حکم تخلیه خانه چیست (قوانین و مراحل اجرا)

مهرانگیز مجاوری سماک
9 ماه پیش
حکم تخلیه خانه چیست (قوانین و مراحل اجرا)

حکم تخلیه دستوری است که توسط دادگاه نسبت به مستأجر صادر می‌شود و مستأجر را وادار به تخلیه ملک می‌کند بندهای قانون تخلیه خانه در سال 1356 تصویب و در سال 1376 ویراش شد قراردادهای قبل از این تاریخ شامل قوانین سال 1356 می‌شوند. اجرای قانون حکم تخلیه خانه شرایط و الزاماتی دارد که موجر برای گرفتن حکم تخلیه باید از آن اطلاع داشته باشد در ادامه با قوانین و مراحل اجرای حکم تخلیه آشنا شوید.

حکم تخلیه خانه چیست؟ + قوانین و مراحل اجرای حکم تخلیه

چنانچه اجاره ملک قبل از سال 1376 صورت گرفته باشد قوانین مربوط به سال 1356 بر روی قرارداد اعمال می‌گردد اما برای قراردهای سال 1376 به بعد حکم تخلیه خانه در صورتی صادر می‌شود که مستاجر به بندهای قرارداد بین خود و موجر عمل نکرده باشد یا یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • نپرداختن اجاره‌ بها: در صورتی حکم تخلیه به دلیل نپرداختن اجاره‌بها صادر می‌شود که مستأجر 3 وعده یا بیشتر اجاره بهای مورد قرارداد را نپرداخته باشد.
  • انقضای مدت اجاره: درصورتی‌ که تاریخ انقضای قرارداد به پایان رسیده باشد و مستأجر نسبت به تخلیه ملک اقدام نکرده باشد موجر می‌تواند از دادگاه حکم تخلیه دریافت کند.
  • تخریب یا تغییر کاربری ملک توسط مستأجر: درصورتی‌ که مستأجر بدون اطلاع موجر نسبت به تخریب یا تغییر ملک اقدام کند موجر می‌تواند دستور تخلیه ملک از دادگاه دریافت کند.
  • استفاده از ملک به‌عنوان انبار: درصورتی‌ که ملک بدون اطلاع موجر به‌عنوان انباری استفاده شود بدون توجه به اینکه وسیله انبار شده مجاز یا غیرمجاز باشد، موجر می‌تواند حکم تخلیه خانه برای مستأجر دریافت کند.
  • استفاده از ملک برای موارد غیرمجاز
  • استفاده از ملک به‌عنوان محل کسب: چنانچه ملکی با کاربری مسکونی اجاره داده شود، اما موجر از آن به‌عنوان محل کسب استفاده کند و یا آنجا را به دیگران اجاره دهد مالک می‌تواند دستور تخلیه ملک را دریافت کند.
  • عدم رعایت قوانین مربوط به بهداشت و ایمنی: چنانچه در شکایت برای حکم تخلیه خانه این مورد مطرح شود تایید یا رد آن توسط بازرس دادگاه تشخیص داده خواهد شد.

مراحل دریافت حکم تخلیه خانه

  1. تنظیم دادخواست: برای طرح شکایت موجر باید به یکی از دفاتر قضایی مراجعه کرده و شکایت خود که حاوی یکی از موارد ذکر شده در بالا است را به ثبت برساند.
  2. ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف یا دادگاه: پس از تنظیم دادخواست دفتر خدمات قضایی شکایت را به دادگاه محل ملک ارسال می‌کند. پس از ارسال شکایت در برخی موارد در شورای حل اختلاف حکم تخلیه خانه صادر می‌شود. اما دربرخی موارد شکایت به دادگاه فرستاده خواهد شد. در این مرحله و پس از شکایت مالک، مستأجر تا 20 روز فرصت دارد نسبت به تخلیه ملک اعتراض کند.
  3. صدور حکم تخلیه: بعد از اتمام مدت اعتراض دستور تخلیه ملک صادر می‌گردد.
  4. ابلاغ حکم تخلیه به مستأجر: پس از اعلام مدت معقولی، اگر تخلیه ملک توسط مستأجر صورت نگیرد تخلیه ملک توسط کلانتری و نیروی اجرائی انجام می‌گیرد.

قوانین و مراحل اجرای حکم تخلیه

مدت‌ زمان اجرای حکم تخلیه بسته به پرونده، بین 1 تا 2 ماه است. درصورت عدم تخلیه ملک توسط مستاجر مراحل به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  1. صدور اجرائیه: پس از صدور حکم تخلیه خانه و بررسی صحت حکم، اجرائیه آن صادر می‌شود. اجرائیه یک برگه رسمی است که توسط دادگستری صادر شده و به مستأجر ابلاغ می‌شود.
  2. ابلاغ اجرائیه: حکم صادر شده به‌صورت پستی، تلفنی یا توسط مأمور و به‌ صورت حضوری به مستأجر ابلاغ می‌گردد.
  3. تخلیه ملک: پس ابلاغ حکم، مستأجر باید در مدت تعیین شده در ابلاغیه نسبت به تخلیه ملک اقدام کند در غیر این صورت مأمور اجرا حکم را اجرا کرده و نسبت به تخلیه ملک اقدام می‌کند.
  4. تحویل محل به مالک: پس از تخلیه ملک، مأمور اجرا یا مستأجر موظف هستند ملک را به مالک تحویل دهند.

چه شرایطی برای صدور حکم تخلیه لازم است؟

  • وجود قرارداد معتبر مابین مستأجر و موجر
  • فرا رسیدن پایان قرارداد و عدم تخلیه ملک
  • تمدید نکردن قرارداد توسط مالک ملک
  • عدم پرداخت اجاره توسط مستأجر
  • تصرف‌ کردن ملک توسط مستأجر

آیا بدون وجود قرارداد معتبر می‌توان درخواست حکم تخلیه کرد؟

شاید به نظر برسد که بدون قرارداد اجاره معتبر نمی‌توان درخواست حکم تخلیه خانه کرد. اما با ارائه مدارک و شواهد محکم به دادگاه می‌تواند دستور تخلیه ملک را برای مالک صادر کند. مالکی که قرارداد اجاره ندارد می‌تواند با ارائه مدارکی مانند شهادت شهود و رسید‌های پرداخت اجاره‌بها نسبت به دریافت حکم تخلیه اقدام کند. اما مالکین محترم باید به این نکته توجه کنند که اثبات اجاره ملک بدون وجود قرارداد محکم بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود در نتیجه حتماً برای اجاره ملک قرارداد تنظیم کنید.

حکم تخلیه فوری

برای‌آنکه سریع‌ترین راه را برای گرفتن حکم تخلیه پیدا کنید باید شرایطی داشته باشید که شکایت شما بتواند در شورای حل اختلاف حکم تخلیه را دریافت کند و به دادگاه ارجاع داده نشود. گزینه مهم در این مورد برای‌آنکه رأی توسط شورای حل اختلاف صادر شود این است که مالک دارای قرارداد باشد و نسخه‌ای از قرارداد نزد مالک و یک نسخه‌ از قرارداد نزد مستأجر موجود باشد همچنین این قرارداد باید نزد چند شاهد تنظیم و امضا شده باشد یکی از مواردی که شورای حل اختلاف خیلی سریع می‌تواند نسبت به آن حکم تخلیه صادر کند همین پایان تاریخ قرارداد و عدم تمدید آن است.

چند نکته مهم برای گرفتن حکم تخلیه خانه

  • شرایط برای صدور حکم تخلیه را به‌خوبی بیاموزید.
  • دادخواست خود را دقیق و واضح تنظیم کنید.
  • مدارک لازم برای درخواست حکم تخلیه را دقیق و کامل آماده کنید.
  • در صورت امکان از وکیل برای گرفتن حکم استفاده کنید.

 

جمع بندی و نتیجه‌گیری:

حکم تخلیه خانه یک راه قانونی برای بازپس‌ گیری ملک از مستأجر است. درصورتی‌ که شروط لازم برای صدور حکم تخلیه وجود داشته باشد مالک می‌تواند به‌ صورت قانونی ملک خود را پس بگیرد. گرفتن حکم تخلیه یک کار قانونی است و در صورت نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه می‌توانید از وکیل استفاده کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
مهرانگیز مجاوری سماک هستم کارشناس ارشد هوش مصنوعی، با 20 سال تجربه و آموزش در علوم کامپیوتر، وارد دنیای طراحی وبسایت با وردپرس و گوگل سرچ کنسول شده، در دو سال اخیر به تولید محتوای سئو شده مشغولم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.