روش‌های گرفتن سند برای زمین‌های خارج از بافت چیست؟

مهرانگیز مجاوری سماک
12 ماه پیش
گرفتن سند برای زمین‌های خارج از بافت

گرفتن سند برای زمین‌ خارج از بافت به این بستگی دارد که این زمین‌ خارج از بافت توسط طرح هادی به زمین‌های بافت منطقه الحاق شوند. اما شرایطی هم وجود دارد که بدون پیوستن زمین به طرح هادی می‌توانید برای زمین خارج از بافت سند و مجوز ساخت‌وساز دریافت کنید. با ادامه متن و یادگیری روش‌های گرفتن سند برای زمین‌های خارج از بافت با ما همراه باشید.

روش‌های گرفتن سند برای زمین‌های خارج از بافت چیست؟

به‌ طورکلی زمین‌ها سه نوع هستند داخل بافت، خارج از بافت و یا نزدیک بافت. زمین‌های خارج از بافت دارای قیمت پایین‌تر هستند و معمولاً این زمین‌ها بدون سند هستند.

اولین راه برای گرفتن سند در مورد زمین‌های خارج از بافت این است که اجازه دهید زمان بگذرد و زمین خارج از بافت به‌ وسیله طرح هادی جزو بافت شود پس از آن شما می‌توانید به‌راحتی برای زمین خود سند شش‌دانگ و مجوز ساخت‌وساز بگیرید. اما این روش ممکن است سال‌های زیادی طول بکشد.

راه دوم این است که اگر زمین شما شرایط پیوستن به طرح هادی را دارد کارهای الحاق زمین به بافت را انجام دهید و برای زمین خود مجوز ساخت‌وساز و سند دریافت کنید.

طرح هادی چیست؟

در طرح هادی کاربری زمین مشخص می‌گردد و به بنیاد مسکن استان ارسال می‌شود این طرح عموماً در روستاها و شهرهای کوچک چند هزارنفری که بودجه لازم برای طرح جامع را ندارند اجرا می‌شود تا به عمران و آبادانی این مناطق کمک شود؛  طرح هادی عموماً هر 5 سال یک بار اجرا می‌شود.

چه قوانینی در مورد زمین‌های خارج از بافت وجود دارد؟

  1. ساخت و ساز در زمین‌های خارج از بافت بدون داشتن مجوز قانونی و طی مراحل ممنوع است.
  2. در صورت ساخت و ساز بدون مجوز در زمین‌های خارج از بافت، شهرداری می‌تواند دستور تخریب ملک را صادر کند.
  3. در برخی موارد با گسترش زمین‌های بافت منطقه و نزدیک شدن به زمین خارج از بافت می‌توان مجوز الحاق به بافت دریافت کرد.

مراحل گرفتن مجوز ساخت‌وساز برای زمین‌های خارج از بافت

  1. اگر زمینی دارید که خارج از بافت شهری یا روستایی قرار دارد، باید برای انجام فعالیت در این زمین‌ها مجوز دریافت کنید.
  2. سند زمین باید همه مراحل قانونی را طی کند و دارای اعتبار باشد.
  3. برای گرفتن مجوز ساخت‌وساز در مورد زمین‌های خارج از بافت باید نقشه‌ای از وضعیت زمین داشته باشید که این کار باید به‌وسیله شهرداری انجام شود.
  4. اگر ملک قرار است برای پروژه‌های تولیدی یا پروژه‌های ساخت‌وساز مورد استفاده قرار گیرد باید بعد از گرفتن مجوز، طرح شما زیر‌ساخت‌های موردنظر را ارائه دهد.

الحاق زمین به بافت چه شرایطی دارد؟

زمین‌های که نزدیک بافت هستند شرایط بسیار راحتی برای الحاق به بافت و گرفتن مجوز ساخت‌وساز را دارند. زمین‌های که یکی از دو شرط زیر را دارند به‌ راحتی می‌توانند الحاق به بافت و مجوز ساخت‌وساز را دریافت کنند.

  1. زمین‌های که بسیار نزدیک به بافت هستند برای مثال فاصلهٔ 50 تا 100 متری دارند به راحتی می‌توانند مجوز الحاق به بافت و ساخت و ساز را دریافت کنند.
  2. زمین‌هایی که از اداره منابع طبیعی، اداره آب، اداره محیط‌ زیست، جهاد کشاورزی، اداره برق و اداره گاز مجوزی مبنی بر بلامانع‌ بودن ساخت‌وساز دریافت کنند، به‌راحتی مجوز الحاق به بافت را دریافت می‌کنند.

با وجود یکی از دو شرط بالا به‌ راحتی می‌توانید برای زمین خود مجوز ساخت‌ و ساز دریافت کنید و آن را به طرح هادی الحاق کنید. همچنین در روستا نیز با وجود این شرایط می‌توانید زمین را به طرح هادی الحاق کرده و از آن برای ساخت ویلا و خانه‌باغ استفاده کنید. اما در مورد روستاها باید علاوه بر دریافت مجوز‌های ذکر شده مبلغی هم به دهیار روستا پرداخت شود که دهیار این مبالغ را برای عمران و آبادانی روستا صرف می‌کند.

 

تنها نکته مهمی که در مورد الحاق زمین به طرح هادی روستا وجود دارد این است که این زمین‌ها اکثراٌ دارای کاربری کشاورزی هستند و برای تغییر کاربری این زمین‌ها لازم است که به اداره جهاد کشاورزی و در صورت لزوم به اداره راه و ساختمان مدارک کتبی و نقشه ارائه دهید و دلیل ضروری برای تغییر کاربری آن بیان کنید.

نحوه گرفتن سند برای زمین کشاورزی

افرادی که دارای زمین کشاورزی هستند و به دنبال اخذ مجوز برای زمین کشاورزی خود هستند باید به نکاتی که در ادامه ذکر شده است دقت کنند:

  • کسی که می‌خواهد برای زمین کشاورزی خود سند دریافت کند باید دارای بنجاق مالکیت به نام خود، و یا سند مالکیت مادر داشته باشد.
  • هنگام مراجعه برای دریافت سند باید اصل و کپی کارت ملی را همراه داشته باشد.
  • اصل و کپی همه قولنامه‌های زمین را همراه داشته باشید.
  • مشخصات کسی که زمین کشاورزی را از او خریداری کرده‌اید باید در سامانه اداره اسناد و املاک به‌عنوان مالک زمین وجود داشته باشد.
  • فایل مختصات ملکی
  • همراه‌ ‌داشتن نقشه هوایی یا نقشه Utm
  • کپی از اولین قولنامه‌ها و سندهای اراضی کشاورزی
  • پرداخت هزینه برای دریافت سند زمین کشاورزی
  • قولنامه‌ای که در آنجا نام شما به‌ عنوان خریدار ثبت شده باشد باید حتماٌ همراه خود داشته باشید.
  • درصورتی‌که مالک در مراحل بالا وجود نداشته باشد، باید حتماً وکالت‌نامه به نام شخص متقاضی صادر کرده باشد.

نحوه گرفتن سند برای زمین کشاورزی ارثی

اولین قدم در تقسیم‌ کردن زمین کشاورزی بین وراث ارائه لیستی از دارایی‌های منقول و غیرمنقول به اداره دارایی است. پس از تقسیم زمین‌های کشاورزی بین بستگان درجه اول برای انحصار وراثت باید مدارک زیر موجود باشد:

  • شناسنامه فرد فوت شده
  • اصل مدارک شناسایی وارث زمین
  • درصورت وجود وصیت‌نامه همراه‌ داشتن وصیت‌نامه لازم است
  • مرحله بعد گرفتن استشهاد و ارائه آن مبنی بر انحصاروراثت

مراحل گرفتن سند برای وراث

  • تقاضانامه برای صدور سند به‌ اندازه سهم‌الارث
  • گواهی انحصار وراثت
  • ارائه اصل سند مالکیت
  • ذکر مشخصات کامل وارث
  • ارائه مدارک تشخیص هویت وارث
  • مراجعه به مراجع قضایی و ارائه‌ دادن دادخواست

سؤالات متداول در مورد الحاق زمین به بافت

س) گرفتن سند برای زمینی که خریداری شده است ولی سند ندارد چگونه است؟

باید هنگامی که برای زمین‌های این منطقه سند صادر می‌شود برای گرفتن سند به دادگاه مراجعه کنید.

س) سند گرفتن برای یک قطعه زمین که با وکالت محضری خریداری شده چه روالی دارد؟

مورد اول این است که صرفاٌ داشتن وکالت‌نامه دلیل خرید زمین نمی‌باشد و شما باید در این مورد مبایعه‌نامه داشته باشد. پس از این مرحله گرفتن سند به محتویات وکالت‌نامه بستگی دارد.

س) طرح هادی چیست؟

طرحی که در آن تغییر کاربری زمین‌ها از طریق کارشناسان بنیاد مسکن تنظیم می‌شود و هدف این طرح توسعه روستاها و شهرها است.

 

جمع بندی و نتیجه گیری:

اگر هدف شما از خرید زمین خارج از بافت سرمایه‌گذاری است الحاق این زمین‌ها به طرح هادی طولانی و دارای دوره‌های ۵ ساله است. اما با خرید زمین‌های نزدیک بافت سود بیشتری عایدتان خواهد شد و می‌توانید با الحاق زمین به بافت برای زمین هم مجوز ساخت‌وساز و هم کلیه امتیازات را دریافت کنید. در نهایت توجه کنید که

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
مهرانگیز مجاوری سماک هستم کارشناس ارشد هوش مصنوعی، با 20 سال تجربه و آموزش در علوم کامپیوتر، وارد دنیای طراحی وبسایت با وردپرس و گوگل سرچ کنسول شده، در دو سال اخیر به تولید محتوای سئو شده مشغولم.
1 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
احمد عباس شیرازی
9 ماه پیش

عالی بود ممنون

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.