بتن شفاف و گذر نور از نمای ساختمان بتنی

عادل مقدم
8 سال پیش
بتن شفاف و گذر نور از نمای ساختمان بتنی

پایه و اساس شکل دادن به هر ایده ای مواد و مصالح است که تأثیر فوق العاده ای در طراحی دارد. در واقع مصالح مختلف علاوه بر ویژگی های فیزیکی متفاوت، حس های مختلفی هم القا می کنند. مثلا یک دیوار آجری را با یک دیوار بتنی مقایسه کنید. این دو نمایانگر دو حس کاملا متفاوت هستند. یکی سنتی، دیگری مدرن. یکی گرم، دیگری سرد. یکی الگو وار، دیگری صاف و یکدست. اما در دنیای امروز هر متریالی می تواند شکل های گوناگونی به خود گیرد و برای کاربردهای گوناگون تعریف شود.

بتن که ما آن را با ظاهر خشک، بی روح، خشن و غیر قابل نفوذ می شناسیم، اکنون چهره ی دیگری از خود را رو کرده است که شما را حیرت زده می کند. آن بتن سخت اکنون همچون شیشه ای نیمه شفاف نور را از خود عبور می دهد و معماری و دکوراسیون داخلی فضا را متحول می کند. ما می خواهیم در این مطلب نسل جدیدی از بتن با نام بتن شفاف یا بتن انتقال دهنده ی نور را به شما معرفی کنیم که مطمئنیم مورد توجه تان قرار می گیرد. با ما همراه باشید.

بتن شفاف به بتنی اطلاق می شود که با بهره گیری از فیبرهای نوری امکان انتقال نور را از یک سمت به سمت دیگر فراهم می کند. این محصول در سال ۲۰۰۱ توسط یک معمار مجارستانی به نام «آرون لاسونسزی» اختراع شد و به ثبت رسید.  این معمار زمانی که در سن ۲۷ سالگی در کالج سلطنتی هنر های زیبای استکهلم مشغول به تحصیل بود، این ایده را بیان کرد و در سال ۲۰۰۴ شرکت خود را با نام «لایتراکن» تاسیس کرد و با توجه به نیاز و تمایل جامعه ی امروز به استفاده از مصالح جدید ساختمانی، از سال ۲۰۰۶ با شرکت های بزرگ صنعتی به توافق رسید. این محصول با ترکیب ۹۶% بتن معمولی و ۴% فیبرهای نوری محصولی منحصر به فرد را برای هزاره ی جدید به ارمغان آورده است.

فیبر نوری در ساختار بتن شفاف

فیبرهای نوری فیبرهایی هستند که معمولا از پلاستیک یا شیشه برای انتقال نور ساخته می شوند. این فیبرها رشته های قابل انعطافی به ضخامت قطر موی انسان می باشند. با استفاده از این تکنولوژی مقدار زیادی از اطلاعات می تواند در فواصل طولانی انتقال یابد.

تولید بتن شفاف

بتن شفاف یک محصول با فیبرهای نوری (لوله های نور قابل انعطاف) می باشد که از داخل پانل ها و بلوک های بتنی پیش ساخته عبور کرده تا نور را از یک طرف به طرف دیگر منتقل سازد. رنگ ها و نورها به طور قابل ملاحظه ای از یک سمت به سمت دیگر ثابت می ماند. فیبرهای نوری مورد استفاده در این بتن می توانند نور را تا ۱۵ متر به طور قابل ملاحظه ای بدون تاثیر مهم بر قابلیت های ساختاری بتن انتقال دهند.

در ابتدا یک لایه ی نازک بتن در قالب باریک و دراز ریخته می شود، سپس یک لایه از فیبرهای نوری در امتداد طول قالب قرار داده می شوند و در نهایت در طول های مشخص و تعیین شده قطعات مورد نظر استخراج می شوند. این بتن با هزاران فیبر نوری شفاف جاسازی می شود که تنها بخش کوچکی از حجم کل بلوک را تشکیل می دهند و به طور تقریبی این حجم تنها ۴ درصد از حجم بتن موردنظر است. الیاف های مذکور پس از قرارگیری در داخل مخلوط بتن به دلیل اندازه ی آنها تبدیل به یک جزء ساختاری شبیه به سنگدانه های متداول می شوند، بنابراین ظاهر بتن همگن حفظ می شود

موارد کاربرد بتن شفاف در معماری و دکوراسیون داخلی

دیوار

به عنوان متداول ترین حالت ممکن، این بلوک می تواند در ساختن دیوار ها مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب هر دو سمت و همچنین ضخامت این متریال جدید قابل مشاهده خواهد بود. این متریال می تواند برای دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد که استحکام سطح در این مورد بسیار مهم است. به خاطر استحکام زیاد این ماده، می توان از آن برای ساختن دیوارهای باربر هم استفاده کرد.

کفپوش   

یکی از جذاب ترین کاربرد ها، استفاده از بتن شفاف در پوشش کف ها و درخشش آن از پایین است. در طول روز این کف پوش از جنس بتن معمولی به نظر می رسد و در هنگام غروب آفتاب، بلوک های کف در رنگهای منعکس شده از نور غروب، شروع به درخشش می کنند.

طراحی داخلی

از این نوع بتن عبور دهنده نور می توان برای دیوار ها در طراحی داخلی استفاده کرد. به صورتی که بتن از پشت نورپردازی شده باشد. همچنین می توان از نورهای رنگی متنوع برای ایجاد حس فضایی مورد نظر استفاده کرد. در طراحی مبلمان و لوازم دکوری نیز می توان از بتن شفاف به زیبایی استفاده کرد.

بلوک ها   

مسلح کردن بلوک بتنی عبور دهنده نور: در صورت نیاز به مسلح کردن این بتن، شیار هایی در داخل آن تعبیه می شود. در حین ساختن دیوار ها، میلگرد ها به صورت عمودی یا افقی در این شیارها قرار می گیرد و فیبرهای اپتیکی (نوری) به خاطر خاصیت انعطاف پذیری خود در اطراف میلگردها جمع می شوند و به این ترتیب میلگردها دیده نمی شوند.

منبع : چیدانه

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
2 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
کاربر میهمان
4 سال پیش

عالی.

محمدرضا لشگرنویس
مشاورین املاک لشگرنویس
8 سال پیش

بسیار عالی

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.