراطوری بزرگ ایران، دوران شکوهمند اسلامی تا زمان کنونی است. اندیشه اولیه طراحی این اثر، برخواسته از نشانه های جاودان تمدن بشری ناظر بر چهار عنصر اصلی آفرینش : آب، باد، خاک، آتش و نیز مفاهیم بنیادینی همچون زندگی، مرگ، عشق، عدالت، مبارزه و صلح است.
چهار دیواره اصلی اثر، هریک الهام گرفته از نقش مایه های گوناگونی است مرتبط با یکی از نشانه های چهارگانه که در آمیزش با دنیای پررمز و راز هندسه، ریاضیات و نجوم قرار گرفته است. این نقش ها پیوسته الهام بخش هنر و معماری ایران در دوران گوناگونی بوده که با تفکر ایرانی- اسلامی در نمونه های درخشان میراث فرهنگی و هنری این سرزمین تجلی یافته است.

دکل آنتن

دکل آنتن برج میلاد سازه ای فولادی با ارتفاع ۱۲۰ متر است که در پایین ترین قسمت، یک ۱۶ ضلعی به قطر به قطر ۶ متر و در بالاترین قسمت به یک مربع ۶۰ سانتیمتری تبدیل می شود و از۳۶۰،۰۰۰ قطعه فولاد ، پیچ و مهره ساخته شده  و وزن تقریبی آن ۳۵۰ تن است .در داخل دکل آنتن یک آسانسور ۲ نفره نصب شده و کاربران تخصصی را تا ارتفاع ۷۰ متری منتقل می نماید. دسترسی به دیگر قسمت های دکل آنتن از طریق پله های استخری می باشد.
دکل در ۴ قسمت طراحی و ساخته شده است که قسمت زیرین، محل نصب آنتن های مخابراتی کاربران عمومی و سه قسمت فوقانی به آنتن تلویزیونی آنالوگ و دیجیتال اختصاص داده شده است.

برج های لوکس تهران

از برج های لوکس تهران میتوان به «برج قصر چناران»، «برج آلتون کورت»، «برج رولکس فرمانیه تهران»، «برج روما رزیدنس (کامرانیه)» و چندین برج دیگر اشاره کرد.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.