کمک به رفع آلودگی هوا با طراحی روف گاردن

تیم 2نبش
12 ماه پیش
کمک به رفع آلودگی هوا با طراحی روف گاردن

با توجه به پیشرفت شهر نشینی و حضور برج ها و ساختمان های بلند  فضاهای قابل دسترسی برای محوطه سازی به شدت کم شده و تعداد کسانی که ساعت آزاد خودشون رو تو حیاط و کنار حوض و باغچه مورد علاقشون میگذرونن به سرعت رو به کاهشه وبرای مردم آپارتمان نشین تنها جایی که بتونن این فضا رو داشته باشن پارک هاست. طراحان داخلی به این فکر افتادن این فاصله رو برای آپارتمان نشین ها کم کنن و طراحی روف گاردن ها یا همون پشت بام سبز ( بام باغ ) متولد شد .


روف گاردن چیست ؟

 روف گاردن یا بام باغ همون طور که از اسمش پیداست پشت بامیه که باغچه ، حوض و آلاچیق داره و مثل یک حیاط معلق تو آسمونه که ساکنین ساختمون می تونن اوقات فراغتشون رو اونجا بگذرونن. 


مزایای زیست محیطی

 از بزرگترین دستاوردهای روف گاردن رفع آلودگی هوا با فضای سبز ایجاد شدست و همینطور جلوگیری از حرکت ذرات گرد و غبار در هوا و تصفیه هوا. علاوه بر این باعث محافظت بام در برابر اشعه خورشید می شه که خود عامل کنترل دمای ساختمون تو زمستون و تابستون خواهد بود و ما می تونیم به راحتی آب بارون رو کنترل و استفاده کنیم .



بهترین زمان اجرا

 روف گاردن رو در هر مرحله ای میشه اجرا کرد هم در ساختمون های در حال اجرا و هم در ساختمون های ساخته شده . در ساختمون های در حال ساخت بهترین زمان اجرا مرحله سفت کاری هست ،چون که تقویت های لازم در طبقه آخر به راحتی انجام میشه همینطور شیب بندی و لوله کشی مطابق با شرایط روف گاردن ایجاد میشه و دیگه هزینه تخریب و حمل مصالح هم نداره بنابراین بهترین زمان ،وقتیه که ساختمون در حال ساخته.

انتخاب مصالح و زه کشی بستر  در اجرای روف گاردن و همینطور ترمووود برای استفاده در کف و نما مسائل تخصصی و فنی هستن که در این مطلب بررسی نمی کنیم.


قوانین

برای گسترش بام سبز شهرداری ها نه تنها ممانعتی ندارن بلکه برای گسترش فضای سبز تشویق هم می کنن ، به عنوان مثال شهرداری تبریز و شیراز برای شروع و تشویق به این موضوع از ساختمون خود شهرداری شروع کردن. (عکس زیر شهرداری تبریز هست )


گیاهان روف گاردن

گیاهان متعددی برای روف گاردن واجد شرایط هستند، مثل گیاهان یکساله (گل گچ دوست) گونه های چند ساله علفی ( رسولیا ، ساق عروسی ) خزه ها، گلسنگه،سدومها، پیازها و ژئوفیتها.

به طور کلی فاکتورهای زیادی تو انتخاب گیاه روی بام موثره، مثل : گیاهان آفتاب پسند و سایه پسند ، نوع ریشه گیاه (دائمی، فصلی) ، عملکرد گیاه در مقابل حشرات ، عملکرد گیاه در مقابل فرسایش خاک ، کاربرد حجمی گیاه (از نظر سایه‌اندازی، بادگیری، جلوگیری از صدا، تولید اکسیژن، رایحه)


انواع روف گاردن 

روف گاردن ها رو بر اساس سیستم اجرایی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌کنن :

 - سیستم گسترده

- سیستم متمرکز  

- سیستم مدولار یا جعبه گیاه  

- سیستم ترکیبی



در نتیجه اگر از این فضای بلا استفاده و گمشده تو ساختمون استفاده کنیم ،با هزینه ای  کم علاوه بر اینکه  10 درصد به ارزش کل ساختمون اضافه میشه، معماری ساختمون رو کاملا ارتقا میده و چهره شهر رو هم زیبا میکنه.

اگه در حال حاضر نمی تونین همچینین سیستمی رو روی پشت بومتون پیاده کنین با چندتا گلدون خوشگل و میز وصندلی هم مثل تصویر پایین میشه شروع کرد! 

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.